Egmond Codfried |
29 januari 2010 17:19 |
Is Un Prohète niet de beste film sinds lange tijd?
Is Un Prohète niet de beste film sinds lange tijd?
Citaat:
Het verhaal draait rond Malik (Tahar Rahim), een 19-jarige Franse Marokkaan die voor zes jaar de nor in draait. Wat hij precies heeft gedaan om dat te verdienen, blijft nogal vaag - we horen in een flits dat hij een politieagent zou hebben neergestoken, maar verder dan dat gaat het niet. Het is wel duidelijk dat hij als een absoluut groentje de gevangenis binnenkomt. Een onhandige poging om geld binnen te smokkelen mislukt, hij heeft geen vrienden of familie in de buitenwereld en weet niet wat hij moet verwachten van zijn leven in de cel. Wanneer César Luciani (Niels Arestrup), de chef van de Corsicaanse maffia en bijgevolg de grote patron van de bajes, hem vraagt om een verklikker te vermoorden, kan Malik niet weigeren. (De woorden "jij vermoordt hem of ik vermoord jou" zijn een tamelijk goede motivatie.) Met die eerste moord verdient hij zijn strepen en vanaf dan begint hij aan een ontzagwekkend tempo bij te leren: hij wint het vertrouwen van Luciani, maar werkt zich ook in de gunst van een Arabische bende. Al gauw regelt hij vanuit de bak moordaanslagen en een lucratieve drugshandel.
|
Citaat:
Zo lang Audiard zichzelf beperkt tot die realistische stijl, zit alles dus wel snor. Het is wanneer hij dat realisme opzij schuift dat hij het moeilijker krijgt. Hier en daar voegt hij een fantasie-element toe dat niet echt werkt. Zo wordt Malik na zijn eerste moord regelmatig bezocht door het spook van zijn slachtoffer - waarschijnlijk bedoeld als een poëtische toets, maar het vloekt pijnlijk met de rest van de film. Ook de scène waarin de titel wordt verklaard ("Pas op, je gaat een dier aanrijden!") werkt niet echt. Voor het overgrote deel van de film heb je het overtuigende idee dat je naar het echte leven aan het kijken bent, maar op die momenten voel je de filmmaker te duidelijk ingrijpen met gestileerde elementen die eigenlijk sowieso niet echt nodig zijn.
|
http://www.digg.be/movie.php?id=2031
Het lijkt mij dat deze schrijver niet goed heeft opgelet, want net voor de aanrijding met een hert zag de zogenaamde profeet een verkeersbord welke waarschuwt voor overstekend wild, met een hert. Hij wilde de aandacht afleiden omdat hij net hardhandig werd aangepakt, en er stak toevallig een hert over. Het vlees hebben zij later lekker samen opgegeten.
Ik geloof echter dat de film het verhaal, of en deel van de geschiedenis van de profeet Mohamed en het succes van de Islam opnieuw vertelt in een meer of minder ongewone setting. Hoewel geweld deel uitmaakt van de geschiedenis. En in een meer of minder willekeurige volgorde. Op het einde citeert men letterlijk de koran wanneer tegen Malik (koning) wordt gezegd: ikrah (lees!), zoals de profeet Mohamed werd aangespoord door de engel Gabriel. De filmmaker moet daarmee een bedoeling hebben.
Het is een overdonderende film, de acteurs doen niet aan acteurs denken, en op het einde vroeg ik mij af wat er met mij was gebeurd, wat mij was overkomen en hoe iemand zoiets perfects kon maken.
|