Doki |
21 februari 2010 10:11 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht
(Bericht 4608934)
Er zijn al talloze sektes gekomen met homo-priesters en priesteressen. Maar die sterven snel uit.
De vernieuwing van het Katholieke geloof ligt in het terugbrengen van de eeuwenoude traditie.
|
Ik geloof niet dat de vernieuwing van het geloof ligt in het teruggrijpen naar het verre verleden. De vernieuwingsgezinde actoren in de Kerk zouden zich samen moeten bezinnen over de kern van de christelijke leer. Die kern, die gaat over waarden als nederigheid, naastenliefde, gelijkheid en dienstbaarheid, is universeel, en heeft nog niets van zijn waarde verloren. Rond die kern zouden de vernieuwers een nieuw verhaal moeten doen ontstaan, een verhaal dat tijdloos is en tegelijk actueel, en dat de kernboodschap vertaalt in heel concrete antwoorden op hedendaagse problemen.
Dat kleinere kerken er tot nu toe nog niet in zijn geslaagd om door te breken heeft denk ik veel te maken met het feit dat ze veel te veel gefragmenteerd zijn en een te kleine basis hebben. Ook ontbreekt het aan een charismatische figuur die zo'n kerk de nodige bekendheid kan geven.
Voor de duidelijkheid: ik ben zelf een overtuigd atheïst, maar ik vind de christelijke leer in zijn originele vorm erg mooi en waardevol. Ik vind het daarom spijtig dat sommige van de huidige kerkleiders zo hun best doen om door gelovigen te affronteren de leegloop van hun kerken nog te bespoedigen.
|