Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kweekvlees (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134661)

eno2 2 februari 2010 10:51

Kweekvlees

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekvlees

De kwaliteit van kweekvlees wordt alsmaar beter.
Het zou wel eens het gedroomde middel kunnen zijn voor het verbeteren van de volksgezondheid, het dierenwelzijn, het dieet van de vegetariërs, de milieubescherming, het waterverbruik, etc...

Het patent is in handen van onze Nederlandse broeders.
Vijftig keer minder landbeslag, energie, waterverbruik etc...

fox 2 februari 2010 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4578118)

Het zou wel eens het gedroomde middel kunnen zijn voor het verbeteren van de volksgezondheid, het dierenwelzijn, het dieet van de vegetariërs, de milieubescherming, het waterverbruik, etc...

Mooi, hopelijk wordt het snel economisch rendabel.

eno2 2 februari 2010 11:27

Ik sta al te trappelen om mijn eigen vlees te kweken.

Anna List 2 februari 2010 11:36

dacht dat t over soldaten ging gaan :o

eno2 2 februari 2010 11:44

Ze kunnen wel al kweekvlees kweken, maar de wilde dieren , die blijven naar de knoppen gaan.

Jarno 2 februari 2010 12:05

Citaat:

Een echt alternatief kan het nooit zijn wegens het ontbreken van de nodige b12 vitaminen. Of men moest dat kweekvlees leren grazen.

Raf 2 februari 2010 12:21

Citaat:

Die rotzooi vreet ik niet.

Jarno 2 februari 2010 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4578303)

Voor Raf enkel échte worst. ;-)

Bovenbuur 2 februari 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4578288)
Een echt alternatief kan het nooit zijn wegens het ontbreken van de nodige b12 vitaminen. Of men moest dat kweekvlees leren grazen.

Of ze moeten dat spul erin stoppen, of ze moeten het vlees zo kweken dat die vitamine word aangemaakt, mogelijkheden zat hoor. "Zal nooit een alternatief wezen" is een kwestie van willen. Persoonlijk eet ik vlees omdat het lekker is. Als er een spin in mijn kamer zit probeer ik die geweldloos buiten te zetten, maar zodra ik oo maareen beetje een reden heb om beesten dood te laten gaan (zoals "wespen zijn irritant" of "varkens zijn lekker") zal ik het niet laten. Als die kweeksteak tegen de tijd dat het proces opgeschaald en rendabel gemaakt is goed spul is stap ik graag over.

Jarno 2 februari 2010 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4578361)
Of ze moeten dat spul erin stoppen, of ze moeten het vlees zo kweken dat die vitamine word aangemaakt, mogelijkheden zat hoor. "Zal nooit een alternatief wezen" is een kwestie van willen. Persoonlijk eet ik vlees omdat het lekker is. Als er een spin in mijn kamer zit probeer ik die geweldloos buiten te zetten, maar zodra ik oo maareen beetje een reden heb om beesten dood te laten gaan (zoals "wespen zijn irritant" of "varkens zijn lekker") zal ik het niet laten. Als die kweeksteak tegen de tijd dat het proces opgeschaald en rendabel gemaakt is goed spul is stap ik graag over.

Vitamine b12 kan men niet zomaar ergens in stoppen omdat die zich niet zomaar aan dierlijke eiwitten kan binden. Herbivoren kunnen bijvoorbeeld heel goed plantaardig b12 opnemen via het maag-darmkanaal en zo binden aan hun lichaamseiwitten. Omnivoren en carnivoren kunnen dan weer enkel deze gebonden b12 opnemen via het maag-darmkanaal. Zo makkelijk is het dus niet om een opneembare dosis even in te planten.

backfire 2 februari 2010 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4578232)
Ze kunnen wel al kweekvlees kweken, maar de wilde dieren , die blijven naar de knoppen gaan.

't een heeft niets met 't ander te maken.
Maar stel je voor dat ze ook wilde dieren konden kweken? Probleem opgelost.

We komen er wel, jongen. Alle onheidstijdingen ten spijt, slagen we er ooit in om onze hele planeet te herkweken.

Kweek!

the_dude 2 februari 2010 13:26

het zwijn is en blijft het schoonste der beesten en is nodig op al onze feesten

eno2 3 februari 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4578288)

En waarom zou kweekvlees geen B12 kweken?
Volgens mij heb je je hierop verkeken.

eno2 3 februari 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4578414)
het zwijn is en blijft het schoonste der beesten en is nodig op al onze feesten

Jawel, maar op een stoel, niet op tafel.

eno2 3 februari 2010 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4578409)
't een heeft niets met 't ander te maken.
Maar stel je voor dat ze ook wilde dieren konden kweken? Probleem opgelost.

We komen er wel, jongen. Alle onheidstijdingen ten spijt, slagen we er ooit in om onze hele planeet te herkweken.

Kweek!

