Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Lawaai is een stille doder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134361)

Alboreto 27 januari 2010 07:44

Lawaai is een stille doder
 
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN

Citaat:

Dr. Marc Goethals: 'De gezondheidssituatie in de Rand rond Brussel is nu al niet goed. Dat kan ook moeilijk anders. De Ring loopt door een dicht bewoond gebied. Het verkeer is nu al zo druk, niet alleen op de Ring, maar ook op alle invalswegen. En er worden nog meer industrieterreinen gepland. Het is een waanzinnig idee te denken dat de verkeerslast zal ophouden door de Ring te verbreden. Dat zal alleen nog meer verkeer aantrekken. In plaats van de Ring herin te richten, zou men die beter intunnelen of overkoepelen. Dat zou trouwens ook met de Antwerpse Ring moeten gebeuren. De geluidslast is dan stukken minder. De vervuiling door het verkeer kan grotendeels worden opgevangen en men kan erbovenop parkzones creëren in plaats van open ruimte te verliezen. Groene ruimte heeft een buffereffect. De behandeling van de schadelijke stoffen is een technische uitdaging. Nog meer logistieke infrastructuur uitbouwen, zoals de Vlaamse overheid wil, is uit den boze. Vlaanderen moet van zijn logistieke obsessie af.'
Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...

Henri1 27 januari 2010 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4565887)
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...

Ik moet zeggen dat ik recentelijk verhuisd ben van een vrij lawaaierige omgeving naar een echt rustige omgeving.
Ik voel me hier beter en vooral 's morgens beter uitgeslapen.

skaldis 27 januari 2010 13:38

Ik voel me elke dag aangerand en verkracht door al dat verkeer.

maddox 27 januari 2010 15:57

Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isloatie helpt ook tegen lawaai.

skaldis 27 januari 2010 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4566869)
Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isolatie helpt ook tegen lawaai.

Dat is leuk voor cocooners maar een normaal mens heeft lucht nodig.

maddox 27 januari 2010 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 4566943)
Dat is leuk voor cocooners maar een normaal mens heeft lucht nodig.

Ik weet nog een lapje grond waar je weinig lawaai hebt, en vooral geen gebrek aan lucht. In't midden van de Sahara. Have fun.

Ik hoop dat je een sateliet-internet link kan opzetten.

Doki 27 januari 2010 16:33

In principe vind ik het niet kunnen dat mensen gezondheidsproblemen ondervinden door gemotoriseerd verkeer van anderen. Er valt dus denk ik wel iets te zeggen voor het idee om snelwegen te overkoepelen, zodat alleen de gebruikers van de snelweg er de last van hebben.

Ik vrees alleen dat dat ten eerste niet realistisch is, toch niet op grote schaal. Je zou het op bepaalde plaatsen wel kunnen doen, vooral daar waar veel mensen wonen. Ten tweede denk ik dat je moet oppassen het probleem niet te "begraven". Het basisprobleem is nog steeds dat te veel mensen te inefficient omspringen met mobiliteit, en dus in hun eentje met een zware auto de baan op gaan. Die mentaliteit moet worden veranderd in een mentaliteit waar mensen een reflex hebben om naar de meest efficiente manier van vervoer te grijpen (wat in vele gevallen het openbaar vervoer zou moeten zijn).



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4565887)
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...


skaldis 27 januari 2010 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 4566987)
In principe vind ik het niet kunnen dat mensen gezondheidsproblemen ondervinden door gemotoriseerd verkeer van anderen. Er valt dus denk ik wel iets te zeggen voor het idee om snelwegen te overkoepelen, zodat alleen de gebruikers van de snelweg er de last van hebben.

Ik vrees alleen dat dat ten eerste niet realistisch is, toch niet op grote schaal. Je zou het op bepaalde plaatsen wel kunnen doen, vooral daar waar veel mensen wonen. Ten tweede denk ik dat je moet oppassen het probleem niet te "begraven". Het basisprobleem is nog steeds dat te veel mensen te inefficient omspringen met mobiliteit, en dus in hun eentje met een zware auto de baan op gaan. Die mentaliteit moet worden veranderd in een mentaliteit waar mensen een reflex hebben om naar de meest efficiente manier van vervoer te grijpen (wat in vele gevallen het openbaar vervoer zou moeten zijn).

De fiets bedoel je ? 80 % van de verplaatsingen is minder dan 5 km/u. Het is natuurlijk wel niet overal even aangenaam fietsen met al dat autoverkeer. Ding dong.

