Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kinepolis: Turkse film niet ondertiteld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134677)

Den Duisteren Duikboot 2 februari 2010 15:40

Kinepolis: Turkse film niet ondertiteld

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D52LM0RS

Kinepolis brengt een Turkse blockbuster uit zonder ondertitels, naar eigen zeggen omdat er geen tijd meer was om de ondertiteling te regelen. Vindt u dat dit moet kunnen?

Mogelijke pro's:
- Er gaat toch geen Vlaming naar zulke prulfilms kijken. Wij hebben per slot van rekening onze eigen snert.
- Het Turkse publiek let toch niet op de ondertiteling.
- Een Turkse identiteit staat een Vlaamse niet in de weg.

Mogelijke contra's:
- Ook Vlamingen hebben recht op Turkse kutfilms.
- Turken moeten Nederlands leren. Die films mogen vertoond worden op voorwaarde dat ze worden gedubd.
- We geven aan allochtone gemeenschappen het signaal dat ze zich ongegeneerd mogen wentelen in hun Turkse identiteit.

Ondertiteling verplichten? Films verbieden? Aan u het woord.

fox 2 februari 2010 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4578629)

Kinepolis brengt een Turkse blockbuster uit zonder ondertitels, naar eigen zeggen omdat er geen tijd meer was om de ondertiteling te regelen. Vindt u dat dit moet kunnen?

Mogelijke pro's:
- Er gaat toch geen Vlaming naar zulke prulfilms kijken. Wij hebben per slot van rekening onze eigen snert.
- Het Turkse publiek let toch niet op de ondertiteling.
- Een Turkse identiteit staat een Vlaamse niet in de weg.

Mogelijke contra's:
- Ook Vlamingen hebben recht op Turkse kutfilms.
- Turken moeten Nederlands leren. Die films mogen vertoond worden op voorwaarde dat ze worden gedubd.
- We geven aan allochtone gemeenschappen het signaal dat ze zich ongegeneerd mogen wentelen in hun Turkse identiteit.

Ondertiteling verplichten? Films verbieden? Aan u het woord.

Dubben is natuurlijk lachwekkend, Vlamingen ondertitelen en gelukkig maar. Veel van de acteerprestaties gaan verloren als je dingen begint te dubben.

En voor de rest hebben wij ons niet te moeien met Kinepolis. Als die gasten denken dat er een markt is voor een niet ondertitelde Turkse film dan doen ze maar.

Scarabaeida 2 februari 2010 16:14

Dan leert de Vlaming nog Turks. Ik lig er niet van wakker. Turken in Europa staan trouwens gekend om hun primitief Turks en de Turkse gemeenschap zal nooit andere gemeenschappen kunnen verturksen in de nabije toekomst.

Eberhard Leclerc 2 februari 2010 16:27

Ondertitels zijn bloedirritant.

De Turkse filmindustrie pompt de laatste jaren goede en harde shit.

Wat ze gelijk hebben dus.

Scarabaeida 2 februari 2010 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4578710)

Of je nu liefhebber van deze serie bent of niet, in Nederland wordt zelfs Brabants niet ondertiteld. Hier ondertitelen ze ocharme al een Nederlands accent (maakt niet uit waarvandaan). Soms wordt zelfs een Verkavelingsvlaam zelf ondertiteld zijn kerktorenmentaliteit nog extra in het verf zettend.
http://www.comedycentral.nl/newkids

Wordt dus NIET ondertiteld in Nederland. Nochtans is Noord-Brabants niet zo verschillend van Verkavelingsvlaams ofte Belgisch-Brabants Nederlands.

Nu serieus, van mij mogen die Vlaamse televisiestations een blikseminslag meemaken.

de kleine 2 februari 2010 16:36

Regelrechte schande. Niks tegen Turkse films, die zijn evengoed welkom als Amerikaanse, Vlaamse of Franse films, maar ze moeten wel ondertiteld zijn hé.

