![]() |
puzzel over puzzels
vrede,
ik heb een probleem. ik heb thuis een leuke verzameling wiskundepuzzels en probeer die nu te klasseren. wanneer ik ze per twee in een mapje wil steken, merk ik dat ik daarvoor één te kort heb. als ik ze per drie in een mapje wil steken, heb ik er weer één te kort. als ik ze per vijf of per zeven in een mapje wil steken, heb ik er telkens ook weer 1 te kort. als je weet dat ik een positief aantal puzzels thuis heb en dat dit het kleinste positief aantal puzzels is waarbij bovenstaande situatie zich kan voordoen, hoeveel mapjes van 11 puzzels kan ik dan maken en hoeveel puzzels heb ik daarbij over/te kort? vrede, redwasp |
19 mapjes zou mooi uitkomen.
|
vrede,
Citaat:
vrede, redwasp |
Citaat:
|
vrede,
en ik die gehoopt had dat hier een uitlegje over de chinese reststelling zou volgen. nu ja. goed geantwoord, redenering klopt. proficiat. vrede, redwasp |
Mijn oplossing was gemakkelijker. :-D
|
vrede,
dezelfde oplosing. uitleg beetje sumier. toch vind ik dat iemand hier iets over de chinese reststelling moet schrijven. kwestie van de eventuele geïnteresseerden ook die schoonheid te leren kennen. vrede, redwasp |
Zolang ik mijn eigen rekening nog kan tellen in't café, ben ik tevreden over mijn wiskundige kennis ;-)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be