Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Toyota roept 4,5 Mio wagens terug (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134778)

Descartes Jr 4 februari 2010 14:14

Toyota roept 4,5 Mio wagens terug
 
Toyota doet zijn klanten beklemmen :
er is een zwaar probleem met de remmen !
Rij naar je dealer
met je tweewieler
of kom tot rust bij engelenstemmen ...



Okee. Okee. Okee. O.... euh ....

Micele 4 februari 2010 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4581940)
Toyota doet zijn klanten beklemmen :
er is een zwaar probleem met de remmen !
Rij naar je dealer
met je tweewieler
of kom tot rust bij engelenstemmen ...



Okee. Okee. Okee. O.... euh ....

Ach, de media... precies dat zoiets nog nooit voorgekomen is (bij andere merken).
Ik vind zo een snelle preventieve aktie eerder zeer positief.
http://nl.toyota.be/about/news_and_e...pagne0102.aspx

Descartes Jr 4 februari 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4582092)
Ik vind zo een snelle preventieve aktie eerder zeer positief.

Dat is het ook. Reden te meer om het ten allen kanten onder de aandacht te brengen.

Het moet me wel van het hart dat de concurrentiële wedloop constructeurs ertoe dwingt iets té snel met nieuwe (en goedkopere) alternatieven op de markt te komen welke onvoldoende werden uitgetest : de klant speelt dus proefkonijn.

En het aantal 'terugroepingen' stijgt van jaar tot jaar. Bij alle merken.

brother paul 4 februari 2010 18:27

Dat de grootste autoconstructeur van de wereld, zijn verantwoordelijkheid maar zo schoorvoetend pakt, nadat eenhele delegatie amerikaanse ambtenaren hen gewezen hebben op hun verantwoordelijkheden.., heb ik toch wel even mijn bedenkingen bij ??? Hoe kan dat nu...

Eigenzinnig 4 februari 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4582293)
Het moet me wel van het hart dat de concurrentiële wedloop constructeurs ertoe dwingt iets té snel met nieuwe (en goedkopere) alternatieven op de markt te komen welke onvoldoende werden uitgetest : de klant speelt dus proefkonijn.

En het aantal 'terugroepingen' stijgt van jaar tot jaar. Bij alle merken.

Nooit een model kopen dat nog geen jaar op de markt is..

NoTuma 4 februari 2010 18:59

zo'n snelle actie zou ik het niet durven noemen, het gaat tenslotte over auto's geproduceerd sinds 2005...

Toyota had vorig jaar in de Verenigde Staten reeds een terugroep-actie gedaan voor dezelfde reden, toen zeiden ze dat het aan de vloermatten lag en raadde de mensen aan om de matten in de koffer te leggen, tot er een gezin ongewild een meer inreed, gevolg: heel het gezin verdronken terwijl de matten netjes in de koffer lagen...

betreft deze Toyota modellen:
Aygo (Feb 2005 – Aug 2009)

iQ (Nov 2008 – Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 – Sep 2009)
Auris (Oct 2006 – 5 Jan 2010)

Corolla (Oct 2006 – Dec 2009)
Verso (Feb 2009 – 5 Jan 2010)

Avensis (Nov 2008 – Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 – Nov 2009)
Highlander (2010)
Tundra (2007-2010)
Sequoia (2008-2010)
Eveneens de Pontiac Vibe, Peugeot 1007 en Citroen C1

Nu duiken er ook problemen op met de rempedaal van de Toyota Prius...

8 miljoen wagens reeds, de Prius wordt (nog) niet teruggeroepen...

http://www.topgear.com/uk/car-news/t...all-2010-02-01
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Econom...oepactie.dhtml

Voor een merk dat zich graag het meest betrouwbare en veiligste automerk noemt is dit een serieuze blaam...

