![]() |
Klassenstrijd: terug van (nooit) weggeweest?
Sinds de jaren negentig, 'het einde van de geschiedenis', was de hegemonische retoriek die van het wereldomvattende neoliberalisme, op enkele eilanden van barbaarsheid na waar de "democratie nog moest ingevoerd worde"n. Klassenstrijd bestond niet en was het bedenksel van gevaarlijke, en vooral voorbijgestreefde marxisten en andere terroristen.
Sla ik nu de kranten open, zie ik: Stakingen bij Opel, tegen een directie die besloten heeft een van de meer productieve vestigingen te sluiten. Staking bij Inbev, waar de directie zelfs niet meer ontkende dat het gewoon volk op straat wil gooien om de eigen bonussen op te krikken. Staking bij Bayer, de besparingsplannen van de directie met succes afgeblokt. 35 000 betogers op 29 januari, de vakbonden weten steeds opnieuw de grootste manifestaties te mobiliseren. En nog vele andere voorbeelden. Elke dag staan de kranten en de nieuwsberichten vol met artikels over stakingen her en der en slecht lopend overleg tussen werknemers en werkgevers. De klassenstrijd is terug, meer dan ooit. Het belooft weer interessant te worden. :-) |
afwachten of de Duitse vakbonden gaan staken om Opel Antwerpen te redden.
ik betwijfel het. |
Citaat:
|
Inderaad. Klassestrijd is er altijd geweest alleen was het de laatste jaren minder prominent aanwezig in de media t.g.v. betere economische conjunctuur, maar hij was er wel nog steeds.
|
Citaat:
De gevechten om goede CAO's zijn wel lang uit de media gebleven, maar waren vaak keihard. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Sinds wanneer is een reeks stakingen in crisistijd een klassenstrijd? Niet dat ik je neomarxistische waanbeelden wil verbrodden, maar me dunkt is daar wat meer voor nodig. De dominerende klassen (upper en lower middle classes en low classes) zijn helemaal niet in conflict met elkaar. Ik zie bijvoorbeeld iemand van middle management niet strijden met een arbeider. Integendeel: we zitten allemaal in hetzelfde ontslagschuitje.
De CEO's en topmanagers waar jij op doelt, zijn een veel te beperkte groep om als aparte klasse beschouwd te worden. Op basis van hun lonen en status alleen al bevinden ze zich in de 'upper upper class'. Akkoord dat daartussen een strijd woedt, maar dat is niet meteen wat Marx bedoelde met 'een klassestrijd'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De vakbond is het meest nutteloze/onzinnige dat er bestaat. Als het van mij afhing werd dit meteen afgeschaft.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De vakbonden zorgen er tenminste voor dat de kosten niet zo groot zijn. Zonder vakbonden werkten we nu op Chinese voorwaarden.
Uw goeie vriend Prince Phillipe is wellicht wel een fan van sweatshops en verdoken slavernij, dat kan ik goed begrijpen. |
Citaat:
Het Koningshuis is schadelijk voor de democratie. |
Het koningshuis is een overbodige kostenpost.
Maar over klassenstrijd: arbeiders ter aller landen, koopt eens allemaal massaal aandelen, van belgische bedrijven bvb, en laat u gezamelijk vertegenwoordigen door iemand in de raden van bestuur. En daar, de arbeiders hebben macht ! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be