![]() |
Gezocht: mannen (terug) voor de klas, dringend !
Gisteren vernomen (via teletekst) dat tegenwoordig 75 % van de leerkrachten in het lager onderwijs van het vrouwelijk geslacht is en in het secundair onderwijs maken ze 58 % van het onderwijzend personeel uit. En hun aandeel zal nog stijgen vanwege het grote percentage vrouwen dat nu studeert in de lerarenopleidingen. Bij mij in de buurt heb ik weet van enkele (lagere) scholen waar geen enkele man meer lesgeeft.
Op zich ben ik principieel tegen opgelegde quota (wat dan meestal bedoeld is om vrouwen en/of allochtonen te laten instromen in bepaalde 'mannenbastions'), maar toch stel ik me de vraag of we geen reactiveringsbeleid moeten voeren om mannen opnieuw meer voor de klas te krijgen. Als ik kinderen zou hebben zou ik het toch op prijs stellen moesten ze minstens in één leerjaar van de lagere school een meester hebben, en niet enkel juffen. Niet omdat ik iets tegen vrouwen in het onderwijs heb, maar mij lijkt het maatschappelijk het meest gezonde dat kinderen te maken krijgen met een correcte afspiegeling van de maatschappij en geen vertekend of eenzijdig beeld. Zo zou ik er ook geen problemen mee hebben, moesten mijn kinderen eens een jaar les krijgen van een allochtoon / allochtone (weliswaar goed geïntegreerd en uiteraard zonder 'doekje'). Hoe we het ook draaien of keren, alle feministische golven en gelijkheidspogingen ten spijt, mannen redeneren en reageren toch iets anders voor de klas en hun leerlingen dan vrouwen. Zeker niet beter, maar de verschillende aanpak van de beide geslachten, kan de kinderen / jongeren een evenwichtiger leerproces bijbrengen. Voor het overgrote deel van de schoolloopbaan enkel met (autochtone) vrouwen geconfronteerd worden, zal het aanzien namens 'autoriteiten' (en laten we hopen dat leerkrachten toch nog enige autoriteit genieten) toch enigzins verengen en 'vervrouwelijken'. Ik maak hierbij overigens ook de kanttekening dat een vervrouwelijking van het onderwijzend personeel blijkbaar parallel loopt met de danling van het prestige en gezag dat van leerkrachten uitgaat (uitging). Maar dit heeft uiteraard ook veel andere oorzaken. En dan nog in de marge: waar blijven bij deze 'tendens' alle schreeuwers (ik denk maar aan bijvoorbeeld schrijfster Kristien Hemmerechts) die luidkeels en tot vervelens toe in de media ijveren voor opgelegde quota voor vrouwen, allochtonen en andere 'kansengroepen' in traditionele (blanke) mannenbastions ? Of mogen vrouwen ineens weer wel een arbeidssector domineren ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat het onderwijs nodig heeft is een beetje meer orde en tucht, leerlingen met opvoeding die beseffen waarvoor ze op de schoolbanken zitten... En de kommentaren hierop ken ik op voorhand. Heb lang genoeg zelf in het onderwijs gestaan en het zien evolueren om te weten waarover ik het heb... |
http://www.digilife.be/teleducatie/gbspol/klassen_.htm
1 mannelijke leerkracht, in de laatste 2 jaren. |
Toen ik naar school ging, was de leerkracht met de meeste autoriteit, een vrouw. Maar het was ook een zeer goede lerares, die erin slaagde door haar manier van lesgeven de aandacht te trekken. Lesgeven is wel wat meer dan "wat stof uit een boek afdreunen".
|
Citaat:
|
idioten genoeg trouwens die menen dat het onderwijs enkel maar rozegeur en maneschijn is
|
Ik vind het niet zo'n probleem dat er vooral vrouwen in het onderwijs staan. Mannen mogen er ook komen, maar blijkbaar komen ze niet. Ook goed. Of het een meerwaarde zou zijn om als kind ook eens van een man les te krijgen? Dat hangt veel meer af van de vraag welke man dat dan zou zijn dan van zijn geslacht.