VS overwegen boete voor Toyota
De Amerikaanse minister van Transport, Ray Lahood, verklaarde dat Toyota pas is overgegaan tot het terugroepen van auto's na druk van de Amerikaanse regering. ,,Nu handelt Toyota verantwoordelijk, maar het heeft helaas veel inspanning gekost om zover te komen'', aldus de minister. Ambtenaren van het ministerie zijn in december naar Japan gevlogen om de leiding van Toyota op zijn wettelijke verplichtingen te wijzen, stelde Lahood.
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-...r-Toyota.dhtml

Eigenzinnig 4 februari 2010 19:34

Is altijd zo geweest..
Ik kan me de naam van de film niet meer herinneren, maar cijferaars doen altijd de afweging..kosten terugroepen versus imagoschade/proceskosten..het hoogste cijfer bepaalt de politiek...
http://en.wikipedia.org/wiki/Firesto...re_controversy

Jazeker 4 februari 2010 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4582444)
Is altijd zo geweest..
Ik kan me de naam van de film niet meer herinneren, maar cijferaars doen altijd de afweging..kosten terugroepen versus imagoschade/proceskosten..het hoogste cijfer bepaalt de politiek...
http://en.wikipedia.org/wiki/Firesto...re_controversy

Denk je niet dat je met "die film" eerder doelt op het verhaal rond de Ford Pinto? Dat zou dan de film "Class Action" zijn dat met wat fictie erbij daargelaten, sterk analoog is aan wat Ford toen heeft uitgestoken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_Action_%28film%29

Te vinden als case study in zowat elke beginnerscursus omtrent ethiek.

Eigenzinnig 4 februari 2010 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4582570)
Denk je niet dat je met "die film" eerder doelt op het verhaal rond de Ford Pinto? Dat zou dan de film "Class Action" zijn dat met wat fictie erbij daargelaten, sterk analoog is aan wat Ford toen heeft uitgestoken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Class_Action_%28film%29

Te vinden als case study in zowat elke beginnerscursus omtrent ethiek.

dat was het..thanks..:-D

Micele 4 februari 2010 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma (Bericht 4582395)
zo'n snelle actie zou ik het niet durven noemen, het gaat tenslotte over auto's geproduceerd sinds 2005...

Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:

Citaat:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ngerust-2.aspx

...

"Ik heb die mensen meteen gerustgesteld. Er is eigenlijk niets aan de hand. Er is in ons land nog geen enkel defect vastgesteld, en in heel Europa maar 26 op een totaal van 1,8 miljoen wagens. Alle betrokken chauffeurs krijgen de komende weken een brief van de importeur en mogen zich daarmee bij ons aanbieden voor een gratis vervanging van een sensor. Wie echt niet kan wachten, mag nu al komen en dan kijken we zelf het gaspedaal na. Maar dat gaat bij een defect geleidelijk achteruit, dat voel je vanzelf."
Edit: het gaat blijkaar om een electrisch gaspedaal met potentiometers (variabele weerstanden) waar een electrisch signaal afgenomen wordt, het systeem zal wel niet vocht- of stofdicht zijn (mss oxidatie), daardoor treden er storingen op. Mss dat een goede contactspray (contact 60) al helpt ik weet het niet.

Hier een pdf voor eventuele zelfreparatie:
http://techno-fandom.org/~hobbit/car...renovation.pdf

Micele 4 februari 2010 23:06

Ow, de Prius staat niet op het lijstje... :oops:

NoTuma 4 februari 2010 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4582849)
Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:

ik vind 26 bekende gevallen op 1.8 miljoen niet zo weinig hoor, had je met de lotto maar zoveel kansen...


Sinds 2001 zijn er al klachten met onbedoelde acceleraties in Toyota's, 26 klachten in 2001, 132 klachten in 2002....
Reeds 19 doden met als oorzaak een ongewilde acceleratie in Toyota's vergeleken met 11 doden bij alle andere automerken samen...

De Los Angeles Times claimt dat Toyota al duizenden klachten verdoezeld heeft...

De geschiedenis van de huidige recall kun je hier lezen, begint vanaf 28 augustus met de dood van een politie-agent en zijn gezin...
http://www.motortrend.com/features/a...s/october.html

Micele 5 februari 2010 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma (Bericht 4582953)
ik vind 26 bekende gevallen op 1.8 miljoen niet zo weinig hoor, had je met de lotto maar zoveel kansen...


