Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Blunderde de brandweer van Luik ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134472)

Derk de Tweede 28 januari 2010 19:34

Blunderde de brandweer van Luik ?

Eerst mijn medeleving aan de nabestaanden van de omgekomen en gewonde slachtoffers van de brand.

Ik las op een Nederlandse site dat er in dat appartementencomplex eerder een gaslucht was geroken, maar dat de brandweer het niet nodig vond om te evacueren.
24 Uur later gebeurde dan toch die ramp.
Vraag is:
Was de brandweer onzorgvuldig ?
Wie draagt de politieke verantwoordelijkheid indien de brandweer ernstige fouten heeft gemaakt.

Zipper 28 januari 2010 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4569635)
Eerst mijn medeleving aan de nabestaanden van de omgekomen en gewonde slachtoffers van de brand.

Ik las op een Nederlandse site dat er in dat appartementencomplex eerder een gaslucht was geroken, maar dat de brandweer het niet nodig vond om te evacueren.
Vraag is:
Wie draagt de politieke verantwoordelijkheid indien de brandweer ernstige fouten heeft gemaakt.

Ik dacht "Binnenlandse Zaken".

Derk de Tweede 28 januari 2010 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4569637)
Ik dacht "Binnenlandse Zaken".

Valt de brandweer niet direct onder de burgemeester, zoals in Nederland ?

skaldis 28 januari 2010 19:58

De politie, de brandweer en de gasmaatschappij waren langs geweest en hadden niets verdachts gevonden.

delcom 28 januari 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 4569691)
De politie, de brandweer en de gasmaatschappij waren langs geweest en hadden niets verdachts gevonden.

ze hadden trouwens tijdens het onderzoek van die gasreuk geevacueerd

De schoofzak 28 januari 2010 22:05

Citaat:

Vraag is:

Je moet nu toch geen technisch geschoolde zijn om te weten dat een lichte gasgeur moeilijk zo'n grote ontploffing gaat veroorzaken.
Apparatuur tegenwoordig meet reeds zeer lage aanwezigheid van gas ...

't Zal wel moeilijk hard te maken zijn, maar iemand zal zijn hele kraan wel opengezet hebben om zelfmoord te plegen ...

(en dit juist vind ik de zwakke schakel in onze energievoorziening: gas is ekologisch en ekonomisch de beste keuze, maar .... als ge rekening houdt met de risikofaktor van ongevallen ...)

Jazeker 28 januari 2010 22:16

Citaat:

Vraag is:

Mag ik u vragen te zeggen waar de brandweer heeft geblunderd? Bronnen graag. Het pand ernaast werd net gesloopt omdat het ook op instorten stond en de reddingswerkers amper toeliet om naar overlevenden te zoeken.

Ik heb nergens gelezen dat er alarm werd geslagen omtrent een gas geur en al zeker niet dat dat 24 uur op voorhand gebeurde.

Vertel eens, vriend. Wat zou jij doen als brandweer als het huis ernaast moet gesloopt worden voor je veilig in het puin kan gaan zoeken?

omaplop 28 januari 2010 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4569974)
Mag ik u vragen te zeggen waar de brandweer heeft geblunderd? Bronnen graag. Het pand ernaast werd net gesloopt omdat het ook op instorten stond en de reddingswerkers amper toeliet om naar overlevenden te zoeken.

Ik heb nergens gelezen dat er alarm werd geslagen omtrent een gas geur en al zeker niet dat dat 24 uur op voorhand gebeurde.

Vertel eens, vriend. Wat zou jij doen als brandweer als het huis ernaast moet gesloopt worden voor je veilig in het puin kan gaan zoeken?

Iemand heeft hier niet goed de inhoud gesnapt van het artikel, meen ik!!

Dat er alarm werd geslagen voor een gasreuk, staat en stond in alle dagbladen.

Mr. Orange 28 januari 2010 22:45

Hangt af van de beoordeling van de brandweer. Brandweer is expert ter zake, dus zij beslissen over de materie.

Neemt natuurlijk niet weg dat er altijd een clown kan zijn die de boel kan laten exploderen...