Micele 27 januari 2010 18:13

Citaat:

Dr. Marc Goethals: 'De gezondheidssituatie in de Rand rond Brussel is nu al niet goed. Dat kan ook moeilijk anders. De Ring loopt door een dicht bewoond gebied. Het verkeer is nu al zo druk, niet alleen op de Ring, maar ook op alle invalswegen. En er worden nog meer industrieterreinen gepland. Het is een waanzinnig idee te denken dat de verkeerslast zal ophouden door de Ring te verbreden. Dat zal alleen nog meer verkeer aantrekken. In plaats van de Ring herin te richten, zou men die beter intunnelen of overkoepelen. Dat zou trouwens ook met de Antwerpse Ring moeten gebeuren. De geluidslast is dan stukken minder.
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-...id-maken.dhtml
Als het van de Europese Commissie afhangt, zullen geruisloze elektrische voertuigen in de toekomst toch geluid moeten voortbrengen. Dat heeft Europees Commissaris voor Ondernemingen en Industrie Günter Verheugen gezegd.
Volgens Europees parlementslid Ivo Belet gebeuren er verhoudingsgewijs veel ongevallen met hybride voertuigen omdat zwakke weggebruikers ze minder goed horen naderen. De Europese Commissie volgt hem daar in. "De Commissie is zich bewust van de potentiële veiligheidsrisico's als 'stille' voertuigen zoals hybride of elektrische auto's niet tijdig worden opgemerkt door voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers."

De problematiek komt voor het eerst aan bod begin februari. Dan buigt een werkgroep van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties zich over de minimale geluidsniveaus voor stille voertuigen. "Deze groep heeft als taak een geluidssysteem te ontwikkelen waarmee voetgangers en kwetsbare verkeersdeelnemers zich een goed oordeel kunnen vormen over de plaats, de rijrichting en de snelheid van een voertuig om gevaar te vermijden", verteldt Günter Verheugen. "Een dergelijk geluid is nog belangrijker voor de oriëntatie van visueel gehandicapte voetgangers in het verkeer." (belga/adb)
Citaat:

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid8...en-geluid.aspx
Banden krijgen label met info over grip en geluid

Vanaf november 2012 krijgen alle nieuwe banden in de EU een label met informatie over de brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en de geluidsemissies van de band. ...
;-)

Mss eens gaan kijken hoe bvb. Los Angeles, of EU-landen/steden het doen ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-emissions_vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/AT-PZEV
http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Ang...nmental_issues

http://de.wikipedia.org/wiki/Umweltplakette

Erwinvds 27 januari 2010 18:45

Raar genoeg springt mij nu opeens een onderzoek te binnen van enkele jaren terug. Ik weet bij god niet meer waar het was maar ik denk Oostenrijk.
Blijkbaar is er daar een streek waar er een zeer hoog zelfmoord cijfer aan gekoppeld was.
De autostrade loopt daar vooral over viaducten die de valleien overspannen en was een voorbeeld van isolatie en was totaal niet te horen. De mensen verhuisden dan ook veel naar die streek voor de stilte.
Na onderzoek bleek dat het juist die stilte was die de boosdoener was. Er werden hier en daar schermen weggehaald en het zelfmoord cijfer tuimelde naar beneden.

Mambo 27 januari 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4566869)
Verkeers, en ander lawaai is een probleem.

Mijn oplossing is momenteel persoonlijk. De woning word aangepast. De meeste isloatie helpt ook tegen lawaai.

Vooral lood.

forzaflandria 28 januari 2010 03:47

Moest lawaai een stille doder zijn, dan was ik al lang dood.
Voor de deur een brede weg met 24 uren op 24 verkeer, daarachter een bovengrondse metrolijn, vaak vuurwerk voor de opening van een nieuwe winkel, brommers overal, een buurvrouw die om elke dag om 1 uur 's morgens boeddhistische gezangen op TV beluistert ...
Ik heb heimwee naar mijn rustige thuis op het Westvlaamse platteland. In de drukste dorpsstraat, maar zo veel rustiger dan nu.

maddox 28 januari 2010 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4567817)
Vooral lood.

Je bent welkom om een jobke te komen doen. Not kidding, 'k heb geprobeerd een stuk dak te dichten met lood. 'k kom wat kennis tekort...

brother paul 28 januari 2010 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4565887)
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=9O2LDVHN



Wat denken jullie?

Is geluidsoverlast een punt waarmee rekening moet worden gehouden bij de uitbouw van infrastructuur?

Welke maatregelen zie je als realistisch?
Tunnels, geluidschermen, fluisterasfalt, ...

