![]() |
Rijen of glijen?
Duizenden gewonden door gladheid AMSTERDAM -
In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen. Bij 16 procent was het letsel zo ernstig dat ziekenhuisopname noodzakelijk was. De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro. Veel pijnlijke valpartijen door de sneeuwellende van de afgelopen maanden. Dat meldde Consument en Veiligheid maandag. Gemiddeld komen vijfhonderd mensen per dag op de spoedeisende hulp terecht, nadat zij buiten zijn uitgegleden. Op dagen dat het extreem glad is door bevriezing of sneeuwval loopt dit op tot wel duizend slachtoffers per dag. Het zijn vrijwel allemaal voetgangers. Het meest voorkomende letsel is botbreuk (69 procent). Vooral de polsen zijn kwetsbaar (29 procent). De helft van alle slachtoffers is 55 jaar of ouder. Binnenwegen en voetpaden zijn het gevaarlijkst. Zij zorgen voor de meeste slachtoffers (67 procent). 13 procent ging onderuit in de tuin of rond de eigen woning. Consument en Veiligheid vindt dat gemeenten meer moeten doen aan het ijs- en sneeuwvrij houden van de binnenwegen en voetpaden. „Gemeenten die zich laten weerhouden door de kosten, moeten beseffen dat alleen al de directe medische kosten in de tientallen miljoenen lopen. Daar komen dan nog de indirecte kosten bij, bijvoorbeeld van het arbeidsverzuim. Nog los van het leed dat het veroorzaakt”, lichtte een woordvoerder toe. http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...__.html?p=13,1 :roll: Zal in Vlaanders al niet veel beter zijn vrees ik. Heb zelf vanmorge de gemeente nog gebed. Woon tegen over de Aldi, de straat was één ijsbaan. Kon bijna nie oversteken en dat voor een beetje grotere weg. Wat zegt de madam aan telefoon: het zout is op, das voor de provinciale wegen en autostrades. Ja maar die sneeuw wordt vanzelf weg gereden door veel verkeer en den Aldi lig nie aan de snelweg maar in een woonwijk. Just hier in woonwijken is strooien belangrijk. Een oudje zal nie vallen op de grote weg maar voor de deur, in de woonwijk enz. En maar belasting betalen. Ik peis da ik de belastingbrief ook ga bevriezen.:twisted: |
Het lijkt me meer een kwestie dat de Nederlandse overheid blijkbaar aan het besparen is op strooizout.
|
Citaat:
Zouden ze het Wallonie of Vlaandrs beter doen? |
Bij te weinig strooizout denk ik altijd aan winterbanden...
In Nederland (Vlaanderen ook schat ik) zou maar 10% van de automobilisten over winterbanden beschikken, mss dat het na deze winter 15% is... Natuurlijk verwachten die miljoenen andere automobilisten op hun glijdende zomersloffen -die de wegen nog sneller gladder maken- dat ook op bijna elke weg gestrooid wordt... het strooizout was al op begin januari: http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout http://www.google.be/search?hl=de&rl...tryBE&aq=f&oq= Gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel. Duitsland heeft nochtans een goed vb gegeven in 2006 ("winterbandenwet"). In D is strooizout zelfs verboden -zonder aanvraag-, naargelang waar en hoe: 3 vbn http://www.hamburg.de/hamburg-nord/u...rstrassen.html http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/s...700/index.html Citaat:
|
Van mij moeten ze helemaal niet zoveel strooien. Ik vraag me overigens af wat de gevolgen zijn voor het milieu van al dat zout dat massaal op de wegen wordt gekapt en vervolgens in waterlopen en grond terecht komt. Enkel op gevaarlijk punten zoals bruggen, afritten en grote hoofdwegen. Je kan overigens moeilijk verwachten dat ze op ieder weggetje gaan strooien. Nu hoor ik vaak dat automobilisten na ongeval hun verantwoordelijkheid trachten af te wentelen op de strooidiensten terwijl ze zelf eigelijk verantwoordelijk zijn doordat ze hun rijstijl niet onvoldoende aanpassen.
