![]() |
Effect van het gemeentelijk migrantenstemrecht.
Deel 1 Mogelijke verfransing in Brussel en de rand. Volgens sommigen zouden de bijkomende stemmen van allochtonen ten nadele zijn van Vlaamse kandidaten in Brussel en zeker in de rand. Na Drogenbos en Linkebeek slaan Sint Genesius Rode, Wemmel en misschien anderen wellicht voorgoed een bladzijde om.. Over dat migrantenstemrecht doen vele minimaliserende cijfers de ronde. Al wat ik tot nu toe gehoord heb vanwege regeringspartijen over het aantal stemgerechtigden is een schromelijke onderschatting. Ter staving van wat ik beweer : http://www.weblex.irisnet.be/data/cr...885/images.pdf Ook al gaat het hier om minder recente cijfers van 2001, het blijft een vrij onverdachte bron. Van die méér dan 330000 niet-Belgen van niet-Europese oorsprong heeft tussen de 2/3 en de 3/4 de stemgerechtigde leeftijd, dus zijn dat potentieel tussen de 220000 en de 250000 stemmen. Geruchten gaan dat de Franstaligen al lang hebben uitgerekend, hoeveel potentieel hun stemmenwinst gaat zijn in de gemeenten rond Brussel. Om aan informatie te geraken hebben ze mogelijk beroep gedaan op pseudo-straatventers in “interessante wijken” die op lijsten aanduiden of het om Nederlandssprekenden ging. (De zoveelste niet te achterhalen verdoken talentelling dus). Concrete vraag: Heeft U zicht op betere cijfers ? Deel 2. Het stemrecht elders. Wat de echte bedoeling was om het migrantenstemrecht erdoor te sleuren daar heb ik ook mijn idee over: De naar schatting iets minder dan twintig percent van dat bovenstaand aantal migranten die in Antwerpen wonen (+/-40000 stemmen) en de enkele duizenden in Mechelen kunnen wel degelijk een verschil maken om het VB uit het bestuur te houden. Maar het kan evengoed anders uitvallen: Enerzijds kiezers die uit onvrede meer rechts gaan stemmen. en anderzijds een partij voor en door allochtonen (MDP) zouden het aantal stemmen op lijsten met een aantal kandidaten van vreemde origine eens serieus kunnen doen dalen. In ieder geval zal het werkelijke effect pas duidelijk zijn met de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Hoe schat U nu die zaak in ? Uw commentaar graag In principe is het niet onmogelijk dat het migrantenstemrecht ooit geschrapt wordt. Wat zijn de stappen die U / uw (toekomstige) partij hier mogelijk voor onderneemt ? Dank bij voorbaat. |
Het effect van het gemeentelijk vreemdelingenstemrecht wordt inderdaad door de Vlaamse partijen onderschat. Vlaams Blok-kamerlid Bart Laeremans heeft meermaals geprobeerd om de cijfers voor Brussel in de media te krijgen. Maar veel cijfers heb je niet nodig als je weet dat bij de allochtone bevolking in Brussel 99% zijn identiteitspapieren in het Frans aanvraagt.
Ook hebben we de berekening gemaakt voor andere steden. In Antwerpen gaat het al snel om 3 zetels of meer en in Gent 2 of meer. Als je dan weet dat de meerderheid in Gent maar 1 zetel op overschot heeft, kan dit een wezenlijk verschil uitmaken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be