![]() |
Gevolgen privatisering treinverkeer komt op een pijnlijke manier boven water
Vorig jaar vertelde een ingenieur van Infrabel me nog dat er vroeg of laat een zwaar treinongeluk zou gebeuren. Het onderhoud, coördinatie wordt tot het minimum herleid, om privé-investeerders hun nodige winst te laten maken. Ook het verder opdelen in verschillende deelbedrijven is een probleem. Niemand neemt het nog au serieux met de veiligheid.
Tot deze vaststelling komt men niet alleen in België, maar ook in Engeland en Nederland die nog meer geprivatiseerd zijn stijgt het aantal ongevallen tengevolge van slecht onderhoud en coördinatie. |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De treinstellen die hier verongelukt zijn, zijn ouder dan hun machinisten, gebouwd eind jaren 50 begin jaren 60 Maar eigenlijk heeft dat zelf nog niks met het ongeval te maken. 2 treinen die op mekaar rijden, dat kan maar 3 oorzaken hebben 1 De wissel stond niet goed gedraaid en dus wordt de trein naar het verkeerde spoor geleid. 2 De wissel stond goed maar de signalisatie stond niet juist (defect... ) 3 De signalisatie werd genegeerd. Gebrekkig onderhoud, of onvoldoende kennis van de procedures kan daar de oorzaak van zijn. In mijn vader zijnen tijd, die kon elke 3 jaar zijn examen voor de verschillende procedures en regels gaan doen. Falen betekende gedaan met rijden. Elk jaar een streng medisch onderzoek... bij het minste probleem aan de ogen, of bij het vaststellen van diabetes , hartziekten etc... direct uit de beweging, dat, wil zeggen dat ge zelf niet meer op een perron moogt komen. Er moet nu gezien worden wat de oorzaak is, maar er zou natuurlijk wel een systeem in een trein moeten zitten, dat een nood remming uitvoert in geval rode seinen worden genegeerd of dat zelf vanop afstand een trein kan stilleggen. (Er zit al een dodemans knop op. die na X seconden van inactiviteit van de bestuurder, automatisch de zaak stopt. ) Maar dat detecteert niet of een trein door een rood sein gereden is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat vooral een probleem is, is dat er nog een massa verouderd materiaal rondrijd, dit specifiek type bvb heeft geen locomotief, die de eerste klap kan absorberen. passagiers zitten direct, in de neus van het treinstel, bij een botsing, boort de ene trein zich direct in het passagiers compartiment van de andere, met als direct gevolg dat iedereen die daar zit, geen schijn van kans heeft. Ook het aanbrengen van tafeltjes tussen de banken is ook gevaarlijk, als ge daar met uw middenrif / lever /mild tegen gekwakt wordt bij een abrupte stop, ... niet gezond, eigenlijk zouden dat allemaal individuele stoelen moeten zijn, uitgerust met gordels, maar begin er maar aan he, ... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Onderhoud van sporen wordt dikwijls door onderaannemers uitgevoerd, maar dat is natuurlijk wel onder toezicht van.
Eerlijk gezegd denk ik trouwens niet dat ge het daar moet zoeken, de oorzaak zal eerder te vinden zijn in ofwel een wissel die verkeerd stond, of een machinist die een rood sein genegeerd heeft. Het kan dat signalisatie defect was, (maar dan mag men niet doorrijden,) het andere geval kan zijn dat een wissel bvb defect was, en de signalisatie niet kon detecteren dat die wissel verkeerd stond, dat is zowat het enige scenario waarin ik kan denken dat er enkel technisch falen de oorzaak is. Overigens wil dat nog niet zeggen dat dat komt door slecht onderhoud, want die wissel kan ook domweg vastgevroren zijn. Niet alle wissels worden verwarmd en ook de verwarming kan falen natuurlijk. Overigens zijn zelf bij negeren van seinen er nog systemen die de machinist waarschuwen met een signaal , of de trein alsnog tot stilstand kunnen brengen, maar die moeten dan wel aanwezig zijn, (niet altijd het geval) en genoeg tijd hebben om in te grijpen, ... een remweg bij topsnelheid is al snel 2 km. reken daarbij ook nog de snelheid van de aankomende trein en je ziet direct dat er niet veel marge is om iets te doen. |
-Menselijke fouten of wandaden kan men nooit 100% voorzien/uitschakelen.
- Volgens mij valt het nogal mee aangaande ongelukken. Druk net hier. - Maar iemand die er werkt zal meer inzicht hebben dan ik. |
Citaat:
Citaat:
En dan heeft Belgie ook nog eens de best betaalde ministers van de wereld....én de meeste. En een oppositie die vooral in hoofddoekjes verstrikt is. Maar misschien had de betreffende machinist wel zo'n hoofddoekje voor de oogjes, dat kunnen we uiteraard niet uitsluiten. |
Citaat:
Een groot deel van het materiëel is verouderd en aan vervanging toe. Probleem is dat de toename van het aantal reizigers niet in verhouding is met de inkomsten. (Dat is overigens nog meer een probleem bij De Lijn al valt dat minder op omdat het gewest relatief over een pak meer middelen beschikt dan de federale overheid.) Nu verouderd materiëel en infrastructuur is een probleem in heel België. Denk maar aan de staat van onze wegen. Tja men moet een afweging maken tussen praktische elementen, comfort en veiligheid. Nu we kunnen zeggen zoveel we willen maar het begint met het stoppen voor een rood ligt. (Ik vermoed dat routine een rol heeft gespeeld. Het is daar nooit rood op dat moment en opeens wel en patat.) |
Citaat:
De NMBS is van ons allen door ons groot gemaakt. En zal waarschijnlijk verkocht worden terwijl dat iedereen in slaap is aan vijftig procent van zijn werkelijke waarde. Net zoals electrabel en de rest... Waarom dient men in dit land altijd maar het eigen belang en het privé recht in plaats van het algemeen belang uitgedrukt in het publiek recht. Publiek recht dat socialistische partijen op zijn minst zouden moeten blijven dienen. Wie kan nog volgen. De SP-A bij de volgende verkiezingen waarschijnlijk niet meer als zij verder doen met alles te vervreemden van wat van de Natie is? Spijtig! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be