![]() |
Gedichtendag
't is vandaag gedichtendag dus laat die gedichten maar komen...
|
Klein
Een stoel heet stoel, Een deur heet deur. Dat is voor het gemak. Maar wat een blad is voor een vrouw, is voor een mus een dak. Een raam heet raam. Een huis een huis. Maar wat een spel is voor een man is voor een kat een muis Wat van zichzelf het meeste zwijgt, is klein. Een kind heet zo, maar dat zegt niets. Een woord is maar ee...n woord. Daar ding ik niet op af. Wat een kuil is voor een mens, is voor de dood een graf. Tijd is zoiets als lucht en mensen zijn geen wijn. Niemand wordt beter met de jaren, dus klein verklaren heeft geen zin. Begin bij het begin en leef dan net als iedereen eenvoudig been voor been. Bart Moeyaert, 2001 geïnspireerd door de rechten van het kindLees verder |
![]() |
![]() |
![]() |
Ik flirt hongerig
kus jou in extase het donker omhelst wij zijn leven wij zijn liefde |
Gedachtendig
|
Citaat:
|
Ge dicht en dag
Ge sluit en tot ziens Besluit en vaarwel 8-) |
overtime
één van de zovele anderen ben ik voor de andere ben ik van kleuren, vormen langs het sporenpad verleden tijden waaien weg wind langs blinde deuren soms lijkt alles op te houden maar wat dan gewonnen? wiens malen vraagt erom wiens hollen, krijsen zou verstommen in dit eeuwig leven lach ik beter nu dan later laatst, strooi ik liever brood voor dode vogels vogel, dood en hongerig zie uw lege nest zie de rimpels in de tijd die u nog rest |
Een soldaat
In Pompeji stond een soldaat aan de poort van een oud Romeinsch legioen. Hij stond met zijn schild en zijn bronzen zwaard en wie daar kwam, heeft hem niet gezien want er stond een soldaat aan iedere poort van Rome tot aan den Rijn. In Pompeji stond een soldaat aan de poort van een oud Romeinsch legioen. En in hem stond Rome, sterk en bereid, stond wakend en zeker en wachtte zijn tijd zooals er een stond aan iedere poort van Rome tot aan den Rijn. In Pompeji stond een soldaat aan de poort van een oud Romeinsch legioen. En het vuur joeg vloeiend en hel uit den berg en het volk joeg als razend den stroom vooruit -hij stond. En of al de lava kwam, die steeg tot zijn hoofd en hem 't leven nam, er stond een soldaat aan iedere poort van Rome tot aan den Rijn. In Pompeji stond een soldaat aan de poort totdat hem het vuur had gedood. Hij is niet gevlucht, hij stond op zijn post, hij bleef want hij was niet afgelost, hij bleef en hij stond, 't zij levend, 't zij lijk, want op zijn schouders rustte het Rijk, want was hij gevlucht, dan was er éen poort, éen enkele poort onbewaakt geweest van Rome tot aan den Rijn. Steven Barends |
Een tuimel van rood bloed
je schoot het vliegen neer in een tuimel van rood bloed de vlucht schrok op vloog weg op de echo van het schot een hoopje veren in het gras het lijf doorzeefd met hagel is wat bleef je schoot het vliegen neer en bindt de poten op nu poets je het geweer jij laat geen veer Wij mik en mak Wij Mik en Mak, wij schieten met gemak. Alles wat beweegt is morsdood. Ik loop sneller dan een haas, ik ben een everzwijn de baas en die vogel die daar ligt dat heb ik vericht. Hè.Wat zie ik daar? Het is zo raar! Is het een varken,een kip...een zwijn? Wat zou het zijn? Even kijken, op wat zou het lijken ? Nu ben ik dicht,ik weet wat daar ligt! Het is een konijn, wat fijn. Morgen verder doen. O nee !Dan ben ik met pensioen, wat nu gedaan? |
In weet bi bilich hoe gheneren
In weet bi bilich hoe gheneren
De werelt es so sere verdrayt Ontrauwe rijst daer trouwe daelt Mi dinke ic moet der trauwe ontberen Of men wert nerghent mijns ghepayt In weet bi bilich hoe gheneren De werelt es so sere verdrayt Wat batet altoos trauwe begheren Daer men niet na trauwe en hayt Doch bleef goet dienst noit onbetaelt |
Om het ook eens in de echte taal van de Liefde te zoeken.
LAUS DE L'ARRÒSA ARRÒSA lo desir d'arròsa tota poblada de pitralhs e d'ausèths d'aigas las destraubiadas dens l'abri's d'un petal tots los casaus obèrts e sorelhs d'estaminas totas sorelhs d'aubas cridadas a d'escurs e vaden los dius per te brumir desir large d'arròsa impacienta arròsa si te hidas aus espalms de tons òrles si carn dessús carn d'un sol tenent mès enl�* brigalhaira de bossòcs d'arreplecs de solars e'questa auba elastica de lunhs si t'en-hantaumas de horras e d'arròsas qu'es cèu trist mès los desruits e mès auba e mès boca arròsa ende tu flòc de lèrmas aubre lenga d'arredims d'enlugareis... tot desir e tot tacas ! de sauror son pas son que de sós levad�*s las dotz amassa se desgahan aubre de dotz tota la bastissa e de desbòrd e d'engana suau on se resòlv en la lenga lo péu arròsa saura on los huecs tots hissats si deu jorn cloc lo desdús e s'arregussi la porpra ua ombra de hautèir o labiaus armadas escambi arròsa chuc per ton vueid estiv�*s de huecs anueitats - lo lecar |
Citaat:
Leer je deze taal? Vind je dit tof? |
ik heb nog gene cursus gevonden nee dus ik behelp me.
Wat bedoel je met 'vind je dit tof'? |
Wanneer is het wijverrennacht?
En gedrochtendag? En spiekbriefjesdag? Waar groeien er blitskrieken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
ja, dat vind ik tof.
Ik probeer er ongeveer elk jaar eentje te leren, maar er is zoveel keus eh :( |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be