Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
(Bericht 4608762)
1. Als nationaal solidarist eis ik dat premier Leterme zo snel mogelijk de troepen weghaalt uit Kaboel en deze strijdkrachten inzet in de opkuis van criminele bendes in Brussel.
2. Ik eis ook dat België onmiddelijk uit de NAVO stapt.
|
Typisch voor nationaal solidaristen om dingen te eisen die hun macht en hun petje te boven gaan.
Maar ik ben het eens met de twee punten, zij het met nogal wat nuances:
1) Onze troepen moeten inderdaad teruggetrokken worden. Er is in Afghanistan niet alleen geen militaire overwinning mogelijk, ze is ook uit den boze. Een eventuele militaire overwinning van de Westerse (imperialistische en oud-koloniale) troepen kan alleen de basis leggen voor toekomstige conflicten.
Ik kan me wel voorstellen dat een VN-troepenmacht met een duidelijk mandaat daar een belangrijk taak van pacificatie kan hebben. Op voorwaarde dat er in die troepenmacht geen soldaten zitten uit de imperialistische en koloniale machten noch uit de buurlanden.
Met pacificatie bedoel ik het stopzetten van de vijandelijkheden en het desnoods met militaire middelen tegenhouden van de Taliban. Het kan niet de bedoeling zijn om die religieuze zotten de macht op een schaaltje aan te bieden. We zijn dat aan de vrouwen, meisjes, en seculiere, progressieve krachten in Afghanistan verplicht.
Maar dan niet om het corrupte zootje van drugdealers en warlords rond Karzai in het zadel te houden aangezien die geen enkele democratische legitimiteit hebben.
2) Als die troepen worden teruggetrokken, dan toch niet om ze in Brussel in te zetten. Brussel is een stad en in steden heb je allerlei problemen op een grotere schaal dan in een dorpje of gemeente. Maar die problemen moet je op een radicale manier aanpakken: ten gronde dus. En daar moet repressie (als het over gangsters en serieuze criminaliteit gaat) natuurlijk een rol in spelen.
Maar de kern van de problemen in Brussel zijn niet die van gangsters maar wel van een laaggeschoolde onderklasse die geen toegang vindt tot de economie en dus een
alternatieve economie en de daaruit voortvloeiende cultuur en sociale verhoudingen uitbouwt. De kern van de zaak moet dus opleiding, onderwijs en werkgelegenheid zijn. Dat is dus een politieke kwestie. En ja, daar mag op de
doelgroep best wat druk uitgeoefend worden. Dat is niet alleen in ons belang maar ook in dat van hen.
In functie daarvan zal je Brussel moeten hervormen, maar dan niet alleen Brussel; ons hele land heeft nood aan een staatshervorming. Brussel is daarvan de beste maar niet de enige illustratie.
3) België uit de NATO? Ja, onmiddellijk. En de NATO uit België natuurlijk ook.