Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe staat het met de IJzeren Rijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135450)

Sidharta 19 februari 2010 14:54

Hoe staat het met de IJzeren Rijn?
 
De laatste tijd hoor ik zo weinig van de IJzeren Rijn.
Nu de Schelde wordt uitgediept, heeft Antwerpen over een jaar een treinverbinding met Duisland nodig.
Mijn voorstel is zo snel mogelijk beginnen ,of heeft Belgie geen geld hiervoor?

Raven 19 februari 2010 14:58

je weet heel goed dat de ijzeren rijn allang een vraagthema is van Vlaanderen maar wordt tegengehouden omdat dit een federale materie is waardoor het geld voor die treinverbinding ook moet gestoken worden in Wallonie al moet men de budgetten voor de kuisdiensten van Luik-Guillemins verhogen zodat ze de ruiten 10x per dag kunnen wassen. Natuurlijk zit dit dan zo vast als wat.

Xenophon 19 februari 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4607090)
De laatste tijd hoor ik zo weinig van de IJzeren Rijn.
Nu de Schelde wordt uitgediept, heeft Antwerpen over een jaar een treinverbinding met Duisland nodig.
Mijn voorstel is zo snel mogelijk beginnen ,of heeft Belgie geen geld hiervoor?

Dat is het nieuwe stopwoord in Belgie, inderdaad!

Er is geen geld voor.

En binnen een jaar of drie vier is er geen geld meer voor de pensioenen en de sociale zekerheid.

Laat ons vooral rustig verder doen alsof het niet waar is.

Sidharta 19 februari 2010 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4607098)
je weet heel goed dat de ijzeren rijn allang een vraagthema is van Vlaanderen maar wordt tegengehouden omdat dit een federale materie is waardoor het geld voor die treinverbinding ook moet gestoken worden in Wallonie al moet men de budgetten voor de kuisdiensten van Luik-Guillemins verhogen zodat ze de ruiten 10x per dag kunnen wassen. Natuurlijk zit dit dan zo vast als wat.

Het is dus een typisch Belgisch probleem.

Pieke 19 februari 2010 15:23

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...itgesteld.aspx

Sidharta 19 februari 2010 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4607150)

Dus de Belgen willen geen IJzeren Rijn.:roll:

Pieke 19 februari 2010 15:46

ik vraag me af wie die 4 onafhankelijke specialisten waren?

Niet vergeten ook dat Slangen betrokken is bij het verzet: http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle25141.html

Henri1 19 februari 2010 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4607090)
De laatste tijd hoor ik zo weinig van de IJzeren Rijn.
Nu de Schelde wordt uitgediept, heeft Antwerpen over een jaar een treinverbinding met Duisland nodig.
Mijn voorstel is zo snel mogelijk beginnen ,of heeft Belgie geen geld hiervoor?

Weer bezig met de zaken om te draaien......


guido 007 19 februari 2010 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4607090)
De laatste tijd hoor ik zo weinig van de IJzeren Rijn.
Nu de Schelde wordt uitgediept, heeft Antwerpen over een jaar een treinverbinding met Duisland nodig.
Mijn voorstel is zo snel mogelijk beginnen ,of heeft Belgie geen geld hiervoor?

Wafelijzerpolitiek in Belgiƫ en konijnen in Nederland.

Raven 20 februari 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4607545)
Weer bezig met de zaken om te draaien......


Henri1, in uw unitaire model, hoe gaat die ijzeren rijn verbinding komen?

Vlamingen als slaven laten werken aan die spoorlijn die, nota bene in een aangepast traject loopt vanuit charleroi naar duitsland, om zo de verdeelsleutels te omzeilen?

Want het draait hier om de portemonnee, de grootste vijand van het unitairisme mij dunkt :-)

speurneus 20 februari 2010 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4607200)
Dus de Belgen willen geen IJzeren Rijn.:roll:

Toch wel,..als de rijke Nederlanders de rekening betalen tenminste.:-D

Voltian 24 februari 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4607206)
ik vraag me af wie die 4 onafhankelijke specialisten waren?

Niet vergeten ook dat Slangen betrokken is bij het verzet: http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle25141.html

2 Belgen, 2 Nederlanders; 2 economen, 2 ingenieurs:

Guust Blauwens, Taco Van Hoek, ??? Zwaenepoel en ??? Van den Bosch

Prorail publiceert alles op hun website (http://www.prorail.nl/Publiek/Infrap...en%20Rijn.aspx), zelfs de kosten-baten analyse.

De KBA blijkt duidelijk negatief vooral o.w.v. voldoende capaciteit op de Montzen-route. Het geld wordt dus best elders besteedt.
Ondanks deze studie is vooral de haven van Antwerpen nog steeds vragende partij hoewel ze zelf betrokken waren bij de studie (Prof. Blauwens...); ik begrijp het niet goed...

Opening is nu uitgesteld naar ten vroegste 2018, als-ie er zelfs zou komen...

solidarnosc 24 februari 2010 14:30

Nja de havenbonzen gaan uiteraard altijd vragen om meer verbindingen. Hoe meer opties hoe beter. In Rotterdam was de Betuwelijn ook broodnodig en ze gingen er zelfs voor meebetalen. Als ik me niet vergis viel die noodzaak wat tegen en is er van meebetalen weinig terecht gekomen.

fox 24 februari 2010 14:48

Er is budget voorzien voor de Ijzeren Rijn vanaf 2018.

Voltian 24 februari 2010 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 4615702)
Het geld wordt dus best elders besteedt.

:oops:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be