Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gevolgen privatisering treinverkeer komt op een pijnlijke manier boven water (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135293)

giserke 15 februari 2010 12:38

Gevolgen privatisering treinverkeer komt op een pijnlijke manier boven water
 
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

fox 15 februari 2010 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4599584)
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

niet waar

Eberhard Leclerc 15 februari 2010 12:47

http://videos.tf1.fr/infos/2010/acci...s-5693458.html

Nederlands op de Franse TV.

solidarnosc 15 februari 2010 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4599584)
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

Nu de spoorwegen regionaliseren en we hebben drie infrastuctuurbeheerders, 3 vervoermaatscschappijen elk met hun eigen managment en doelstellingen. Daarboven nog eens 3 holdings en wellicht nog een federaal holdingetje om de internationale en interregionale verbindingen te organiseren. Binnenkort komen daar uiteraard nog eens een aantal private spelers bij. ;-)

Zipper 15 februari 2010 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4599584)
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

Klopt inderdaad, veiligheid gekoppeld aan winstbejag loopt meestal verkeerd af.

Herr Flick 15 februari 2010 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4599584)
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

Eerst laat de staat zijn materiaal rotten, en dan verkopen ze het aan de prive, ... die wel eerst winst moeten maken natuurlijk voor ze die verouderde rommel kunnen gaan herstellen...

De treinstellen die hier verongelukt zijn, zijn ouder dan hun machinisten, gebouwd eind jaren 50 begin jaren 60 Maar eigenlijk heeft dat zelf nog niks met het ongeval te maken.

2 treinen die op mekaar rijden, dat kan maar 3 oorzaken hebben

1 De wissel stond niet goed gedraaid en dus wordt de trein naar het verkeerde spoor geleid.

2 De wissel stond goed maar de signalisatie stond niet juist (defect... )

3 De signalisatie werd genegeerd.

Gebrekkig onderhoud, of onvoldoende kennis van de procedures kan daar de oorzaak van zijn. In mijn vader zijnen tijd, die kon elke 3 jaar zijn examen voor de verschillende procedures en regels gaan doen. Falen betekende gedaan met rijden. Elk jaar een streng medisch onderzoek... bij het minste probleem aan de ogen, of bij het vaststellen van diabetes , hartziekten etc... direct uit de beweging, dat, wil zeggen dat ge zelf niet meer op een perron moogt komen.

Er moet nu gezien worden wat de oorzaak is, maar er zou natuurlijk wel een systeem in een trein moeten zitten, dat een nood remming uitvoert in geval rode seinen worden genegeerd of dat zelf vanop afstand een trein kan stilleggen. (Er zit al een dodemans knop op. die na X seconden van inactiviteit van de bestuurder, automatisch de zaak stopt. ) Maar dat detecteert niet of een trein door een rood sein gereden is.

Anna List 15 februari 2010 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4599584)
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.


Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie.

bull shit in B werd er just niks geprivatiseerd.

solidarnosc 15 februari 2010 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4599636)
bull shit in B werd er just niks geprivatiseerd.

De NMBS werd wel opgeslpitst in drie maatschappijen (om de intrede van private spelers mogelijk te laken) die in toenemende mate van elkaar vervreemden omdat ze verschillende doelstellingen en belangen hebben. NMBS staat ook onder druk om in toenemende mate meer met minder te doen. Ten dele kan het inderdaad veel efficiënter op sommige plaatsen maar op dit moment gaat men in bepaalde aspecten wel wat ver qua besparingen op onderhoud en opleidingen. Een deel van de cargo wordt vandaag wel reeds uitgevoerd door private spelers.

Valentine Julien 15 februari 2010 13:19

:-(
http://www.nujij.nl/smeekbede-van-de....7895893.lynkx

Anna List 15 februari 2010 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4599641)
De NMBS werd wel opgeslpitst in drie maatschappijen (om de intrede van private spelers mogelijk te laken) die in toenemende mate van elkaar vervreemden omdat ze verschillende doelstellingen en belangen hebben. NMBS staat ook onder druk om in toenemende mate meer met minder te doen. Ten dele kan het inderdaad veel efficiënter op sommige plaatsen maar op dit moment gaat men in bepaalde aspecten wel wat ver qua besparingen op onderhoud en opleidingen. Een deel van de cargo wordt vandaag wel reeds uitgevoerd door private spelers.

geen enkele van die entiteiten werd geprivatiseerd.

Herr Flick 15 februari 2010 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4599608)
Nu de spoorwegen regionaliseren en we hebben drie infrastuctuurbeheerders, 3 vervoermaatscschappijen elk met hun eigen managment en doelstellingen. Daarboven nog eens 3 holdings en wellicht nog een federaal holdingetje om de internationale en interregionale verbindingen te organiseren. Binnenkort komen daar uiteraard nog eens een aantal private spelers bij. ;-)

Probleem is dat er vooral nen hoop politieke vriendjes een postje moeten hebben... Er lopen er daar veel rond, die eigenlijk nie echt iets te doen hebben.

