Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bioscopen versus "home cinema" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135298)

Den Duisteren Duikboot 15 februari 2010 14:04

Bioscopen versus "home cinema"

De nieuwe Disneyprent "Alice in Wonderland" wordt door de meeste Europese bioscopen geboycot. De bioscoopuitbaters pikken het niet dat de film al drie maanden later op DVD beschikbaar zal zijn, waardoor gevreesd wordt dat het bioscooppubliek het zal laten afweten.

Sinds jaren bestaat er een afspraak om tussen bioscoopvertoning en dvd-uitgave een periode van minstens vier maanden te laten. Beide markten zitten duidelijk in elkaars vaarwater. Bioscooptickets worden almaar duurder, DVD's steeds goedkoper, en grotere beeldschermen hebben het kijkcomfort thuis aanzienlijk vergroot.

Gaan de bioscopen eraan? Hebben ze nog een meerwaarde? Indien niet, kunnen ze die dan nog creëren? Indien wel, wat is die meerwaarde dan nog? Wat kiezen jullie als prijs en uitgavedatum identiek zijn?

Herr Flick 15 februari 2010 14:15

Voor bepaalde films geld zeker dat je ze in de bioscoop moet gezien hebben.

Sommige spektakel scenes, komen maar tot hun recht als je ze op een groot scherm ziet, voorzien van het juiste geluid.

Je mag een goed home cinema systeem hebben, om de kwaliteiten van een echt bioscoop systeem te evenaren, moet je een meer dan gemiddeld budget hebben. Je mag vlug een 4 a 5 000 euro rekenen voor de audio alleen al , een degelijke projector en gemotoriseerd scherm of een gigantische LED tv, en state of the art blue ray speler kosten u ook nog een paar duizendjes extra, dan nog uw kamer zo inrichten dat licht, geluid en scherm perfect zitten , wel daar kunt ge veel keren voor naar de cinema gaan... Pas op mocht ik hier een paar koffers vol briefkes van 500 hebben, ik zou ook eens goe mijn goesting doen. ;-)

Maar een hoop gewone films kan je best thuis bekijken natuurlijk, zeker als je een gemiddeld of zelf instap home cinema systeem hebt. Voor mij persoonlijk hangt het echt af van het type , film de hoeveelheid special effects, enz...

Sfax 15 februari 2010 15:45

Bwoah, met een beetje kwaliteit home cinema componenten (en dan spreek ik nog niet eens van Barco-projectoren en de hele meuk), krijg je al een heel fijne cinema-experience thuis. Zeker wanneer je op blu-ray bent overgeschakeld, maar ook bij DVD's valt dat goed mee.
Hier is het aantal bioscoop-bezoekjes op jaarlijkse basis op één hand te tellen (en dan is er nog overschot). Je eigen timing, je eigen lui zetel, je eigen junk food en drank, geen irritant publiek dat mee zit te kijken (dus ook geen commentaar, geen gsm's, geen gezever, geen gefrunnik/gegrabbel/geknabbel van eender welk eten, geen stank zelfs in sommige nacho-cheese gevallen)... Ik zou ze niet missen :)

Duvelke 15 februari 2010 16:43

ik ga graag is naar de cinema. +- 1 keer per week, Thuis kijk ik niet zo veel films

fox 15 februari 2010 17:08

Ik ga wel eens graag naar de cinema. Het is een leuk tijdverdrijf, maar wel aan de dure kant. De sfeer van een cinema is toch altijd anders dan thuis. Aangezien ik het cinemabezoek beperk tot een 10-tal keer per jaar, kies ik er dan wel de films uit die best tot zijn recht komen op het groot scherm. Genre avatar dus.

Films als Loft gaan bekijken in de cinema ervaar ik als compleet nutteloos omdat je daar weinig spectakelwaarde bij komt kijken.

Andro 15 februari 2010 17:37

Reeds meer dan 15 jaar geleden dat ik nog een voet in een bioscoop gezet heb....ik mis de tijd van cinema REX, Metro, Rubens, Astrid en Savoy...

Thomas- 15 februari 2010 18:02

Jaren geleden toen er nog een cinema in mijn dorp was ging ik er regelmatig naar toe. Het was daar niet al te modern, maar het was een pak dichter dan Kinepolis ed en de prijzen waren er ook veel lager, rond de 120fr IIRC en daarna 3 �* 4EUR.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4600071)
Films als Loft gaan bekijken in de cinema ervaar ik als compleet nutteloos omdat je daar weinig spectakelwaarde bij komt kijken.

Klopt, bij veel films heeft een cinema maar een relatief kleine meerwaarde.

dejohan 15 februari 2010 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4599758)
Voor bepaalde films geld zeker dat je ze in de bioscoop moet gezien hebben.

Sommige spektakel scenes, komen maar tot hun recht als je ze op een groot scherm ziet, voorzien van het juiste geluid.