Eigenzinnig 2 februari 2010 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4578710)

Ondertitels zijn cultuurgebonden..een (geintegreerde) vlaming wil niet anders..:-)

Rap is ook cultuurgebonden..zeker niet Turks..

Persoonlijk denk ik niet dat de platte commerce een verborgen politiek correcte agenda hanteert, zeker als er geen sollen te verdienen zijn..

Scarabaeida 2 februari 2010 16:39

Dubbing is klote, maar ondertiteling is dat ook.

Den Duisteren Duikboot 2 februari 2010 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4578737)

En fluistertolken? :-)

Scarabaeida 2 februari 2010 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4578745)
En fluistertolken? :-)

Bah. ;-) Leve Teletext in deze.

Renesse 2 februari 2010 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4578629)

Ik vind dit jammer. Ik sta open voor andere culturen maar wens geen Turks te leren. Misschien, als het een goede film zou zijn, zou ik hem gaan bekijken, net als ik eens kan genieten van een Bollywood film.

Dit is in feite segregatie in de hand werken en draagt zeker niet bij om een brug te slaan tussen Turken en Vlamingen.

Uiteraard heb ik gestemd op "ondertitelen". Alleen jammer dat je uw autoritaire aard weer moest laten gelden door er "verplicht" bij te voegen, niets is verplicht, maar ik had hem liever ondertiteld gezien.

Eberhard Leclerc 2 februari 2010 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4578735)
Rap is ook cultuurgebonden..zeker niet Turks..

Ik had het niet over rap, maar nu je het er toch over hebt....

http://www.youtube.com/watch?v=XAKBo8L2tow
Ceza - Holocaust (8.600.000 hits)

maddox 2 februari 2010 18:07

Gewoon noteren wie naar die film gaat, en registreren als potentieel staatsgevaarlijk.

Maar voor de rest, who cares?

alice 2 februari 2010 18:48

Ik vind het jammer dat er geen ondertiteling is anders ging ik vast eens kijken!

giserke 2 februari 2010 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 4578967)
Ik vind het jammer dat er geen ondertiteling is anders ging ik vast eens kijken!

²

Mambo 2 februari 2010 19:13

Vlamingen gaan toch niet gaan kijken naar Turkse films en turken kunnen geen vlaams lezen.

globalmedia 2 februari 2010 19:50

misschien een marketingstrategie om de underdogvlaming aan te spreken?:-D

de kleine 2 februari 2010 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4578737)

Say what? Ondertiteling is enorm nuttig. Je leert er soms andere culturen mee kennen, je verbreedt je kijk op de wereld en leert er gedeeltelijk andere talen mee.

Eén van de redenen waarom ze in Spanje slecht Engels kunnen is de dubbing. Naast de grootheid van hun taal speelt dit zeker ook mee.

Eberhard Leclerc 2 februari 2010 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4579057)
Ondertiteling is enorm nuttig. Eén van de redenen waarom ze in Spanje slecht Engels kunnen is de dubbing.

Kennen

Scarabaeida 2 februari 2010 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 4579057)
Say what? Ondertiteling is enorm nuttig. Je leert er soms andere culturen mee kennen, je verbreedt je kijk op de wereld en leert er gedeeltelijk andere talen mee.

Eén van de redenen waarom ze in Spanje slecht Engels kunnen is de dubbing. Naast de grootheid van hun taal speelt dit zeker ook mee.

Ja en? Ik vind dubbing weliswaar nog klotiger. Hier ondertitelt men zelfs de eigen taal (waarom?). Overigens is het ook zo dat ondertiteling een psychologische barrière vormt. Als je een taal auditief kunt begrijpen is een ondertiteling erg afleidend en erodeert deze zelfs de nuances.
Vaak heb je de tekst gelezen vóórdat die door de acteur uitgesproken is en dat is jammer.
Daarom hoop ik op een toekomst met meer optionele ondertiteling.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be