Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zijn de liefdadigheidsinstellingen gek aan het worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134854)

Marie van de koster 5 februari 2010 17:25

Zijn de liefdadigheidsinstellingen gek aan het worden?

Toen ik vandaag in mijn brievenbus keek, vond ik een brief van “Mamas for Africa” met daarbij een kleine attentie : een pakje papieren zakdoekjes.
Gisteren ontving ik een omslag van Blindenzorg “Licht en Liefde” met een vergrootglas.
Even voor Kerstmis kreeg ik van een zuster die ergens in de Filippijnen weeskinderen opvangt een enveloppe met 5 wenskaartjes. Van die zelfde zuster kreeg ik vroeger al een linnen zakje aan.
Telkens zit in de omslagen ook een hoop uitleg over het goede doel waar die vereniging voor staat en een stortingsbulletin. Ik heb nog nooit aan één van hen gestort. Als ze geld genoeg hebben om cadeautjes uit te delen aan heel België dan hebben ze mijn geld niet nodig.
Ik vind het meer dan vreemd dat instellingen enerzijds bedelen en anderzijds van alles uitdelen.
Heeft hier nog iemand ervaring mee? Of heeft er iemand enig idee waarom ze dat doen?

Flippend Rund 5 februari 2010 18:04

Blijkbaar denken ze dat liefdadigheid valt te combineren met agressieve marketing.

den dinges 5 februari 2010 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 4584003)
Toen ik vandaag in mijn brievenbus keek, vond ik een brief van “Mamas for Africa” met daarbij een kleine attentie : een pakje papieren zakdoekjes.
Gisteren ontving ik een omslag van Blindenzorg “Licht en Liefde” met een vergrootglas.
Even voor Kerstmis kreeg ik van een zuster die ergens in de Filippijnen weeskinderen opvangt een enveloppe met 5 wenskaartjes. Van die zelfde zuster kreeg ik vroeger al een linnen zakje aan.
Telkens zit in de omslagen ook een hoop uitleg over het goede doel waar die vereniging voor staat en een stortingsbulletin. Ik heb nog nooit aan één van hen gestort. Als ze geld genoeg hebben om cadeautjes uit te delen aan heel België dan hebben ze mijn geld niet nodig.
Ik vind het meer dan vreemd dat instellingen enerzijds bedelen en anderzijds van alles uitdelen.
Heeft hier nog iemand ervaring mee? Of heeft er iemand enig idee waarom ze dat doen?

Ze rekenen erop dat je die cadeau's betaalt, dat je je schuldig voelt als je ze niet betaalt. Er zullen wel veel mensen zijn bij wie dat pakt, want anders zouden ze er al lang mee gestopt zijn ons vanalles in de handen te stoppen.

Eyjafjallajökull 17 november 2020 21:40

Nog niks van gemerkt eigenlijk.

De gemuilkorfde 17 november 2020 21:51

Citaat:

Waarmee ze wat mij bewijzen dat het een business is als een andere.
Veel mensen weten overigens niet dat die "vrijwilligers" die aan de supermarkten staan heel vaak betaald worden.
Geen wonder dat het zo'n gladde verkopers zijn.

Skobelev 18 november 2020 07:03

Als je wil kan je alle dagen x-keer gans uw maandwedde aan liefdadigheid schenken. Dat ze in Afrika of om het even waar hun plan trekken. We hebben er al miljarden ingestoken en kijk waar ze staan. Kweken als konijnen, (burger)oorlogen en stammentwisten, staan dansen ipv te werken. Fuck them all.

Universalia 18 november 2020 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9521112)
Als je wil kan je alle dagen x-keer gans uw maandwedde aan liefdadigheid schenken. Dat ze in Afrika of om het even waar hun plan trekken. We hebben er al miljarden ingestoken en kijk waar ze staan. Kweken als konijnen, (burger)oorlogen en stammentwisten, staan dansen ipv te werken. Fuck them all.

Er zijn door de jaren heen inderdaad al miljarden ingestoken die naar alle waarschijnlijkheid aan vingers zijn blijven plakken want er is nog steeds géén verbetering merkbaar.

p.s.

Nu valt het wel op dat er organisaties zijn zoals 11.11.11 die hun acties moeten verlengen wegens te lage inkomsten dus mag je van het standpunt uitgaan dat de mensen dat beu zijn.

* openen van legale migratieroutes,
* schuldverlichting voor de armste landen,
* minstens 0,7% van het BNP voor ontwikkelingssamenwerking,
* invoering van een Tobintaks,
* een minister voor ontwikkelingssamenwerking (sinds 1999 is dit het geval
in diverse regeringen [bron?])