Sinds 2001 zijn er al klachten met onbedoelde acceleraties in Toyota's, 26 klachten in 2001, 132 klachten in 2002....
Reeds 19 doden met als oorzaak een ongewilde acceleratie in Toyota's vergeleken met 11 doden bij alle andere automerken samen...

De Los Angeles Times claimt dat Toyota al duizenden klachten verdoezeld heeft...

De geschiedenis van de huidige recall kun je hier lezen, begint vanaf 28 augustus met de dood van een politie-agent en zijn gezin...
http://www.motortrend.com/features/a...s/october.html

Interessant.

Hier wiki nog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Product_recall

Micele 5 februari 2010 00:49

Vervolg, overzicht alle Automotive recalls:
http://www.recallowl.com/Vehicle+Recalls/Automotive

o.a Toyota Prius, lijkt (bijna) up to date:
Citaat:

Below is a list of the years associated with the Toyota Prius Recalls in our database. Upon making your selection you will be brought to a page with the specific recalls.

2009 2008 2007
2006 2005 2004
2002 2001

October 6th, 2009
Recalled Component VEHICLE SPEED CONTROL:ACCELERATOR PEDAL
Recall Date October 6th, 2009
Units Effected 4,260,319
Dat allerlaatste... feb 2010 ?, met de remmen staat er nog niet bij.

Per land, per automodel:
http://www.recallowl.com/interesting_stats.php

F.Lurk 5 februari 2010 06:48

Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Henri1 5 februari 2010 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4583155)
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Bent U misschien Toyota concessiehouder ?

brother paul 5 februari 2010 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4583155)
Toyota is en blijft het beste merk, ondanks hun fout om goedkopere Amerikaanse brol in hun auto's te verwerken in plaats van hun eigen Japanse versie van het gewraakte onderdeel.

Zelf rij ik met Toyota en heb daar in al die jaren nog NOOIT een mankement aan gehad, nooit olieverlies (terwijl de andere merken staan te lekken in garage of op opritten), nooit startproblemen ondanks soms weken buitenstaan in weer en wind, electronica werkt perfect en blijft perfect werken (wat van het gros der merken niet kan gezegd worden), enz......

Als ik de afwerking bekijk, val ik altijd achterover dat mensen daar geld willen voor geven ? maar enfin we vergapen ons niet aan het uiterluik.

bijna alles in plastiek, tot daar kunstof is blijkbaar gemakkelijker en goedkoper en lichter in de productie , maar dat laat natuurlijk zijn sporen na in de kwaliteit. Plastiek breekt wel iets gemakkelijker hé.

Nu wat mij steevast opvalt is dat de carossier van Japanners zo flinterdun is. De wet houdt zich niet bezig met bepaalde stevigheden voor te schrijven, maar het is zeker een vaststaand feit, dat voor toyota bumpers eerder cosmetisch er aanhangen dan echt om schokken op te vangen. Dat de volledige auto een soort kreukelzone is, eerder dan een kooi rond de passagier etc. Nu we kunnen moeilijk kritiek geven daarop, in die zin toyota toch wel marktleider is geworden, en dit met eigenlijk maar 1 merk, terwijl GM daar maar blijft staan dankzij oneindige overnames van concurrenten...

alles wordt meer en meer electronisch. Waarom de mens zo droomt om alles electronisch te hebben weet ik niet, vooral als je rekening houdt met de ambetante eigenschap dat electronica iets binairs heeft (het werkt of het werkt niet) en electronica heeft electriciteit nodig... Dus die pedalen hebben zowat dezelfde ziektes als PC's die freezen of bevriezen zoals we dat in de jaren'90 beleefden.

guido 007 5 februari 2010 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4582849)
Dat wilt natuurlijk niets zeggen het probleem kan pas optreden na 3-4 jaar... of naargelang gebruik na 100.000 km ofzo...

