Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Iran executeert tegenstanders regime. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134438)

Antoon 28 januari 2010 10:23

Iran executeert tegenstanders regime.

In Iran kun je beter je mond houden, want Achmedinejad laat zijn opposanten gewoon ophangen.

Zei er iemand democratie?
.
Citaat:

TEHERAN - In Iran zijn donderdag twee mensen opgehangen, die waren opgepakt tijdens de onlusten na de presidentsverkiezingen in juni vorig jaar. De twee behoorden tot een groep van elf mensen die tot de dood zijn veroordeeld wegens onder meer pogingen het islamitische regime omver te werpen en lidmaatschap van een gewapende groep.

Dat heeft het Iraanse persbureau ISNA laten weten. Het zijn de eerste executies in verband met de protesten tegen het bewind in Teheran na de omstreden presidentsverkiezingen van vorig jaar. De oppositie in Iran roerde zich hevig na die stembusgang.

Volgens de officiële uitslag versloeg de zittende president Mahmoud Ahmadinejad toen zijn tegenstrever Mir Hossein Mousavi, maar de oppositie beschuldigde de machthebbers van fraude. Betogingen werden met harde hand neergeslagen door de oproerpolitie en regeringsgetrouwe milities. Tientallen demonstranten kwamen om. (DeTel28/01/10)-

De oppositie in Iran roerde zich
hevig na die stembusgang afgelopen
zomer. (Foto: AFP)

filosoof 28 januari 2010 10:30

Report: Bush order allowing murder of US citizens abroad still in effect

http://rawstory.com/2010/01/report-b...tizens-effect/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...2604239_2.html
Géén proces of zo nodig?

Vlaamse Patriot 28 januari 2010 10:40

[quote=Antoon;4568361]In Iran kun je beter je mond houden, want Achmedinejad laat zijn opposanten gewoon ophangen.

QUOTE]

Nee. Niemand.

Sam M. 28 januari 2010 10:59

[quote=Vlaamse Patriot;4568394]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 4568361)
In Iran kun je beter je mond houden, want Achmedinejad laat zijn opposanten gewoon ophangen.

QUOTE]

Nee. Niemand.

Ja, dat dacht ik ook. behalve ahmedinejad zelf misschien.

Vlaamse Patriot 28 januari 2010 11:45

[quote=Sam M.;4568428]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Patriot (Bericht 4568394)

Ja, dat dacht ik ook. behalve ahmedinejad zelf misschien.

Misschien. Maar ik denk het niet.

ministe van agitatie 28 januari 2010 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4568372)

Ik begrijp niet goed dat je het executeren van politieke tegenstanders in Iran meent te kunnen spiegelen aan de politiek van de VS.
Wie mij hier een beetje kent, weet dat ik geen voorstander ben van de politiek (binnenlands of buitenlands) van de VS.

Maar ik ben dat evenmin van Iran. Het executeren van politieke tegenstanders is onaanvaardbaar, of het nu in de VS gebeurt, in Iran, in China, in Saoudie-Arabië of in Ougadougou. Ik ben tegenstander van de doodstraf, atlijd en overal, dus ook in Iran en dat moet daar even hard bestreden worden als elders. Zonder nuance.

Daar staat tegenover dat uit het artikel blijkt dat het gaat om mensen die lid zijn van "een gewapende groep". Die noemen ze elders "terroristen". Dat ze een proces krijgen en eventueel veroordeeld worden, is natuurlijk wel begrijpelijk.

Zeikstraal 28 januari 2010 11:56

Citaat:

.

Het zou gaan om terroristen van de mko. Voor zover dat klopt weet ik nog niet

Antoon 28 januari 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4568372)

relevantie?

illwill 28 januari 2010 14:35

Citaat:

.

Neenee, gewoon anti-vs uitspraken doen is voldoende.

filosoof 28 januari 2010 14:38

Citaat:

.

Iran? Geen sprake van democratie daar, dat weten we.

filosoof 28 januari 2010 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 4568522)
Ik begrijp niet goed dat je het executeren van politieke tegenstanders in Iran meent te kunnen spiegelen aan de politiek van de VS.
Wie mij hier een beetje kent, weet dat ik geen voorstander ben van de politiek (binnenlands of buitenlands) van de VS.

Maar ik ben dat evenmin van Iran. Het executeren van politieke tegenstanders is onaanvaardbaar, of het nu in de VS gebeurt, in Iran, in China, in Saoudie-Arabië of in Ougadougou. Ik ben tegenstander van de doodstraf, atlijd en overal, dus ook in Iran en dat moet daar even hard bestreden worden als elders. Zonder nuance.

Daar staat tegenover dat uit het artikel blijkt dat het gaat om mensen die lid zijn van "een gewapende groep". Die noemen ze elders "terroristen". Dat ze een proces krijgen en eventueel veroordeeld worden, is natuurlijk wel begrijpelijk.

Ik lees nergens dat die mensen een proces krijgen of dat een rechter ze veroordeelt: de CIA en de US army.
Terloops, rechters, Guantanamo? http://wcbstv.com/national/Guantanam....2.653542.html

Johan Bollen 28 januari 2010 15:45

De VS begint te denken dat er een momentum is in Iran om het regime om ver te werpen. Dit soort van nieuwsitems dienen in die context gezien te worden. Over de vijand niets dan slechts over de vrienden niets dan goeds, ook al zijn die vrienden massamoordenaars. Dat noemt men 'vrije pers' tegenwoordig.

Sanctions, regime change take center stage

Jozef Ostyn 28 januari 2010 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4569133)
De VS begint te denken dat er een momentum is in Iran om het regime om ver te werpen. Dit soort van nieuwsitems dienen in die context gezien te worden. Over de vijand niets dan slechts over de vrienden niets dan goeds, ook al zijn die vrienden massamoordenaars. Dat noemt men 'vrije pers' tegenwoordig.

Sanctions, regime change take center stage

Eindelijk! Ik vroeg mij al af wanneer iemand eens zou uitleggen dat dit allemaal de schuld van de VS is.

illwill 28 januari 2010 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4569139)
Eindelijk! Ik vroeg mij al af wanneer iemand eens zou uitleggen dat dit allemaal de schuld van de VS is.

En Israel!

Johan Bollen 28 januari 2010 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4569139)

Die executies zijn natuurlijk niet de schuld van de VS. Jezus:roll:

Er is op dit moment een poging bezig Rafsanjani te marginalizeren in Iran.

Zeikstraal 28 januari 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4569165)
Jezus:roll:

Nee, die ook niet

Jozef Ostyn 28 januari 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4569160)
En Israel!

Vergeten. Sorry.

Johan Bollen 28 januari 2010 16:03

Dat het om terroristen zou gaan of niet doet er niet toe voor de westerse pers. Het is een handig nieuwsfeit om het regime in Iran te demonizeren. De opgehangenen worden 'oppositie' genoemd ongeacht de feiten. Is het ondertussen al 'anti-amerikaans' te verlangen dat de pers ons als volwassenen behandeld en niet als schapen ter indoctrinatie?

illwill 28 januari 2010 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 4569174)
Vergeten. Sorry.

En het groepje welke echt de touwtjes in handen heeft, niet Obama é!

Jozef Ostyn 28 januari 2010 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4569201)
En het groepje welke echt de touwtjes in handen heeft, niet Obama é!

En is het eigenlijk niet allemaal de schuld van het Westers kolonialisme?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be