Mambo |
21 februari 2010 16:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
(Bericht 4609829)
De helft en twee/derde daar ben ik niet zo zeker van. Ik weet dat zelfs in herhaling, tot drie jaar het een derde blijft.
En boven de drie jaar besllissen de uitvoeringsrechtbanken sowieso.
Ze kunnen niet anders meer, het zit vol.
Met een wachtlijst die uit vele jaren bestaat.
|
Hangt allemaal van de omstandigheden af. Voor een minimaal feit zal men wellicht positief adviseren.
U weet, ieder moet zijn zegen geven over uw voorwaardelijke vrijlating. Tot zelfs in sommige gevangenissen de kok toe. Maar in elk geval komt er een comité samen welk bestaat uit de directeur, de adjudant, de aalmoezenier, de weet ik veel wie daar nog kan bij zitten allemaal en de uitslag moet overwegend positief zijn. Uiteraard stemt er altijd minstens 1 tegen al was het maar uit gewoonte natuurlijk.
Dat alles gaat naar het ministerie van justitie die het advies van het parket vraagt. Stemmen die positief dan zal het ministerie doorgaans gunstig volgen.
U ziet er moet eerst een heleboel groene lichten zijn alvorens u buiten stapt.
En dan nog...u krijgt dan een boel voorwaarden waaraan u moet voldoen zoals het hebben van werk uiteraard, een woonst uiteraard en u zich houden aan bv afbetalingsregeling naar burgerlijke partijen toe. Verzaakt u daar aan dan kan men u opnieuw opsluiten.
Uiteraard zijn dat allen paraplu's waar de overheid zich een beetje onder schuilhoudt. In werkelijkheid loopt dat zo strikt niet doorgaans. Hangt van geval tot geval weer af, dat beslist de probatie assistent op haar wekelijks of maandelijks gesprekje met u dan weer.
Uiteraard gaat dit alles enkel maar indien er geen enkel onderzoek of klacht meer tegen u loopt!
Dit vergeten velen.
Loopt er nog een onderzoek of moet u nog voorkomen in een andere zaak, dan kan u niet vrijkomen vooraleer dat achter de rug is. Justitie heeft uiteraard de tijd nodig dat u als straf had gekregen en om u te jennen alleen al zal u eerst de voorgaande straf geheel uitzitten om dan vervolgens met een "eventueel" nieuwe straf te beginnen.
De molen maalt langzaam...maar plet wel!
|