![]() |
Meer Zuid-Nederlands opnemen in het Standaardnederlands
In schier oneindig lijkende discussies op dit subforum duikt onder bepaalde, zich terecht of onterecht misdeeld voelenden telkenmale de roep op om meer Zuid-Nederlands in het Standaardnederlands op te nemen omdat dat Standaardnederlands te "Hollands" zou zijn.
Mijn vraag hier is dan ook: Wat zou er volgens de zich misdeeld voelende(n) dan zoal aan en in het Standaardnederlands veranderd, toegevoegd, toegelaten of aanbevolen, danwel verboden of afgeraden enz. enz. moeten worden in zowel spelling, als grammatica, als leen- en bastaardwoorden, als woordvolgorde enz. enz., zodat de ontevredene(n) zich ook in het Standaardnederlands kunnen vinden? Bijvoorbeeld: - Een vrijer gebruik van 'gij' en 'ge' naast 'jij' en 'je'? En bij uitbreiding ook de andere vormen van persoonlijk voornaamwoorden? Gullie, gulder, hullie, zullie, du en dich - om er enkele te noemen? - Zuid-Nederlandse werkwoordsvolgorde? - Zuid-Nederlandse bastaardwoorden en -vertalingen zoals het inmiddels beruchte 'droogkuis' opnemen? Gelijk ook maar 'chauffage' naast 'verwarming' opnemen? Enz. enz. Affijn, noem verder allemaal maar op. Gaarne met een gedegen argumentatie waarom iets wel of juist niet in het Standaardnederlands opgenomen zou moeten worden. Als taalkundig geïnteresseerde kijk ik vooral uit naar de bijdragen van andere oprecht geïnteresseerden, hele en halve neerlandici en overige serieuze moedertaalsprekers van het Nederlands. |
ja, laten we ook meer Gronings opnemen. En meer Limburgs. En zeker meer Drents. En véél meer Zeeuws. kortom, we hebben nog meer standaardnederlands nodig!
MEEEEERRRRR |
Taal moet dringend wat minder academisch bekeken worden en wat meer taal-ecologisch.
|
Citaat:
De standaardtaal verandert vaker dan in andere talen ,via een poldermodel. Het is best mogelijk om nog een paar delen toe te voegen aan het woordenboek met Zuid Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Niemand zal daar wakker van liggen. |
In tegenstelling tot het standaardfrans (waar het dialect van het Franse hof de ene standaardtaal werd), is het standaardnederlands ontstaan uit Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten.
Ik zie de noodzaak niet in om plots meer Zuid- of Noord-Nederlandse woorden toe te voegen. |
Citaat:
"Standaardtaal in het hele taalgebied is stomerij. Standaardtaal in België is droogkuis. Nieuwkuis is geen standaardtaal." Het is m.a.w. al "opgenomen" in de standaardtaal. Het woord staat eveneens in Van Dale. |
Citaat:
Ik heb deze draad dan ook speciaal voor hem geopend, maar tot op heden laat hij het afweten, helaas. |
Citaat:
|
Het geneut over het al dan niet opnemen van een woord tot "de standaardtaal" is steriel academisch. Het ontstaan en de ontwikkeling van een daktaal hangt niet af van wat er al dan niet in een of ander woordenboek komt te staan.
Er zijn echt wel veel belangrijker strijdpunten, zoals de positie van het Nederlands in Europa bijvoorbeeld. Terwijl wij liggen te zeveren over droogkuis en stomerij, wordt het Nederlands systematisch uitgerangeerd in alle internationale instellingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik had gehoopt van u concrete voorstellen te mogen verwelkomen, maar daar bent u niet echt geïnteresseerd in, begrijp ik. Welnu, zonder concrete voorstellen uwerzijds is deze draad verder ook niet nodig. Blijkbaar voldoet dat door u verfoeide huidige Standaardnederlands dan toch nog meer dan goed genoeg. |
Citaat:
Grappig trouwens, hoe jij hier op het forum schermt met je statuut van historicus om je gelijk te halen in andere draden, maar het nu toch maar weer beter weet als het over taal gaat. Tot nader order bepaalt de NTU wat wel en niet tot de standaardtaal behoort (die mensen hebben daar voor gestudeerd) en niet jij. |
Citaat:
laten we daarom ook verdomme samenwerken! (niet aan jou gericht, Pelgrim) |
Citaat:
|
En om het grofweg te zeggen: als je agressief en onophoudelijk op andere draden doorzeurt over de 'insijpelende invloed van het Hollands', dat terwijl het leeuwendeel van de Vlamingen helemaal niet hun eigen variant inslikt en terwijl de Taalunie wèl aandacht besteedt aan het registreren van ons Nederlands (en taal is vandaag helemaal niet zo klassiek als norm opgelegd zoals sommigen menen, volgens mij toch), dan maak je het Hollands nog eens erg populair hier door het Brabants het stigma te geven van de 'taal van pedante schoolmeesters'.
Let wel, de mening van één iemand doet me niet complexen bezorgen over mijn lokaal gekleurde taal. Het is alleen mij een raadsel wát specifiek hetgene is wat de Taalunie vandaag fout doet? Waar besteed de Taalunie geen aandacht aan? Ik lees alleen maar een eindeloos geklaag zonder specifieke voorbeelden dan de dooddoender 'stomerij' en 'droogkuis'. Ik snap de hysterische toon niet. Ik snap zoveel van de sentimenten niet die geuit worden door één persoon hier. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be