Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 4625327)
Het gaat niet over mijn eigen normen.
|
Toch wel! De heersende normen nu zijn +18 en de Belgische nationaliteit. De normen die jij wil opleggen bestaan niet, het zijn uw normen.
Citaat:
Oh, als men mijn medewerking vraagt, wil ik gerust mee nadenken over vorm en inhoud van zo'n test, maar m.i. is een academische elite daar beter toe in staat.
|
Je manoeuvreert handig heen om het feit dat die test er wel eens heel anders zou kunnen uitzien dan je denkt.
Citaat:
De opstellers zoek ik niet in politieke hoek - daar zitten hoofdzakelijk middelmatige mensen - maar in de academische.
|
Zie jij daar dan bekwame mensen (even Salazar buiten beschouwing gelaten ;-) )? Wie?
Citaat:
Natuurlijk is de wetenschappelijke wereld verre van perfect, maar het is het beste wat we hebben.
|
Waarom?
Citaat:
Niet toevallig is racisme en homofobie er veel zeldzamer dan bij de bevolking en haar politieke helden.
|
Heb je daar concrete aanwijzingen voor? Of is dat een buikgevoel?
Citaat:
Overigens moet elke wet m.i. sowieso getoetst worden aan een aantal basisprincipes van de rechtstaat.
|
Jouw inziens... Stel dat de stemgerechtigde groep beslist van niet, hoe ga je daar tegen ingaan.
En dan wil ik nog fijntjes opmerken dat jij zelf niet die basisprincipes van die rechtstaat erkent, met name artikel 21 van de UVRM. Dat belooft niet erg veel goeds denk ik dan. Stel dat ik niet meer stemgerechtigd ben en jij wel, hoe zal ik er op vertrouwen dat je niet meer mensenrechten de vuilbak in wil kieperen?
Citaat:
Tests die meer dan 50% van de bevolking "buizen" mogen wat mij betreft sowieso worden geklasseerd.
|
Zo, er is een zekere ondergrens in uw opinie. Hoe bepaal je die ondergrens? En stel dat het ene verkiezingsjaar 60% van de bevolking mag stemmen en het andere jaar, met exact dezelfde test 40%? Ga je de normen dan verlagen zodat er mensen die vorige verkiezing niet capabel waren toch mogen meestemmen? Heel je systeem klopt niet he, dat moet je toch toegeven?
Citaat:
Merk overigens op dat mensen ook op tal van andere wijzen invloed kunnen uitoefenen: (vreedzame) manifestaties, lobbywerk, etc.
|
Waarom zouden ze daar wel capabel voor zijn?
Citaat:
Verlies van stemrecht - een recht dat door velen niet eens zou worden uitgeoefend als het niet verplicht was - is het einde van de wereld niet.
|
Het is niet het einde van de wereld, maar kan wel het einde betekenen van de vrije wereld.
Maar ik ben wel voorstander om een beperking van het aantal stemmers uit te voeren op basis van stemrecht ipv stemplicht. Mensen die zichzelf niet bekwaam achten kunnen zo delegeren naar de stemmers.
Eén belangrijk verschil: men
behoudt wel het stemrecht, zodat in geval van misbruik men kan ageren tegen dit misbruik. Als je mensen uitsluit van te stemmen, krijg je automatisch een onderdrukking vroeg of laat. Je mag mij enkele empirische voorbeelden geven van groepen die NIET onderdrukt geweest zijn wanneer ze niet stemgerechtigd waren.