Op het voetpad voor uw deur ben je zelf verantwoordelijk. De burger kan dus ZELF ook meehelpen i.p.v. steeds naar de gemeente te wijzen. Dus voor mijn part minder zout strooien, meer sneeuw ruimen en alternatieve methodes zoals zand en grind gebruiken waar mogelijk. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar sommigen vinden kankeren op de overheid leuker.8-) |
Citaat:
|
Citaat:
Het belangrijkste om slippen met de wagen te vermijden is aangepaste snelheid, je komt wel later of te laat toe daar waar je moet zijn maar je geraakt er tenminste. die winterbanden lijken mij eerder geldklopperij die voor mij nergens voor nodig is (en dit zonder hun bekwaamheid in vraag te stellen). |
Citaat:
Ze zijn wel degelijk beter. |
Citaat:
|
Citaat:
edit: trouwens naar effectiviteit toe, mooi voorbeeldje, voor mij was het echt een verschil tussen letterlijk niet wegraken van een parking zonder geduwd te worden en chill gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand is. Op zomerbanden kon ik nog niet eens fatsoenlijk een rond punt pakken zonder uit te breken, terwijl ik op winterbanden laatst nog op mijn gemak berg op een taffelende SUV inhaalde :) |
Citaat:
ik rijd continu met regenbanden op al mijn voertuigen en heb nog nooit en ongeluk gehad. ik heb uiteraard ook wel eens geschoven doch kan je dit perfect gecontroleerd doen en er zo zelfs uw voordeel uit halen. de meeste kilometers doe ik met mijn bestelwagens die een continu gewicht van minstens 3200 kg heeft (zonder mijn aanhangwagen gerekend), een groter risico op schuiven wegens de belasting doch zoals reeds vermeld, nog steeds ongevalvrij. ik wou dus enkel pleiten dat een verplichting geldklopperij zou zijn, ik wou zeker niet stellen dat het geen verschil maakt. |
Ik vind het altijd raar dat men in België zo goed als stilstaat als er sneeuw ligt.
Als je op wintervakantie gaat, neem je wel je voorzorgen, maar in eigen land niet?? Ik verwijt vooral de internationale truckers die het vertikken om kettingen mee te hebben en dan maar onze wegen blokkeren . Bovendien zijn ze dan nog kwaad dat ze niet direct worden geholpen . Op veel wegen (tweevaksbanen) mogen ze zelfs niet voorbijsteken en in ieder geval mogen ze nog bredere wegen nooit op het meest linkse vak rijden, maar toch blokkeren ze ALLE rijstroken en kunnen personenwagens ook niet meer verder!! |
Citaat:
Zou het niet iets fundamenteler zijn zoals het feit dat Vlaanderen overbevolkt is en dat mede daardoor de wegen gewoon oververzadigd zijn. Het minste dat er dan gebeurt resulteert meteen in een hoop ellende. |
in't stad gaat alles vlot, al de rest is parking.
|
Citaat:
Belziek staat beroemd om zijn wegkwaliteit. |
Terwijl veel chauffeurs knikkebolden
werd her en der fameus gescholden. Tot baat van de spits en Mia Crevits brengt Gamma de sneeuwschop nu in solden. |
Citaat:
Je hebt geen enkel argument aangebracht, integendeel uit jouw tekst lees ik dat je tijd=geld verspilt, en dat je ook jezelf en anderen onnodig in gevaar brengt, ook al rij je met aangepaste snelheid. Ik rij met winterbanden ook met aangepaste snelheid, dus eigenlijk irrelevant. Daarbij heb je eerlijk toegegeven dat je er nog nooit hebt laten plaatsen, en dat je er hopen tijd mee verliest, wie betaalt die tijd ? 8O Citaat:
Men is ook niet alleen op de baan vergeet dat niet, ik kan hier een rij aframmelen waarom voertuigen met zomerbanden andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen of hinderen, maar die ken je ook wel. Citaat:
|
Citaat:
Maar zolang de overgrote meerderheid "te lui, of... ;-)" is om met winterbanden te rijden gaan ze de anderen natuurlijk hinderen, ze slippen meer= maken de sneeuw sneller glad, ze rijden enkel achter de camions = de inhaalvakken worden niet voldoende vrijgereden, enz... Voordelen winterband op sneeuw, ijzel: Tractie = ~ 4 maal beter Zijdelingse grip = ~ 2 maal beter Remmen = x maal beter enz... Een gemiddelde winterband is op elk ander soort wegdek (droog, nat) beter als een gemiddelde zomerband, als de temperatuur lager is als 5°C. Hoe lager hoe meer het verschil. M.a.w. quasi de ganse winter, daarvoor hoeft het niet eens te sneeuwen of te ijzelen. Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Rijnland-Westfalen 529 inw/km² 8-) Toen in Be alles stil stond, is mijn vrouw naar D gereden midden door het Roergebied, 200 km snelweg en nog 50 km gewone weg: totaal 250 km : rijtijd 3 uur. 8-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be