Is er eigenlijk een probleem? |
Raakt m'n kouwe kleren niet. Er is ontzettend veel verschil tussen de manier van lesgeven van het onderwijzend personeel onderling, ongeacht hun geslacht.
Ik zie geen enkele meerwaarde inzake quota voor onderwijzend personeel. Veel liever een vrouwelijke gemotiveerde leerkracht dan een uitgebluste mannelijke. |
Citaat:
Natuurlijk zijn er mensen die meer autoriteit uitstralen dan andere, die beter zijn dan andere enz enz. Dat is overal in de maatschappij zo, in elk beroep zo! Wie niet voldoet als leerkracht zal daardoor rap genoeg last krijgen, wees maar gerust! De meeste problemen stellen zich wellicht in het middelbaar, en daar is het zo dat de leerlingen om het uur meestal een ander vak en een andere leerkracht krijgen. Wanneer één leerkracht last heeft en de andere niet kan men zich die vraag stellen. Maar er zijn ook leerlingen/klassen die met elke leerkracht moeilijkheden hebben! Over die gaat het. |
het loon in het onderwijs is niet geweldig hé...
|
Citaat:
|
Citaat:
Als arts verdien je meer dan in het onderwijs ;-) |
Citaat:
Uit uw post kan ik het niet meteen opmaken. |
Geen quotas, gewoon de loopbaan in het onderwijs wat aantrekkellijker maken voor mannen. Nu is het echt een vrouwenberoep (veel verlof, relatief vlakke loopbaan, geen carrieremogelijkheden, geen individuele beloningen, weinig aanzien....)
Mannen hebben toch liever andere dingen. Vaste benoeming afschaffen, belonen op basis van prestaties, doorgroeimogelijkheden, afschaffen idiote D-cursus toestanden, ancienniteit prive laten gelden..... Lesgeven leer je niet op schoolbanken. Dat leer je niet door vakjes er over te studeren. Dat zit in je of niet. Meestal merk je dat wel als je wat presentaties of lessen hebt gegeven. Gaat het vlot of niet ? Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid der leerkrachten die het een zwaar beroep vinden, er gewoon niet thuishoren. Een leerkracht wiskunde die goed is, hoeft zijn lessen niet voor te bereiden, of toch maar minimaal. Die kan die uitleg gewoon zo geven omdat hij of zij gewoon al die kennis paraat heeft zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nuance 2: op 'temporeel' gebied: overuren bestaan niet in het onderwijs, men veronderstelt maar dat je zelf in de weekends, 's avonds ('s nachts ?) en in de vakanties je cursussen maakt, voorbereidingen doet, taken verbeterd, leerlingen begeleid en voor allerlei extra activiteiten moet opdraven. 's avonds thuiskomen en een heel weekend in de zetel ploffen is voor leerkrachten die hun werk serieus nemen er niet bij. Tenzij misschien in de grote vakantie van begin juli tot half augustus (want dan beginnen de inschrijvingen op school waarvoor je door de directie wordt opgevorderd en de herexamens), heb je als leerkracht nooit gedaan. Nuance 3: carrièremogelijkheden in het onderwijs: zo goed als onbestaande, een vlakke loopbaan gegarandeerd. Met veel geluk (en de juiste vriendjes en partijkaart) kan je het schoppen tot directie of inspectie, maar zelfs dat is zeer veel werk voor relatief weinig geld. Ik krijg altijd het zuur van werknemers uit de privé die afgeven op en jaloers zijn op het onderwijzend personeel. Ik stel dan voor dat ze onmiddellijk hun jobke opgeven en zich aanmelden om te gaan lesgeven, als dit toch volgens hen het 'walhalla' is (zogezegd goed loon en veel verlof). Onnodig te zeggen dat niemand op mijn voorstel al is ingegaan. I rest my case. |
Ik heb altijd gedroomd om lesgever te kunnen zijn, zou het nog overwegen, maar ik heb geen zin om met een bende gangsters opgescheept te zijn. Nu als je in een normale klas zit moet het wel leuk zijn om les te geven.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be