Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Legitimiteit van het Intenet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134533)

D'ARTOIS 29 januari 2010 18:19

Legitimiteit van het Intenet

Meer en meer wordt het internet gebruikt door overheden en stadstaten om hun produkten te ondersteunen dan wel ter verkrijging van noodzakelijke informatie en documentverstrekking.

Maar op welke wettelijke basis gebeurt dit?

Internet is geen unieke overheidsaangelegenheid en is ook geen permanent aanwezige entiteit. Een ieder kan daar invloed op uitoefenen en zo men wil het internetverkeer saboteren dan wel onmogelijk maken.

Men accepteert het als een onverbreekbaar communicatiemiddel, maar is het dat ook? Wie garandeert een foutloze en smetteloze werking?
Niemand!
Dat het inmiddels tot een miljarden-industrie is ge(ver)worden dat is wel duidelijk, maar nogmaals, er is niet bijzonder veel voor nodig om het hele stelsel plat te leggen. Dan kan zelfs een enkeling.

Buitendien vraag ik me af of men - lees overheid - wel gerechtigd is strafmaatregelen aan te leggen voor, en in een zaak, waarvan zij het unieke en uitsluitende eigendom niet bezitten.

Gaarne uw mening. Ik betwist namelijk hun legitimiteit in deze.

styllo_ben 29 januari 2010 18:35

ik snap eigenlijk niet echt waar je je om stoort.

internet is geen entiteit of identiteit.

het is gewoon een middel.

En net zoals iedereen, heeft ook de overheid het recht om er gebruik van te maken. ook voor officiele zaken.

Wat veiligheid betreft. Waarschijnlijk is het internet even veilig als de goeie oude telefoon. Ga je ook vragen dat ze alle telefoons, faxen, computers... uit de overheidsgebouwen halen?

D'ARTOIS 29 januari 2010 18:39

Nu daarover wordt zeer verschillend gedacht. Er is zelfs een leerstoel internetrecht. Dus zo simpelligt het niet.

styllo_ben 29 januari 2010 18:41

ik denk dat jij zelf het probleem zijt.

je kan iets zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

ik hou het simpel, daarom is het dan ook voor mij zo klaar als een baby's kontje :-)

Alvas 29 januari 2010 19:09

Men kan toch nog steeds legaal films downloaden :)

parcifal 29 januari 2010 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4571898)
Nu daarover wordt zeer verschillend gedacht. Er is zelfs een leerstoel internetrecht. Dus zo simpelligt het niet.

Die behandelt hoofdzakelijk privacy en copyright problematieken overigens.
En ook wel dingen zoals de geldigheid van een elektronische handtekening bvb.

Men baseert zich hiervoor trouwens nog altijd grotendeels op het recht van 100 jaar geleden, waarbij men uitsluitend papier kende.
Tja, recht is nu eenmaal niet snel en uiterst zelden up to date.

grievous 29 januari 2010 19:48

De overheid kan alles regelen wat ze wil en dat is een goede zaak.:-)

Heftruck 30 januari 2010 04:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grievous (Bericht 4571992)
De overheid kan alles regelen wat ze wil en dat is een goede zaak.:-)

“A Government big enough to give you everything you want is powerful enough to take everything you have" - Thomas Jefferson

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be