Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Is Un Prohète niet de beste film sinds lange tijd? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134530)

Egmond Codfried 29 januari 2010 17:19

Is Un Prohète niet de beste film sinds lange tijd?

Citaat:

Het verhaal draait rond Malik (Tahar Rahim), een 19-jarige Franse Marokkaan die voor zes jaar de nor in draait. Wat hij precies heeft gedaan om dat te verdienen, blijft nogal vaag - we horen in een flits dat hij een politieagent zou hebben neergestoken, maar verder dan dat gaat het niet. Het is wel duidelijk dat hij als een absoluut groentje de gevangenis binnenkomt. Een onhandige poging om geld binnen te smokkelen mislukt, hij heeft geen vrienden of familie in de buitenwereld en weet niet wat hij moet verwachten van zijn leven in de cel. Wanneer César Luciani (Niels Arestrup), de chef van de Corsicaanse maffia en bijgevolg de grote patron van de bajes, hem vraagt om een verklikker te vermoorden, kan Malik niet weigeren. (De woorden "jij vermoordt hem of ik vermoord jou" zijn een tamelijk goede motivatie.) Met die eerste moord verdient hij zijn strepen en vanaf dan begint hij aan een ontzagwekkend tempo bij te leren: hij wint het vertrouwen van Luciani, maar werkt zich ook in de gunst van een Arabische bende. Al gauw regelt hij vanuit de bak moordaanslagen en een lucratieve drugshandel.
Citaat:

Zo lang Audiard zichzelf beperkt tot die realistische stijl, zit alles dus wel snor. Het is wanneer hij dat realisme opzij schuift dat hij het moeilijker krijgt. Hier en daar voegt hij een fantasie-element toe dat niet echt werkt. Zo wordt Malik na zijn eerste moord regelmatig bezocht door het spook van zijn slachtoffer - waarschijnlijk bedoeld als een poëtische toets, maar het vloekt pijnlijk met de rest van de film. Ook de scène waarin de titel wordt verklaard ("Pas op, je gaat een dier aanrijden!") werkt niet echt. Voor het overgrote deel van de film heb je het overtuigende idee dat je naar het echte leven aan het kijken bent, maar op die momenten voel je de filmmaker te duidelijk ingrijpen met gestileerde elementen die eigenlijk sowieso niet echt nodig zijn.
http://www.digg.be/movie.php?id=2031

Het lijkt mij dat deze schrijver niet goed heeft opgelet, want net voor de aanrijding met een hert zag de zogenaamde profeet een verkeersbord welke waarschuwt voor overstekend wild, met een hert. Hij wilde de aandacht afleiden omdat hij net hardhandig werd aangepakt, en er stak toevallig een hert over. Het vlees hebben zij later lekker samen opgegeten.

Ik geloof echter dat de film het verhaal, of en deel van de geschiedenis van de profeet Mohamed en het succes van de Islam opnieuw vertelt in een meer of minder ongewone setting. Hoewel geweld deel uitmaakt van de geschiedenis. En in een meer of minder willekeurige volgorde. Op het einde citeert men letterlijk de koran wanneer tegen Malik (koning) wordt gezegd: ikrah (lees!), zoals de profeet Mohamed werd aangespoord door de engel Gabriel. De filmmaker moet daarmee een bedoeling hebben.

Het is een overdonderende film, de acteurs doen niet aan acteurs denken, en op het einde vroeg ik mij af wat er met mij was gebeurd, wat mij was overkomen en hoe iemand zoiets perfects kon maken.

Pelgrim 29 januari 2010 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4571677)

Nee.

Flippend Rund 29 januari 2010 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4571677)

Ik vond hem alleszins super.

toccata 29 januari 2010 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4571879)
Ik vond hem alleszins super.

²
Uiteraard niet de beste film sinds lange tijd, er zijn er nog heel goede

Dajjal 29 januari 2010 18:39

Ik vond de special effects wat mager.

;-)

Txiki 29 januari 2010 18:46

'k Weet niet eens welke film dat is.

bgf324 29 januari 2010 19:09

Echt niet

Xenophon 29 januari 2010 19:28

De voorstukjes die ik gezien heb waren langdradig en voorspelbaar.

Ik stem tegen!

Egmond Codfried 27 mei 2010 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4571956)

Ik stem tegen!

Je verveelt je geen moment, het lijkt op een documentaire, de acteurs zijn griezelig echt. Er wordt denk ik weinig gemonteerd in de scene's, dus real time. Gewoon een bijzondere belevenis.

ShoshannaKimberley 27 mei 2010 16:40

Bedankt Edmond, ik ga zeker kijken nu.

ShoshannaKimberley 27 mei 2010 16:58

Egmond Codfried 27 mei 2010 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley (Bericht 4773831)

ik hoorde je al de eerste keer!

ShoshannaKimberley 27 mei 2010 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 4773839)
ik hoorde je al de eerste keer!

Ja sorry, computer bleef hangen.

NB: een man die Jane Austen leest? Wat doe je met Jane Austen ?

Zipper 27 mei 2010 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4571956)

Ik stem tegen!

t'is natuurlijk iets anders dan Chuck Norris eh.

Xenophon 27 mei 2010 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4773891)
t'is natuurlijk iets anders dan Chuck Norris eh.

Kijk eens Zippy, toen de laatste goede Franse films gemaakt zijn, toen leefde Lino Ventura en Jean Gabin nog.

Dat is ondertussen al lang geleden.

En neen, een film over Marokkaanse homo's in de gevangenis is geen goede film perse.

En wees blij dat Chuck Norris dit niet kan lezen, of hij trok u door uw scherm!

Bovenbuur 27 mei 2010 17:22

Ik vrees dat ik heel wat goede reacties zal moeten lezen voordat ik een film die Egmond goed vind durf te kijken. Het verhaal klinkt nochtans niet heel erg onaardig.

Wat ik me trouwens wel afvraag is of Egmond het origineel gezien heeft of de Engelse dub... [/crosstopic]

Egmond Codfried 27 mei 2010 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley (Bericht 4773858)
Ja sorry, computer bleef hangen.

NB: een man die Jane Austen leest? Wat doe je met Jane Austen ?

Geloof niet in die sexistische onzin: ik lees ook Toni Morrison en Rihana Jamaludin en Nawal al Saadawi en Fatima Mernissie etc.

Nu lees ik Austen vooral om dat kleur ding te begrijpen. De zwarte en gekleurde elite had (deels) een onhebbelijkheid, namelijk het bleken van hun gezichten. Te vergelijken met het huidige bruinen door de witten.

Zipper 27 mei 2010 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4773903)
Kijk eens Zippy, toen de laatste goede Franse films gemaakt zijn, toen leefde Lino Ventura en Jean Gabin nog.

En neen, een film over Marokkaanse homo's in de gevangenis is geen goede film perse.

Als je naar zo'n "Chuck Norris-vehikel" kijkt, vraag je jezelf toch af, of die man überhaupt wel kan lezen......

Egmond Codfried 27 mei 2010 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4773903)

één homo die zijn keel doorgesneden wordt, als een initiatie, want als je bij de maffia wil moet je eerst een moord plegen.

Bovenbuur 27 mei 2010 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4773917)
Als je naar zo'n "Chuck Norris-vehikel" kijkt, vraag je jezelf toch af, of die man überhaupt wel kan lezen......

O, maar de echte Norris is heel anders dan die man in de films, de echte heeft de bijbel zeker al vier keer uit, hij heeft alleen nog niet door dat dit boek feitelijk nog geweldadiger en onlogischer is dan de meeste van zijn films.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be