Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Treinramp tóch communautaire oorzaak? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135611)

Hertog van Gelre 23 februari 2010 21:00

Treinramp tóch communautaire oorzaak?

Door de smakeloze wijze waarop die verschrikkelijke treinramp is uitgevent heb ik me expres niet gemoeid in draden als ''Zwarte dag voor Vlaanderen''.

Maar toch zit ik sinds enige dagen met iets: In de zevende dag kwam een aantal mensen aan het woord over veiligheidheidssystemen, waarschuwingssystemen e.d. Daarbij werd gesproken over de buurlanden (Luxemburg, dat het Europees systeem omarmde en Nederland, dat - omdat het eind jaren zestig in gang werd gezet - al in 1992 beschikte over een goed werkend systeem) waarvan de meeste wél een goed werkend systeem hebben. Er werden twee redenen gegeven waarom Belgie dat nog niet heeft:
1. De ligging tussen andere landen behoeft afstemming met die andere landen. (Dit lijkt me onzin want dit geldt voor elk land wat buurlanden heeft);
2. Het moeizame overleg tussen de verschillende gemeenschappen.

Heb ik nu écht goed gehoord dat Belgie nog geen efficient veiligheidssysteem heeft omdat dat initiatief is verzand in communautair overleg? Of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?
Dit is een serieuze vraag en te ernstig om er spelletjes over te spelen.

Shadowke 23 februari 2010 21:12

hier is alles communautair beste Hertog.

Bovenbuur 23 februari 2010 22:05

Sinds 92 al? Ik dacht dat we hier een paar jaar geleden nog door een rood sein konden rijden zolang je het maar met minder dan 45 km/h deed?

Hollander 23 februari 2010 22:18

Elk systeem kan falen. Het enige wat een beter systeem doet is de kans op een incident verkleinen. Bij kleinere kans zal een gebeurtenis zich dus minder vaak voordoen, of minder ernstige gevolgen hebben.

Maar uitsluiten, dat zal in geen van de buurlanden van België kunnen.

Henri1 24 februari 2010 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4614397)
hier is alles communautair beste Hertog.

Pffffffffffffffff

respublica 25 februari 2010 11:33

Ik kan me moeilijk voorstellen dat treinbeveiliging een communautair dossier zou zijn. Ik denk dat je moet kijken naar het Belgische immobilisme in het algemeen, dat veroorzaakt wordt door die communautaire meningsverschillen en onder andere de relatief slechte werking van de NMBS tot gevolg heeft.

monza 25 februari 2010 16:55

Ja het is communautair, dehaene snoeide in de budgetten van schoupe.

Derk de Tweede 25 februari 2010 18:28

Het systeem crocpdile van Franse makelij deugt voor geen meter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen)

Hertog van Gelre 25 februari 2010 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4617247)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat treinbeveiliging een communautair dossier zou zijn. Ik denk dat je moet kijken naar het Belgische immobilisme in het algemeen, dat veroorzaakt wordt door die communautaire meningsverschillen en onder andere de relatief slechte werking van de NMBS tot gevolg heeft.

Dat is precies wat ik bedoelde.
Er zal niemand zijn die expres noodzakelijke vooruitgang tegenhoudt maar wat mij frappeerde is dat het klaarblijkelijk zo is dat sommige innovaties geen doorgang vinden omdat op voorhand al rekening wordt gehouden met stroperig en niet daadkrachtig overleg.

quercus 25 februari 2010 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4617247)

Een mooi voorbeeld is in een andere 'draad' reeds door mijzelf aangehaald. In 2007 stelde de Vlaamse regering voor om het Belgische NMBS extra investeringen te laten uitvoeren in de Antwerpse haven om een bijkomende spoorverbinding te maken. Dat met het oog op het containertransport. De Vlaamse regering stelde toen voor om het project volledig met eigen centen te financieren. Het zou de NMBS (en de federale overheid) geen Euro gekost hebben. Er was stante pede een reactie van de Waalse federale ministers: 'Non!'. Anders gezegd: omdat zij het zich financieel niet konden permitteren dergelijk project ergens in Wallonië op het getouw te zetten mochten de Vlamingen het dus ook niet. Oók bij de NMBS weegt het communautaire zwaar door.

Sus Iratus 25 februari 2010 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4618429)
Een mooi voorbeeld is in een andere 'draad' reeds door mijzelf aangehaald. In 2007 stelde de Vlaamse regering voor om het Belgische NMBS extra investeringen te laten uitvoeren in de Antwerpse haven om een bijkomende spoorverbinding te maken. Dat met het oog op het containertransport. De Vlaamse regering stelde toen voor om het project volledig met eigen centen te financieren. Het zou de NMBS (en de federale overheid) geen Euro gekost hebben. Er was stante pede een reactie van de Waalse federale ministers: 'Non!'. Anders gezegd: omdat zij het zich financieel niet konden permitteren dergelijk project ergens in Wallonië op het getouw te zetten mochten de Vlamingen het dus ook niet. Oók bij de NMBS weegt het communautaire zwaar door.

8O

Heb nu toch eens de ballen en hak die knoop door daar in Vlaanderen en roep gewoon eenzijdig de onafhankelijkheid uit. En al die communautaire zeveraars kunnen verder ongezien de tering genieten, met de tyfus er gratis en voor niets bij.

*wacht op de reacties van de belgicistische systeemknechten*

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be