Universalia 18 november 2020 09:39

Citaat:

Ik geloof dat mijn ouders dat ook gekregen hebben, seffens eens vragen. :?

DewareJakob 18 november 2020 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9521166)
Er zijn door de jaren heen inderdaad al miljarden ingestoken die naar alle waarschijnlijkheid aan vingers zijn blijven plakken want er is nog steeds géén verbetering merkbaar.

p.s.

Nu valt het wel op dat er organisaties zijn zoals 11.11.11 die hun acties moeten verlengen wegens te lage inkomsten dus mag je van het standpunt uitgaan dat de mensen dat beu zijn.

Ik heb ooit lijsten gezien van de vergoedingen van de ceo's van dat soort bedrijven. Degoutant.

Skobelev 18 november 2020 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 9521220)
Ik heb ooit lijsten gezien van de vergoedingen van de ceo's van dat soort bedrijven. Degoutant.

'k Heb van 11.11.11 ooit eens gelezen dat ze 120 miljoen bfr hadden opgehaald. 80 miljoen ging naar werkingskosten gaan...

Xenophon 18 november 2020 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9521316)
'k Heb van 11.11.11 ooit eens gelezen dat ze 120 miljoen bfr hadden opgehaald. 80 miljoen ging naar werkingskosten gaan...

Uiteraard, al die organisaties bestaan in de eerste plaats voor zichzelf.

Rudy 18 november 2020 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9521112)

Vergeet niet dat we al veel winst hebben gemaakt op de kap van de Afrikanen.

Skobelev 18 november 2020 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9521360)

Of we daar 100 jaar geleden winst hebben gemaakt is niet relevant. We zijn niet eeuwig schuldig voor zaken die x generaties geleden gebeurd zijn.
Kijk eens naar de Congo. Ze zijn al jaren onafhankelijk, hebben miljarden aan steun en infrastructuur gekregen en kijk waar ze staan. Bodemloze vaten, corrupte regeringen. Terwijl dat een land is waar een droge stok die je in de grond steekt nog begint te groeien.
Verloren zaak. Laat ze hun plan trekken.

marie daenen 18 november 2020 13:31

Citaat:

Tot daar de liefdadigheid... Gewone commercie voor de top en opbrengen doet het...

marie daenen 18 november 2020 13:33

Citaat:

Wat wil je zeggen??? Dat we maar verder moeten doen door met al die liefdadigheidsinstellingen verder winst te maken op hun kap???

Xenophon 18 november 2020 13:34

Citaat:

Waar kan ik mijn deel daarvan gaan ontvangen?

Skobelev 18 november 2020 13:35

Citaat:

Was het in Haïti waar Belgische liefdadigheidswerkers de hoeren betaalden met wat ze aan giften hadden gekregen? Nu ja, goed voor het "inkomen" van de hoeren zeker? Iedereen moet zijn boterham verdienen.

Vlad 20 november 2020 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9521166)

p.s.

Heeft niets te maken met beu zijn maar met het feit dat ze door corona kinderen niet kunnen misbruiken om volwassenen te dwingen geld te geven.

Vlad 20 november 2020 07:33

Citaat:

Dat is kapitalisme en de vrije markt: winst maken op elkaars kap. Economie is geen nulsomspel. Het zijn de ngo's die net economische groei fnuiken met hun gratis, hun vernietigen van lokale economieën, hun reactionaire hang naar subsistentielandbouw, hun afkeer van kapitalisme, industrie en technologie, ...

Kapitalisme, economische ontwikkeling en vakbondsactie is wat Afrika nodig heeft, geen NGO's die de beste werknemers inpikken met niet marktconforme lonen, die markten verstoren, die het werk uit handen van de plaatselijke bevolking nemen om onze eigen jongeren er te kunnen brainwashen, die de plaatselijke bevolking paternalistisch behandelen, ... . En laat de Afrikaanse leiders maar wat corrupt zijn, dat mindert als die landen rijker worden. Maar zorg dat de corruptie de rechtszekerheid niet aantast. Want die is nodig om economische ontwikkeling mogelijk te maken. Men is eigenlijk niet beter dan al het geld dat aan en via de ngo's besteed wordt (veel meer dan 0,7% trouwens) gewoon rechtstreeks aan dictators te geven in ruil voor rechtszekerheid zodat er economische ontwikkeling kan plaatsvinden.

reservespeler 20 november 2020 07:36

Citaat:

Inderdaad, meer dan 200.000 / jaar, en dat is zeker al 10 jaar geleden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be