Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlamingen betoogden voor splitsing B-H-V (https://forum.politics.be/showthread.php?t=13531)

Marie-José 9 mei 2004 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VRT
10.000 Vlamingen betoogden voor splitsing B-H-V
zo 09/05/04
- In Halle hebben meer dan 10.000 Vlamingen betoogd voor de onmiddellijke splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Ze betuigden hun steun aan de 28 Vlaamse burgemeesters die de Europese verkiezingen willen boycotten omdat de kieskring niet gesplitst is.

De burgemeesters uit Brussel-Halle-Vilvoorde protesteren tegen het feit dat Franstaligen in hun Vlaamse gemeenten op Franstalige kandidaten kunnen stemmen. Ze weten zich in hun eis tot splitsing van de kieskring gesteund door het Arbitragehof.

"We vragen gewoon de toepassing van de grondwet en het naleven van het arrest van het Arbitragehof. Het kan gewoon niet dat de Franstaligen stemmen ronselen in onze Vlaamse arrondissementen", zei burgemeester Lieve Vanlinthout.

Vertegenwoordigers van alle Vlaamse partijen liepen mee in de betoging. Spirit benadrukt wel dat de splitsing er pas na de verkiezingen kan komen. Het nu door-voeren, zou "politiek onverstandig" zijn, zegt voorzitster Els Van Weert. Ook de regeringspartijen VLD en SP.A willen wachten tot na 13 juni.

Even een kleine opmerking

De federale politie sprak van 10 000 betogers, de VVB van
[size=7]13 000 betogers[/size].

1handclapping 9 mei 2004 15:08

Wel ik moet zeggen dat die cijfers merkwaardig dicht bijeen liggen - vroeger tien tijde van antiraketten en brusselse marsjen
en witte betogingen liepen die cijfers meer uiteen
zoals 100.000 versus enkele 10 duizenden... Ik denk nu dat er ongeveer 11 tot 12500 man zullen geweest zijn.

Persoonlijk vind ik dat wachten met splitsen om het met de gevleugelde woorden van Wivina te zeggen : Flauwe Kul. Provinciale kieskringen,
kiesdrempels het was allemaal gauw gauw mogelijk...
& hoelang zijn we nu al een federale staat ?

Ik ben wel akkoord dat er wellicht behoefte kan zijn aan een gremium waar alle belgen voor zowel franstaligen, nederlandstaligen als
duitstaligen zouden kunnen stemmen
bv. maak van ons land een republiek dan kunnen ook vlamingen voor
een franstalige president kiezen.
bv. maak een senaat die door een "nationale" kieskring gekozen wordt
daarin zetelen dan vlamingen, walen en duitstaligen die door de ganse
bevolking verkozen zijn & indien het op ééntalige lijsten gebeurt zelfs volkomen paritair...

solidarnosc 9 mei 2004 15:28

Vrij simpel. De burgerlijke partijen doen mee en dan tellen de flikken altijd iets beter. :wink:

Yort 9 mei 2004 15:35

Ik ben net terug van de betoging: indrukwekkend.

13.000, veel minder zal het niet geweest zijn, een zee van Vlaamse Leeuwen, een duidelijk teken naar de paars-groene meerderheid!

VL Nationalist 9 mei 2004 15:43

Inderdaad het was vandaag geweldig, danku VVB voor het vervoer.

C uit W 9 mei 2004 15:44

Veel meer dan ik verwacht had!!
Uitstekend

Hans1 9 mei 2004 15:50

Een met overheidsgeld gefinancierde Vlaams Blok, NVA-betoging. Wat is daar zo speciaal aan? Moesten wij die middelen hebben, zouden we 100.000 mensen op straat krijgen.

giserke 9 mei 2004 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Een met overheidsgeld gefinancierde Vlaams Blok, NVA-betoging. Wat is daar zo speciaal aan? Moesten wij die middelen hebben, zouden we 100.000 mensen op straat krijgen.

de overheid heeft hier niets gefinancierd!