Dus "proefkonijn" gaat dan ook niet echt op..., waar ik wel kan volgen is dat altijd maar meer goedkoper materiaal geprobeerd wordt, waar men het niet kan zien of wat men niet hoort of voelt, dat wilt daarom nog niet zeggen dat zo´n materiaal persé slechter is, het kan ook aan de constructie liggen, ttz gewoon een andere manier iets sneller op de band te kunnen monteren.

En 26 auto´s op 1,8 miljoen in Europa hebben daar ondertussen een probleem mee gehad... als we dat toch willen geloven:



Edit: het gaat blijkaar om een electrisch gaspedaal met potentiometers (variabele weerstanden) waar een electrisch signaal afgenomen wordt, het systeem zal wel niet vocht- of stofdicht zijn (mss oxidatie), daardoor treden er storingen op. Mss dat een goede contactspray (contact 60) al helpt ik weet het niet.

Hier een pdf voor eventuele zelfreparatie:
http://techno-fandom.org/~hobbit/car...renovation.pdf


Een autoconstructeur gebruikt simulatietesten om de levensduur van bepaalde onderdelen uit te testen.

Bij Ford Genk worden wielen onder extreme belastingen getest. De wielen worden getest tot ze stuk zijn. Aan de hand van de behaalde resultaten kunnen ze berekenen hoeveel jaar zo'n wiel meegaat (in normale omstandigheden).
Daarbuiten worden wielen onder auto's in Lommel geplaatst, waar ze op extreem slecht wegdek moeten rijden (zoiets als de Belgische autostrades :lol:).


Ik denk eerlijk gezegd dat de problemen met het gaspedaal door zo'n test (als ze al bestaat voor een gaspedaal) moeiteloos door de test zou geraken.

guido 007 5 februari 2010 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4583275)
Als ik de afwerking bekijk, val ik altijd achterover dat mensen daar geld willen voor geven ? maar enfin we vergapen ons niet aan het uiterluik.

bijna alles in plastiek, tot daar kunstof is blijkbaar gemakkelijker en goedkoper en lichter in de productie , maar dat laat natuurlijk zijn sporen na in de kwaliteit. Plastiek breekt wel iets gemakkelijker hé.

Nu wat mij steevast opvalt is dat de carossier van Japanners zo flinterdun is. De wet houdt zich niet bezig met bepaalde stevigheden voor te schrijven, maar het is zeker een vaststaand feit, dat voor toyota bumpers eerder cosmetisch er aanhangen dan echt om schokken op te vangen. Dat de volledige auto een soort kreukelzone is, eerder dan een kooi rond de passagier etc. Nu we kunnen moeilijk kritiek geven daarop, in die zin toyota toch wel marktleider is geworden, en dit met eigenlijk maar 1 merk, terwijl GM daar maar blijft staan dankzij oneindige overnames van concurrenten...

alles wordt meer en meer electronisch. Waarom de mens zo droomt om alles electronisch te hebben weet ik niet, vooral als je rekening houdt met de ambetante eigenschap dat electronica iets binairs heeft (het werkt of het werkt niet) en electronica heeft electriciteit nodig... Dus die pedalen hebben zowat dezelfde ziektes als PC's die freezen of bevriezen zoals we dat in de jaren'90 beleefden.


Voor zover ik me kan herinneren uit de tijd dat ik nog in de carrosseriebouw zat, moeten er in de auto kreukzones zijn, liefst in het motorruim en in de kofferbak. De passagiersruimte zou verstevigd moeten zijn zodat er een soort kooi ontstaat.

Natuurlijk speelt het gewicht een grote rol, hoe minder gewicht hoe mindere CO² uitstoot, de keerzijde van de medaille is natuurlijk dat ook de stevigheid moet inboeten.

Wat de bumper betreft, hier moet rekening gehouden worden met het aanrijden van voetgangers en fietsers. Een zachtere bumper kan de schade aan mensen beperken, het zal aan de andere kan zijn eigenlijke functie, zijnde de carrosserie beschermen, minder invullen.


Het verhaal van de spuitbus ipv een reservewiel is ook enkel en alleen maar om gewicht te besparen.

kelt 5 februari 2010 18:08

Hoeveel Toyota's zouden er eigenlijk nog in Japan gebouwd worden? ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be