Wat vooral een probleem is, is dat er nog een massa verouderd materiaal rondrijd, dit specifiek type bvb heeft geen locomotief, die de eerste klap kan absorberen. passagiers zitten direct, in de neus van het treinstel, bij een botsing, boort de ene trein zich direct in het passagiers compartiment van de andere, met als direct gevolg dat iedereen die daar zit, geen schijn van kans heeft.

Ook het aanbrengen van tafeltjes tussen de banken is ook gevaarlijk, als ge daar met uw middenrif / lever /mild tegen gekwakt wordt bij een abrupte stop, ... niet gezond, eigenlijk zouden dat allemaal individuele stoelen moeten zijn, uitgerust met gordels, maar begin er maar aan he, ...

fox 15 februari 2010 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4599632)
Er moet nu gezien worden wat de oorzaak is, maar er zou natuurlijk wel een systeem in een trein moeten zitten, dat een nood remming uitvoert in geval rode seinen worden genegeerd of dat zelf vanop afstand een trein kan stilleggen. (Er zit al een dodemans knop op. die na X seconden van inactiviteit van de bestuurder, automatisch de zaak stopt. ) Maar dat detecteert niet of een trein door een rood sein gereden is.

Er werd dus inderdaad een rood sein genegeerd. Momenteel is men bezig om het hele Belgische net te voorzien van ETCS, waardoor de trein wel degelijk stilvalt bij het negeren van een sein. Helaas was deze lijn daar nog niet mee uitgerust. Ik hoop dat iedereen beseft dat zoiets niet op 1 week gedaan is. Hiervoor is een budget voorzien van om en bij de 1,3 miljard euro (er zal een concentratie gebeuren van de nu bestaande seinhuizen)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4599636)
bull shit in B werd er just niks geprivatiseerd.

Infrabel is inderdaad nog steeds een staatsbedrijf.

solidarnosc 15 februari 2010 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4599655)
geen enkele van die entiteiten werd geprivatiseerd.

Nee, maar de winstlogica en managerscultuur van private ondernemingen wordt wel in toenemende mate geïntroduceerd binnen de spoorwegen ter voorbereiding op de liberalisering van de spoorwegen ten koste van de know-how en vakkennis van spoormannen, ingenieurs etc... Ik zal niet ontkennen dat de spoorwegen als "klassiek" overheidsbedrijf op veel punten (o.a klantvriendelijkheid, efficiëntie etc) best wel wat kon leren van privé bedrijven maar de bal is te ver doorgeslaan. Nu voeren de promoboys en managers veelal de boventoon ten koste van ingenieurs etc....

Anna List 15 februari 2010 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4599669)
Nee, maar de winstlogica en managerscultuur van private ondernemingen wordt wel in toenemende mate geïntroduceerd binnen de spoorwegen ter voorbereiding op de liberalisering van de spoorwegen ten koste van de know-how en vakkennis van spoormannen, ingenieurs etc... Ik zal niet ontkennen dat de spoorwegen als "klassiek" overheidsbedrijf op veel punten (o.a klantvriendelijkheid, efficiëntie etc) best wel wat kon leren van privé bedrijven maar de bal is te ver doorgeslaan. Nu voeren de promoboys en managers veelal de boventoon ten koste van ingenieurs etc....

de bal slaat net door omdat het overheidsbedrijven blijven met een politiek benoemd incompetent mexicaans leger aan 'managers' met chauffeurs ...

Herr Flick 15 februari 2010 13:29

Onderhoud van sporen wordt dikwijls door onderaannemers uitgevoerd, maar dat is natuurlijk wel onder toezicht van.

Eerlijk gezegd denk ik trouwens niet dat ge het daar moet zoeken, de oorzaak zal eerder te vinden zijn in ofwel een wissel die verkeerd stond, of een machinist die een rood sein genegeerd heeft.

Het kan dat signalisatie defect was, (maar dan mag men niet doorrijden,) het andere geval kan zijn dat een wissel bvb defect was, en de signalisatie niet kon detecteren dat die wissel verkeerd stond, dat is zowat het enige scenario waarin ik kan denken dat er enkel technisch falen de oorzaak is. Overigens wil dat nog niet zeggen dat dat komt door slecht onderhoud, want die wissel kan ook domweg vastgevroren zijn. Niet alle wissels worden verwarmd en ook de verwarming kan falen natuurlijk.

Overigens zijn zelf bij negeren van seinen er nog systemen die de machinist waarschuwen met een signaal , of de trein alsnog tot stilstand kunnen brengen, maar die moeten dan wel aanwezig zijn, (niet altijd het geval) en genoeg tijd hebben om in te grijpen, ... een remweg bij topsnelheid is al snel 2 km. reken daarbij ook nog de snelheid van de aankomende trein en je ziet direct dat er niet veel marge is om iets te doen.