Ik ben je jongen niet jongen.

Jarno 3 februari 2010 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4579947)
En waarom zou kweekvlees geen B12 kweken?
Volgens mij heb je je hierop verkeken.

Zoals ik al zei:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4578378)
Vitamine b12 kan men niet zomaar ergens in stoppen omdat die zich niet zomaar aan dierlijke eiwitten kan binden. Herbivoren kunnen bijvoorbeeld heel goed plantaardig b12 opnemen via het maag-darmkanaal en zo binden aan hun lichaamseiwitten. Omnivoren en carnivoren kunnen dan weer enkel deze gebonden b12 opnemen via het maag-darmkanaal. Zo makkelijk is het dus niet om een opneembare dosis even in te planten.

eno2 3 februari 2010 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4580048)
Zoals ik al zei:

Als vlees B12 kan kweken, warom zou kweekvlees dan geen B12 kunnen kweken? Laten we echter de resultaten afwachten...

freespirit 3 februari 2010 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4578303)

Groot gelijk ! Proef maar eens het verschil tussen een Bressekip of een hokjeskip ! Uit proeven en smaaktesten is overigens gebleken dat vrijwel alle personen gekweekt 'wild' van geschoten 'echt' wild in de natuur kunnen onderscheiden. Als je eens van een gerookte 'wilde' zalm hebt geproefd, dan wil je die namaak-rookrommel van gekweekte zalm van de Aldi niet meer op je bord hebben.

Probleem zit hem erin dat vele mensen niet meer veel van hun loon willen spenderen aan voedsel. Mensen geven nog maar 1/6 of iets dergelijks van hun inkomen aan eten uit, de rest gaat op aan die tweede gezinswagen, een extra skiverlof, nog een extra digitaal televisieabonnement of een nieuwe smartphone. De prioriteiten worden anders gesteld. Dus zoekt de eetcommercie oplossingen en die vindt ze erin door ogenschijnlijk 'edele' en luxeproducten in een inferieure en goedkope versie op de markt te brengen, vaak ook zonder rekening te houden met de biologische implicaties van hun kweek- en imitatiemethoden.

Ikzelf geef 500 �* 700 euro per maand uit aan voedsel (zonder uit eten gaan en restaurantbezoeken). Velen verklaren mij hiervoor gek. Doch zal ik geen plofkippen in huis halen, scampi's zonder twee ogen om hun groei te forceren, chocolade bestaande uit vet i.p.v. cacaobonen of tomaten die naar waterzakken smaken. Ik vind een lekkere en kwalitatieve keuken zeer belangrijk, waar niet te veel geknoeid mee is. Tja, ieder heeft het recht zijn prioriteiten te stellen.

eno2 3 februari 2010 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4580075)
Groot gelijk ! Proef maar eens het verschil tussen een Bressekip of een hokjeskip ! Uit proeven en smaaktesten is overigens gebleken dat vrijwel alle personen gekweekt 'wild' van geschoten 'echt' wild in de natuur kunnen onderscheiden. Als je eens van een gerookte 'wilde' zalm hebt geproefd, dan wil je die namaak-rookrommel van gekweekte zalm van de Aldi niet meer op je bord hebben.

Probleem zit hem erin dat vele mensen niet meer veel van hun loon willen spenderen aan voedsel. Mensen geven nog maar 1/6 of iets dergelijks van hun inkomen aan eten uit, de rest gaat op aan die tweede gezinswagen, een extra skiverlof, nog een extra digitaal televisieabonnement of een nieuwe smartphone. De prioriteiten worden anders gesteld. Dus zoekt de eetcommercie oplossingen en die vindt ze erin door ogenschijnlijk 'edele' en luxeproducten in een inferieure en goedkope versie op de markt te brengen, vaak ook zonder rekening te houden met de biologische implicaties van hun kweek- en imitatiemethoden.

Ikzelf geef 500 �* 700 euro per maand uit aan voedsel (zonder uit eten gaan en restaurantbezoeken). Velen verklaren mij hiervoor gek. Doch zal ik geen plofkippen in huis halen, scampi's zonder kop om hun groei te forceren, chocolade bestaande uit vet i.p.v. cacaobonen of tomaten die naar waterzakken smaken. Ik vind een lekkere en kwalitatieve keuken zeer belangrijk, waar niet te veel geknoeid mee is. Tja, ieder heeft het recht zijn prioriteiten te stellen.

mijn prioriteit is kweekvlees boven dierenleed

freespirit 3 februari 2010 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4580078)
mijn prioriteit is kweekvlees boven dierenleed

Qué ??? Zijn die batterijkippetjes dan beter af dan scharrelkippen volgens u ? Zijn vleeskonijnen die gekweekt worden in een hokje van 50 bij 30 cm dan beter af dan deze die in het wild tijdens het jachtseizoen worden afgeschoten? Rare redenering heeft u over 'dierenleed'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be