Je mag een goed home cinema systeem hebben, om de kwaliteiten van een echt bioscoop systeem te evenaren, moet je een meer dan gemiddeld budget hebben. Je mag vlug een 4 a 5 000 euro rekenen voor de audio alleen al , een degelijke projector en gemotoriseerd scherm of een gigantische LED tv, en state of the art blue ray speler kosten u ook nog een paar duizendjes extra, dan nog uw kamer zo inrichten dat licht, geluid en scherm perfect zitten , wel daar kunt ge veel keren voor naar de cinema gaan... Pas op mocht ik hier een paar koffers vol briefkes van 500 hebben, ik zou ook eens goe mijn goesting doen. ;-)

Maar een hoop gewone films kan je best thuis bekijken natuurlijk, zeker als je een gemiddeld of zelf instap home cinema systeem hebt. Voor mij persoonlijk hangt het echt af van het type , film de hoeveelheid special effects, enz...

Ik vind de audio in de cinema doorgaans verschrikkelijk slecht. Belachelijk veel ruis, tot op het plafond gecompreseerd, vaak te luid en geen balans in de EQ (moet er iemand nog wa meer sublaag hebben?). Mij lijkt dat de meeste home systemen beter kunnen, vooral wat betreft ruis.

Sus Iratus 15 februari 2010 18:51

Thuis kijken heeft meer voordelen dan nadelen.

Je kunt de film stopzetten mocht dat nodig zijn, je kunt thuis roken, thuis heb je meer beenruimte, geen last van stinkende mensen naast je, geen mensen die door de film heen wauwelen, en thuis staat het geluid ook niet zo bizar hard zoals in de bioscoop vaak wel het geval is.
Nadeel is dan wel weer dat sommige scenes thuis niet altijd helemaal visueel tot hun recht komen, maar al met al kies ik voor thuis kijken.

Mambo 15 februari 2010 23:15

Cinema is wel duur.
Verleden week geweest met mijn vrouwtje, 22 euro entree en nog wat om te knabbelen....amai het lijken wel prijzen zoals in euro disney !
En ik mocht nog niet kiezen waar ik wilde zitten ook.

Jaani_Dushman 16 februari 2010 01:34

De bioscopen hebben zichzelf de das omgedaan toen ze dorito's met kaassaus toelieten.
Daarmee hebben ze iedereen die geen zin heeft om 2 uur de stank van kaassaus en het irritante gekraak van dorito's te verduren, weggejaagd.

Jaani_Dushman 16 februari 2010 01:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4600703)
En ik mocht nog niet kiezen waar ik wilde zitten ook.

Dat ook nog...
Je betaalt je blauw, en dan moet je nog op je nummertje zitten ook.

forzaflandria 16 februari 2010 16:28

Ik zie films nog altijd liefst op een groot scherm, al ga ik alleen naar die waarvan ik bijna zeker ben dat ik ze goed zal vinden.
Films die ik niet onmiddellijk hoef te zien, komen 2 jaar later op tv.

Bebob 16 februari 2010 16:36

Het is gewoon af en toe is leuk om naar de cinema te gaan. Ik ga vooral naar de cinema omdat het een leuke uitstap is. Dus ik zou blijven gaan zelfs al heb ik een enorm goede home cinema en honderden gratis dvds liggen.

Renesse 16 februari 2010 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4600927)
Dat ook nog...

Ik plan altijd op voorhand het bezoek. Ik moet wel, de kinderen hebben een babysit nodig. Ik vind het zalig om toe te komen, niet te moeten drummen voor een goede plaats en om niet aan de kassa te moeten passeren. Ik vind de drank wel prijzig, maar breng zelf iets mee. Knabbelen is irritant en doe ik uit respect voor de andere bezoekers niet.

Ik kan er wel inkomen als je je bezoek niet plant, he met miserie zit: aanschuiven en dan nog een rotplaats gaan zitten omdat de Renesses van de wereld al de goei plekken hebben weggekaapt. Het spontane filmbezoek wordt zo wel onaantrekkelijk.

Marlboro 16 februari 2010 17:06

Sommige films zie je nog het beste in de decascoop.

Hetgeen mij ergert is vooral de dag van vandaag de mensen die heel de film door mee hunne gsm bezig zitten of zitten te bellen of tegen je stoel aan stampen,deze zaken vind ik veel erger dan dat ik effe wat gekraak van een zak chips ofzo hoor zenne.

En ik ga minder naar de decascoop wegens te duur en de nacho's zijn ook alweer eens opgeslagen,echt ongeloofelijk.

Marlboro 16 februari 2010 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4600927)
Dat ook nog...

Die zetelnummering vind ik zeer goed zenne.
Ik ga de dag ervoor al achter mijn tickets en 15tal min voor de film begint kom ik toe en kan ik rustig op mijn plaats gaan zitten,de plaats die ik dan tenminste zelf heb kunnen kiezen ook.

Vroeger was dat echt hatelijk; je moest zeker een uur op voorhand er staan te koekeloeren en je moest al duwen om een goede plaats te hebben.

Heftruck 16 februari 2010 18:37

<vraagt het forumpubliek achter cinema's waar iets anders wordt gedraaid dan de laatste nieuwe blockbusters, gewoon uit interesse, is niet zo thuis daarin>

Bovenbuur 16 februari 2010 18:48

Hangt van het gezelschap af.

Raven 16 februari 2010 19:12

als het u draait om het kijken van de film, dan doe je dat allicht beter met een home cinema.

Maar de bioscoop moet ook veel waarde halen uit de belevenis... in een gezonde (heteroseksuele dus) relatie, is naar de film gaan eens een leuk avondje uit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be