Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wie niet gaat stemmen, krijgt geen boete / Afschaffing stemplicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135162)

Nexer 12 februari 2010 07:13

Wie niet gaat stemmen, krijgt geen boete / Afschaffing stemplicht

http://www.metrotime.be/nlnewsbelga....lexid=46191890

Citaat:

(Belga) België kent de opkomstplicht bij verkiezingen. Wie niet gaat kiezen, riskeert een boete van 5 tot 1000 euro. Maar sinds 2003 werd niemand meer beboet, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
De vervolging van kiezers die hun kiesplicht niet nagekomen zijn heeft bij de parketten absoluut geen prioriteit. En de kiezers lijken dat te weten, want steeds meer van hen blijven thuis. Bij de verkiezingen van vorig jaar voor het Vlaams Parlement kwamen 324.681 Vlamingen of 7 procent van de ingeschreven kiezers niet opdagen. En bij federale verkiezingen in 2007 lag het aantal kiesplichtverzuimers met 9 procent nog hoger. Voor Open-VLD parlementslid Hilde Vautmans zijn deze cijfers een nieuwe impuls om nog maar eens voor de afschaffing van de kiesplicht te pleiten. (FRV)
Afschaffing van de stemplicht.

Bereikbaar, of zal de meerderheid dit angstvallig tegenhouden?

En indien bereikt, mogelijke gevolgen?

djimi 12 februari 2010 07:36

Bereikbaar? Vermoedelijk wel, ja.

Mogelijke gevolgen indien bereikt? Ik maak mij geen illusies.

brother paul 12 februari 2010 07:59

Ja lap, nu moet ik weer beginnen uitleggen dat ik electronische verkiezingen wil... SMS-voting zoals in zwiterland.

dominatrix 12 februari 2010 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4594834)
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga....lexid=46191890

Afschaffing van de stemplicht.

Bereikbaar, of zal de meerderheid dit angstvallig tegenhouden?

En indien bereikt, mogelijke gevolgen?

Stemplicht is er niet, of om maar te zeggen hoe de media de bal toch zo vaak grondig mis slaan. Wat er ook van is, net zoals mijn partij ben ik voor het afschaffen van de opkomstplicht.

Nexer 12 februari 2010 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 4595159)
Stemplicht is er niet, of om maar te zeggen hoe de media de bal toch zo vaak grondig mis slaan. Wat er ook van is, net zoals mijn partij ben ik voor het afschaffen van de opkomstplicht.

Heel de wereld zegt er stemplicht tegen. Het feit dat je niet wordt nagekeken, maakt het inderdaad onmogelijk deze plicht te controleren.

Raven 13 februari 2010 10:36

aan de belgische voorvaderen, die gevochten & gestorven zijn zodat iedereen mocht gaan stemmen...
een welgemeende fuck-you! De Westerse luiaard, zo dik dat z'n buik het voornaamste lichaamsdeel is geworden, wil tot 11u in z'n onderhuids frituurvet draaien in bed.

Depth of Field 13 februari 2010 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4596427)
aan de belgische voorvaderen, die gevochten & gestorven zijn zodat iedereen mocht gaan stemmen...
een welgemeende fuck-you! De Westerse luiaard, zo dik dat z'n buik het voornaamste lichaamsdeel is geworden, wil tot 11u in z'n onderhuids frituurvet draaien in bed.

Ik meen dat het zeer cynisch en demotiverend is om opkomstplicht te combineren met een kiesdrempel.

"Ge moet afkomen, zodat ge Uw stem kunt uitbrengen, zodat we hem kunnen wegsmijten!"

Als er dan toch opkomstplicht moet zijn, wegens een of ander probleem dat blijkbaar enkel de Belgen als probleem onderscheiden, schaf dan wel die kiesdrempel af.

guido 007 13 februari 2010 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field (Bericht 4596449)
Ik meen dat het zeer cynisch en demotiverend is om opkomstplicht te combineren met een kiesdrempel.

"Ge moet afkomen, zodat ge Uw stem kunt uitbrengen, zodat we hem kunnen wegsmijten!"