VL Nationalist 9 mei 2004 16:08

Citaat:

Toen de jongens en meisjes van de BUB nationaal probeerden te betogen kregen ze een 200 mensen op de been... Misschien uw volgende betoging in plopsaland laten doorgaan?

Jan van den Berghe 9 mei 2004 16:19

Citaat:

Hans I de Grote begint weer te orakelen... Jajaja, een VB-N-VA-betoging waarin burgemeesters en politici van SP.a-, CD&V- en zelfs VLD-signatuur in meestapten. Alweer een blinde vlek in het geheugen van Hansje I de Vergeetachtige.

Herman Desmedt ©HD 9 mei 2004 16:25

Er waren méér dan 10000 mensen en er kwamen er nog steeds toe na 12:30 . Ik had er eerlijk gezegd meer verwacht dan 10K tot 15K.

Anderen die beweren dat ze meer op de been kunnen krijgen voor hun doel kunnen dat ook altijd bewijzen. Anders blijft het goedkope cafépraat.

Zeno! 9 mei 2004 16:30

Citaat:

:lol:

Hans, heb jij ze nog allemaal op een rijtje?

Jan van den Berghe 9 mei 2004 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Moesten wij die middelen hebben, zouden we 100.000 mensen op straat krijgen.

:lol:

Hans, heb jij ze nog allemaal op een rijtje?

Middelen? Het groot en roemrijke belgicistisch ideaal beweegt toch de massa's? Heel het Belgische Volk (sic) trilt toch van liefde en ontroering bij horen van de naam "België/Belgique" (Belgien hoort daar natuurlijk niet, dat is immers een "onbelgische taal" volgens Hans I de Grote)? Mochten we de prietpraat van Hans I geloven, dan staat 99,9% van de "Belgen" achter zijn politieke plannen. Dan moet het toch niet moeilijk zijn meer dan 10.000 mensen op de been te brengen...

Knuppel 9 mei 2004 16:35

Citaat:

[size=6]Noppes Hanske :!: [/size]

[size=7]Met geld van de Vlaamse Volksbeweging!!![/size]

Lees maar eens hoeveel volk jouw 'democratisch België' nauwelijks twee weken geleden samenbracht in hoofdstad Brussel.

Citaat:

25/04 Mars voor Democratie brengt 700 mensen naar Brussel
In Brussel zijn zaterdagnamiddag 700 mensen opgestapt in de Mars voor de Democratie. De manifestanten betoogden tegen de verrechtsing van de maatschappij.

In de optocht liepen ook enkele Franstalige politici mee, onder wie minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel en Brussels minister-president Jacques Simonet. Met de mars wilden de betogers protesteren tegen de verrechtsing van de maatschappij. De manifestanten riepen dan ook slogans tegen racisme en fascisme. De betoging was een overwegend Franstalige actie.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Xenon 9 mei 2004 16:38

Ik vond het een succesvolle forummeeting. Al wist ik niet wie ik in de ogen keek, de kans was groot dat het iemand van dit forum was. :wink:

Knuppel 9 mei 2004 16:43

Knuppel was er.
En ze heeft er Luddo en Duym ontmoet. :D :D :D

Pallieter 9 mei 2004 16:45

Hanske toch Wat gaat ge doen, elke zot die meeloopt 50 € geven?

zoals ik eerder al zei : "fret je kas maar eens goed op" :lol:

Xenon 9 mei 2004 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Knuppel was er.

Jullie waren zeker achteraan in de stoet?

Knuppel 9 mei 2004 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Knuppel was er.

Jullie waren zeker achteraan in de stoet?

Ik heb me aangesloten bij de groep uit Limburg maar stond uiteindelijk niet ver van het podium toen de toespraken plaatsvonden.
Luddo geraakte ik al kwijt kort nadat we elkaar vonden.
Duym bleef de hele tijd bij ons ook al komt hij uit het Antwerpse.
We dronken na de betoging samen een pintje in het café vlakbij het station.
Leuk! :D

Weisse Wolf 9 mei 2004 17:12

Een massa volk, veel geklauw op een gouden achtergrond, deze betoging is meer dan gelaagd. :) Vlaanderen leeft!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be