Don Quichote 15 februari 2010 13:34

-Menselijke fouten of wandaden kan men nooit 100% voorzien/uitschakelen.

- Volgens mij valt het nogal mee aangaande ongelukken.
Druk net hier.

- Maar iemand die er werkt zal meer inzicht hebben dan ik.

Eberhard Leclerc 15 februari 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4599656)
Probleem is dat er vooral nen hoop politieke vriendjes een postje moeten hebben... ...


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4599672)
de bal slaat net door omdat het overheidsbedrijven blijven met een politiek benoemd incompetent mexicaans leger aan 'managers' met chauffeurs ...


En dan heeft Belgie ook nog eens de best betaalde ministers van de wereld....én de meeste.



En een oppositie die vooral in hoofddoekjes verstrikt is. Maar misschien had de betreffende machinist wel zo'n hoofddoekje voor de oogjes, dat kunnen we uiteraard niet uitsluiten.

solidarnosc 15 februari 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4599656)
Probleem is dat er vooral nen hoop politieke vriendjes een postje moeten hebben... Er lopen er daar veel rond, die eigenlijk nie echt iets te doen hebben.

Wat vooral een probleem is, is dat er nog een massa verouderd materiaal rondrijd, dit specifiek type bvb heeft geen locomotief, die de eerste klap kan absorberen. passagiers zitten direct, in de neus van het treinstel, bij een botsing, boort de ene trein zich direct in het passagiers compartiment van de andere, met als direct gevolg dat iedereen die daar zit, geen schijn van kans heeft.

Ook het aanbrengen van tafeltjes tussen de banken is ook gevaarlijk, als ge daar met uw middenrif / lever /mild tegen gekwakt wordt bij een abrupte stop, ... niet gezond, eigenlijk zouden dat allemaal individuele stoelen moeten zijn, uitgerust met gordels, maar begin er maar aan he, ...

Tja de politieke benoemingen is een oud zeer van overheidsbedrijven (zeker in België) In het middenkader en basisniveau heb ik de indruk dat daar wel veel verbeterd is maar op topniveau spelen politieke kleuren nog altijd een rol (ook al verschillen die qua visie zeer weinig). Het is er niet op verbeterd door tal van functies bij te maken naar aanleiding van de opsplitsing van de NMBS.

Een groot deel van het materiëel is verouderd en aan vervanging toe. Probleem is dat de toename van het aantal reizigers niet in verhouding is met de inkomsten. (Dat is overigens nog meer een probleem bij De Lijn al valt dat minder op omdat het gewest relatief over een pak meer middelen beschikt dan de federale overheid.) Nu verouderd materiëel en infrastructuur is een probleem in heel België. Denk maar aan de staat van onze wegen.

Tja men moet een afweging maken tussen praktische elementen, comfort en veiligheid. Nu we kunnen zeggen zoveel we willen maar het begint met het stoppen voor een rood ligt. (Ik vermoed dat routine een rol heeft gespeeld. Het is daar nooit rood op dat moment en opeens wel en patat.)

RASPOUTINE 15 februari 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4599594)
niet waar

Eindelijk iemand die reageert op de oplichting van het openbaar domein.

De NMBS is van ons allen door ons groot gemaakt.

En zal waarschijnlijk verkocht worden terwijl dat iedereen in slaap is aan vijftig procent van zijn werkelijke waarde. Net zoals electrabel en de rest...

Waarom dient men in dit land altijd maar het eigen belang en het privé recht in plaats van het algemeen belang uitgedrukt in het publiek recht.

Publiek recht dat socialistische partijen op zijn minst zouden moeten blijven dienen.
Wie kan nog volgen.

De SP-A bij de volgende verkiezingen waarschijnlijk niet meer als zij verder doen met alles te vervreemden van wat van de Natie is?

Spijtig!

fox 15 februari 2010 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4599669)
Nee, maar de winstlogica en managerscultuur van private ondernemingen wordt wel in toenemende mate geïntroduceerd binnen de spoorwegen ter voorbereiding op de liberalisering van de spoorwegen ten koste van de know-how en vakkennis van spoormannen, ingenieurs etc... Ik zal niet ontkennen dat de spoorwegen als "klassiek" overheidsbedrijf op veel punten (o.a klantvriendelijkheid, efficiëntie etc) best wel wat kon leren van privé bedrijven maar de bal is te ver doorgeslaan. Nu voeren de promoboys en managers veelal de boventoon ten koste van ingenieurs etc....

Informeer u anders eerst eens zeg. Niets gaat ten koste van de ingenieurs. Niet bij infrabel en niet bij Tuc Rail


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be