![]() |
Nelson Mandela 20 jaar vrij
Geen Nederlands woord ging wereldwijd
méér over de tong dan "Apartheid". Tot Nelson doorstiet, het gevang verliet en roem oogstte voor de eeuwigheid. ![]() Baie dankies en drukkies, Nelson ! |
Jammer genoeg zijn zijn opvolgers niet van hetzelfde kaliber.
Met Zuid-Afrika zelf is het bergaf gegaan, vooral op het vlak van veiligheid. Er zijn ook dozijnen, misschien wel honderden (meestal blanke) Zuidafrikanen die nu in Aziatische landen zoals Taiwan les Engels geven omdat ze zo meer kunnen verdienen dan in hun eigen land. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu is de beurt aan Öcalan
|
Citaat:
|
Ik hoop het minstents even hard als u hoor..
Maar ik vrees ervoor. De Turkse staat blijft moeilijk doen en blijft uit op oorlog.. Helaas helaas helaas. Enkele dagen terug heeft een jongen zichzelf in de brand gestoken in het Turks Koerdistan om de gevangenschap van Ocalan te protesteren. Er is een hele grote liefde voor hem. En voor de Koerdische strijd in het algemeen. Nergens ter wereld trekken duizenden duizenden jongeren de bergen in om te vechten tegen zo een grote leger als de turkse. Jongeren die gestudeerd hebben, jongeren die bewust die keuze maken, wetend dat ze nooit meer een normale leven meer zullen leiden. Jammer hoor. Vooral als men weet dat zij alleen streven naar hetgeen waar zij recht op hebben. En dat er dan nog wordt onderhandeld met zo een wanebe democratische land als Turkije voor in de EU. Erg... |
Citaat:
Ik wil er wel een haikù bij schrijven ;-) |
Ik denk dat hij genoeg zal hebben alleen aan een haiku ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
En stamt af van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaans#Stamboom |
Stamt af van het Nederlands is niet hetzelfde als Nederlands zijn.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Andere inzichten:
Citaat:
|
Gebruik ik Nederlands tegen een Afrikaner, krijg ik altijd een antwoord in het Afrikaans en niet in het Engels. Wat wil dat zeggen?
|
Die boer die zwoer hem blau
hij zou die kat doodskiet hij heef de roer gelaan met kruit en dynamiet hij lij hem op die weg waardoor die kat moes kom haren velletjes en beentjes maar die kat kom weer die kon nie langer wag die kat kom weer die volgende dag die kat kom weer geloof me het is waar die volgende dag is die kat weer daar.... |
Mandela was/is wel vrij, maar Zuid-Afrika ligt er nog steeds (zo niet meer) belabberd bij.
Mandela is mijns inziens veel te veel aanbaden en opgehemeld, terwijl zijn prestaties in the long run niet meer waren dan het roepen door een micro voor een gigantische menigte. Die apartheid zorgde dan wel voor een racistisch staatsbestel, orde en welvaart was er nog wel. Nu is Z-A aan het verworden tot het niveau van andere Afrikaanse staten. Appartementsblokken in bepaalde wijken buiten Kaapstad en praetoria worden "gehighjacked" = bezet door een oorlogsbende die van haar inwoners natuurlijk poen en ontucht eist. Het is zelfs zo erg geworden dat private, overzeese firma's type blackwater hun diensten moeten verlenen om die gebouwen leeg te sweepen. |
Citaat:
|
Citaat:
Afrikaans wordt tegenwoordig als aparte taal beschouwd, al sinds 1924 of 1925, als ik het me goed herinner. Het feit dat de meeste Nederlandstaligen en Afrikaanstaligen elkaar zonder al teveel moeite kunnen verstaan doet daar niets aan af. Sprekers van de continentale Scandinavische talen verstaan elkaar ook, Serven en Kroaten idem, net zoals een Hindi sprekende Indiër een Urdu sprekende Pakistani verstaat. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te vinden. Toch worden deze talen allen als aparte talen beschouwd, ook al is dat vaker eerder politiek dan linguïstisch bepaald. Terug naar het Afrikaans dat vanaf 1924 of 1925 officiëel een eigen taal werd. Het politieke systeem van apartheid, alsmede de benaming apartheid werden in 1947 uitgevonden in Zuid-Afrika door Zuid-Afrikanen en is bijgevolg Afrikaans en niet Nederlands. Anders zouden we het net zo goed verder kunnen doortrekken en stellen dat 'apartheid' een Afrikaans > Nederlands > Nederfrankisch > Westgermaans > Oergermaans > Indoeuropees woord is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be