1207 28 januari 2010 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4570034)
Hangt af van de beoordeling van de brandweer. Brandweer is expert ter zake, dus zij beslissen over de materie.

er zijn talloze mogelijkheden. gaande van sabotage tot gewoon geknoei van 1 vd bewoners die dacht het zelf rap op te lossen, los vd brandweer.
ik vermoed dat brandweer de betrokken gasbrander/leiding had uitgeschakeld en een bewoner dat ding terug heeft ingeschakeld omdat het te koud was.

gasreuk nemen die diensten echt wel heel serieus.

guido 007 29 januari 2010 07:24

Citaat:

Toch is er van tevoren een evacuatie geweest wegens gaslucht.

guido 007 29 januari 2010 07:26

Ik denk niet dat we de branweer hier iets kunnen verwijten.

Henri1 29 januari 2010 07:32

Zou het niet beter zijn om eerst het Luiks Parket haar werk te laten doen en dan pas op de Brandweer beginnen te schieten ?

Derk de Tweede 29 januari 2010 11:25

Citaat:

Het ruiken van gas is meestal een slecht teken, dan moet er ergens een lek zijn lijkt me.
Op zijn mins had men alle leidingen en aansluitingen moeten controleren.

Vlaamse Patriot 29 januari 2010 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4570640)
Het ruiken van gas is meestal een slecht teken, dan moet er ergens een lek zijn lijkt me.

Maar dat is niet de taak van de brandweer, wél die van de gasmaatschappij ALG (Association Liégeoise du Gaz)

Henri1 29 januari 2010 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4570640)

Bij gasreuk is het de regel dat je de gasmaatschappij belt i.p.v. de brandweer.

Eigenzinnig 29 januari 2010 12:07

Voor zover ik weet is het eerste incident een paar dagen eerder plaatgevonden..
Als 3 instanties geen gaslek kunnen vinden met gesofisticeerde apparatuur, kan je moeilijk iets verhelpen..de straat in hartje winter zonder gas zetten uit voorzorg is geen optie..

Derk de Tweede 29 januari 2010 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4570654)
Bij gasreuk is het de regel dat je de gasmaatschappij belt i.p.v. de brandweer.

Ik zou beiden bellen.

De schoofzak 29 januari 2010 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4570740)
Ik zou beiden bellen.

Ik zou de polies bellen. 't Moest eens een moordpoging zijn.
En ambulanses. Van privé èn van openbare ziekenhuizen.
En het brandwondensentrum.
En het leger. 't Kan te maken hebben met een spion.
En de elektrisiteitsmaatschappij. Ah ja, want een vonk kan de boel juist aansteken.
En de siviele bescherming. Die waren er ook.
En de watermaatschappij. Uit voorzorg. Om te kunnen blussen.
En den ocmw. Om alvast nachtelijke noodopvang te kunnen organizeren.
En den burgemeester. Om ons gerust te stellen.
En de koning. Dat hem zijn botten al kan klaarzetten, gelijk bij een overstroming.

Zoudt ge niet voorstellen om een dienst 100 op te richten ? Dan kunnen die dat allemaal doen, maar alleen als 't nodig is. Dus voor domkoppen die niet zouden weten naar wie allemaal te bellen.

Henri1 29 januari 2010 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4571352)
Ik zou de polies bellen. 't Moest eens een moordpoging zijn.
En ambulanses. Van privé èn van openbare ziekenhuizen.
En het brandwondensentrum.
En het leger. 't Kan te maken hebben met een spion.
En de elektrisiteitsmaatschappij. Ah ja, want een vonk kan de boel juist aansteken.
En de siviele bescherming. Die waren er ook.
En de watermaatschappij. Uit voorzorg. Om te kunnen blussen.
En den ocmw. Om alvast nachtelijke noodopvang te kunnen organizeren.
En den burgemeester. Om ons gerust te stellen.
En de koning. Dat hem zijn botten al kan klaarzetten, gelijk bij een overstroming.

Zoudt ge niet voorstellen om een dienst 100 op te richten ? Dan kunnen die dat allemaal doen, maar alleen als 't nodig is. Dus voor domkoppen die niet zouden weten naar wie allemaal te bellen.

Nu niet overdrijven.
De gasmaatschappij zou wel volstaan hebben.

Terroristen gebruiken nog steeds geen aardgas.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be