Als er dan toch opkomstplicht moet zijn, wegens een of ander probleem dat blijkbaar enkel de Belgen als probleem onderscheiden, schaf dan wel die kiesdrempel af.

Wat heeft het één met het ander te maken?

guido 007 13 februari 2010 12:01

De opkomstplicht is er gekomen omdat, eens er stemrecht was, ze dachten dat de gewone man niet zou komen opdagen.

Raven 13 februari 2010 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4596546)
De opkomstplicht is er gekomen omdat, eens er stemrecht was, ze dachten dat de gewone man niet zou komen opdagen.

gelijk hebben ze... Wie komt er nog stemmen denk je? Weinige idealisten (laten we eerlijk zijn, dit forum is niet representatief... 95% geeft geen bal om politiek) en de rijken natuurlijk, die het belang van de stemming inzien.

Dus wie raakt er verkozen, de partijen die enkel de belangen van deze rijken behartigen.

Vandaar=> stemplicht. Ik heb geen te hoge dunk van de sedimentaire vlaming, maar 1 keer uit uw bed voor 12u op een zondag, om efkes om het blokse te wandelen, moet toch lukken zeker?

Depth of Field 13 februari 2010 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4596544)
Wat heeft het één met het ander te maken?

Dat het niet betaamt om iemand te verplichten tot een inspanning als ge onmiddellijk daarna het resultaat van die inspanning gaat vernietigen?

Depth of Field 13 februari 2010 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4596559)
gelijk hebben ze... Wie komt er nog stemmen denk je? Weinige idealisten (laten we eerlijk zijn, dit forum is niet representatief... 95% geeft geen bal om politiek) en de rijken natuurlijk, die het belang van de stemming inzien.

Dus armen zijn voor het merendeel arm omdat ze lomp of lui zijn?

andev 13 februari 2010 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field (Bericht 4596584)
Dus armen zijn voor het merendeel arm omdat ze lomp of lui zijn?

En we zijn weer vertrokken voor een rondje onnozelheden...
Voor wat sommige "armen" betreft heb je wel gelijk natuurlijk!
Nu tevreden?

Depth of Field 13 februari 2010 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 4596588)
En we zijn weer vertrokken voor een rondje onnozelheden...
Voor wat sommige "armen" betreft heb je wel gelijk natuurlijk!
Nu tevreden?

Dat leek me toch de logische conclusie van wat Raven beweerde.

Omgekeerd, als dit niet waar is, dan moet Raven zich vergissen.

speurneus 13 februari 2010 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4596226)
Heel de wereld zegt er stemplicht tegen. Het feit dat je niet wordt nagekeken, maakt het inderdaad onmogelijk deze plicht te controleren.

Het wordt wel nagekeken, maar niet beboet, alhoewel de boete nog steeds in de wet staat.
Moest de groote massa weten dat er niet meer beboet wordt velen niet meer gaan stemmen vermoed ik.

speurneus 13 februari 2010 12:49

omdat de partijen dotaties krijen a rato van het aantal uitgebrachte stemmen, zie ik de opkomstplicht nog niet snel afgeschaft.

Pericles 13 februari 2010 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4596644)
omdat de partijen dotaties krijen a rato van het aantal uitgebrachte stemmen, zie ik de opkomstplicht nog niet snel afgeschaft.

Daar is toch gemakkelijk een mouw aan te passen.

speurneus 13 februari 2010 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4596652)
Daar is toch gemakkelijk een mouw aan te passen.

Persoonlijk vind ik dat de partijen zelf voor hun inkomsten moeten zorgen. Maar dan krijg je weer het verwijt dat de politiek bepaalde donoren gaat bevoordelen, alsof dat nu niet het geval is.

Pericles 13 februari 2010 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4596664)
Persoonlijk vind ik dat de partijen zelf voor hun inkomsten moeten zorgen. Maar dan krijg je weer het verwijt dat de politiek bepaalde donoren gaat bevoordelen, alsof dat nu niet het geval is.

Bepaalde donoren de politiek gaan beïnvloeden bedoel je.

Vette Pois(s)on 13 februari 2010 13:35

Dat ze van la belgique eerst es een democratie maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be