Electrische auto's, hier zijn we weer, moeten van de EU best wel een lawaaitje maken voor de voetgangers

Ik begrijp wel het mechanisme niet, hoe kan geluidsdruk van een autostrade of ring bvb die je hoort ruisen in de verte knagen aan uw leeftijd ? Dan zou bvb de leeftijd van een brusselaar toch significant korter moeten zijn dan van een plattelandsbewoner ?

De Prodigy 28 januari 2010 19:49

Ik woon aan een drukke weg. Je kan hier geen venster open doen!
Als ik op vakantie ga of int weekend bij mijn vriendin ben, slaap ik 10x beter!
Het is echt een stille doder voor mij.

Blue Sky 28 januari 2010 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds (Bericht 4567264)
Raar genoeg springt mij nu opeens een onderzoek te binnen van enkele jaren terug. Ik weet bij god niet meer waar het was maar ik denk Oostenrijk.
Blijkbaar is er daar een streek waar er een zeer hoog zelfmoord cijfer aan gekoppeld was.
De autostrade loopt daar vooral over viaducten die de valleien overspannen en was een voorbeeld van isolatie en was totaal niet te horen. De mensen verhuisden dan ook veel naar die streek voor de stilte.
Na onderzoek bleek dat het juist die stilte was die de boosdoener was. Er werden hier en daar schermen weggehaald en het zelfmoord cijfer tuimelde naar beneden.

:-D

Blue Sky 28 januari 2010 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4568230)
Electrische auto's, hier zijn we weer, moeten van de EU best wel een lawaaitje maken voor de voetgangers

Ik begrijp wel het mechanisme niet, hoe kan geluidsdruk van een autostrade of ring bvb die je hoort ruisen in de verte knagen aan uw leeftijd ? Dan zou bvb de leeftijd van een brusselaar toch significant korter moeten zijn dan van een plattelandsbewoner ?

De banden van auto's maken ook rolgeluiden. Ik baseer me daar als fietser nu reeds veel op.

Ik denk dat een constante ruis niet psychologisch storend is, wel onderbroken en wisselend geluid. Vb als je naast een drukke baan woont.

Mambo 28 januari 2010 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4568209)
Je bent welkom om een jobke te komen doen. Not kidding, 'k heb geprobeerd een stuk dak te dichten met lood. 'k kom wat kennis tekort...

Kijk eens aan, dat we dat van u moeten horen. ;-)

Maar terzijde, lood is een uitstekende isolator zowel in geluid als in de rest.
Waarom is lood een goede luchtgeluidsisolatie ?

Lood heeft een eigenfrequentie lager dan 15 Hertz. Alle frequenties die daarboven liggen worden tegengehouden. Ons gehoor kan geen frequenties lager dan 15 Hz waarnemen. Het met lood omkleden van bijvoorbeeld een toiletafvoer die teveel lawaai maakt, is dus een mogelijke oplossing voor centrale leidingkokers.

De hoogste frequenties zijn eveneens moeilijk of niet waarneembaar voor het menselijk oor. Hoge tonen worden makkelijk geabsorbeerd door bekledingen. Doorgaans hebben we last van de lage tonen net boven de 15 Hertz (de bassen).

brother paul 29 januari 2010 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy (Bericht 4569664)
Ik woon aan een drukke weg. Je kan hier geen venster open doen!
Als ik op vakantie ga of int weekend bij mijn vriendin ben, slaap ik 10x beter!
Het is echt een stille doder voor mij.

steek godverdomme toch geluidsisolerend glas, zet er een rolluik nog eens voor, isoleer uw muren met nog een extra laag en je gaat al 50db kwijt zijn van dat lawaai.

brother paul 29 januari 2010 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4570111)
Kijk eens aan, dat we dat van u moeten horen. ;-)

Maar terzijde, lood is een uitstekende isolator zowel in geluid als in de rest.
Waarom is lood een goede luchtgeluidsisolatie ?

Lood heeft een eigenfrequentie lager dan 15 Hertz. Alle frequenties die daarboven liggen worden tegengehouden. Ons gehoor kan geen frequenties lager dan 15 Hz waarnemen. Het met lood omkleden van bijvoorbeeld een toiletafvoer die teveel lawaai maakt, is dus een mogelijke oplossing voor centrale leidingkokers.

De hoogste frequenties zijn eveneens moeilijk of niet waarneembaar voor het menselijk oor. Hoge tonen worden makkelijk geabsorbeerd door bekledingen. Doorgaans hebben we last van de lage tonen net boven de 15 Hertz (de bassen).

ik dact dat dit te maken had met de massa van het lood, maar enfin, dus het absorbeert de lage frequenties. In de veronderstelling toch dat uw laagje een bepaalde dikte heeft ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be