Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wordt rijk met hoge aanmaningskosten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135812)

JurgenD 3 maart 2010 20:04

Wordt rijk met hoge aanmaningskosten
 
Opnieuw krijg ik een brief van een student in mijn brievenbus.

Zij betaalde haar rekening bij Scarlet (eigendom van BELGACOM) te laat wegens het punt dat ze in de blok zat.

Haar maandelijks abonnement is om en beide 25 Euro.
Voor de eerste aanmaning wordt 7.50 Euro aangerekend (dat is meer dan 300 oude Belgische franken).
Voor de tweede durft met maar eventjes 12 euro aan te rekenen (dat is zo goed als 500 Belgische frank)
Dus voor de maandelijkse factuur van 25 euro zijn er inmiddels 19.50 euro aanmaningskosten. LEEST U HET GOED. Wat een afpersing.

En dat bedrijf is niet het enige. Noem maar alle overheidsbedrijven op een rij Belgacom, Telenet, de Vlaamse watermaatschappij, Electrabel, ...

Mijne heren en dames van de regering.

Is het de bedoeling dat Uw overheidsbedrijven, de mensen, die het al zo moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en soms door onvoorzichtigheid of noodzaak betalingen uitstellen,
nog wat meer uitmelken met hun verborgen exploitatiesystemen ?

Wanneer gaat U eens per wet stellen dat dergelijke wanpraktijken niet mogelijk zijn ?

En het wordt nog leuker. Als de klant niet betaald, komt zij nog op de PREVENTEL vzw lijst, zogenaamd om hem te berschermen. Maar de klant wordt WEL ONTZEGD van bv een internetabonnement, terwijl men in het Europees parlement een debat heeft gevoerd dat het een RECHT IS op communicatie. Dat niemand de toegang tot het internet ontzegd mag worden.

Het wordt dringend tijd dat U eens bepaalde bedrijven aan de oren trekt, en bepaalde beschermingen per wet laat stellen.

Eigenzinnig 3 maart 2010 20:39

ik verdien goed mijn kost en heb nog steeds gm abbo..wegens te duur..

Ik ben het beu van studentjes en huisvrouwen te beschermen tegen hun telecomverslavingen...

Dat gezegd zijnde, dienen aanmaningen in eerste instantie gratis te zijn, tenzij er herhaaldelijk laatijdige betalingen zijn..

Ik noem een gsm en internet nog steeds luxeproducten..

Txiki 3 maart 2010 20:43

Als ge weet dat ge elke maand 25 euro moet betalen voor uw abonnement, moet ge daar rekening mee houden. Ge weet dat, en daar is dus geen excuus voor. Nu vind ik wel dat je een punt hebt wat die aanmaningskosten betreft. Zeer zeker.

BlueThunder 3 maart 2010 20:44

Is nog niets, kreeg vandaag een aanmaning van een deurwaarder voor een nooit ontvangen rekening van 3,72 euro ( jawel ) in opdracht van een bloedlabo ( Nuytinck BVBA uit Evergem )

Bedrag dat die smeerlappen nu vragen is 105,15 euro... nooit eerder een aanmaning of ingebrekstelling ontvangen. Creatief handeltjes blijkbaar.... maar ga de boel aanvechten.

BlueThunder 3 maart 2010 20:51

internet luxe ? allemaal shit.... vroeger moest ik overal naar toe bellen, brieven schrijven,
postzegels kopen, aangetekende brieven sturen,.... wat veel meer kost dan een standaard
internetabonnementje. Je spaart er pakken mee uit, alles gaat sneller, minder verplaatsingen met de auto ( minder papier, bv. electronische facturen , bomen die gespaard worden,...) zelfde zever altijd over armen met een GSM, die mensen hebben soms
een pre-paid kaart, betalen geen abonnement meer voor vaste telefonie, huur toestellen,... waarom mensen al hun waardigheid afnemen en uitsluiten ? Sommigen hebben het nodig om anders te onderdrukken om zichzelf belangrijk en superieur te voelen. Arme mensheid....

Garry 3 maart 2010 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder (Bericht 4626542)
Is nog niets, kreeg vandaag een aanmaning van een deurwaarder voor een nooit ontvangen rekening van 3,72 euro ( jawel ) in opdracht van een bloedlabo ( Nuytinck BVBA uit Evergem )

Bedrag dat die smeerlappen nu vragen is 105,15 euro... nooit eerder een aanmaning of ingebrekstelling ontvangen. Creatief handeltjes blijkbaar.... maar ga de boel aanvechten.

Niet betalen zou ik zeggen. Men moet eerst een aanmanig sturen en pas na dat een redelijke termijn verstreken is aangetekend een ingebrekenstelling. Laat ze maar mooi zelf opdraaien voor hun deuwaarderskosten.

Eigenzinnig 3 maart 2010 21:05

Een gewone werkmens had 15 jaar geleden géén 1600 frank per maand nodig om zijn zaken te regelen..

De servers zijn reeds milieubelastender dan de papierwinkel vroeger..het idealistisch idee dat IT netwerken het papiergebruik ging terugdringen is ook allang doorprikt..het tegendeel is waar..

Het is wel waar dat door het internet veel diensten stilaan uitsluitend online worden aangeboden en men dus in de nabije toekomst verplicht zal zijn om online te kunnen gaan..wat ook al kan zonder persoonlijk abbo in biblio's

Libro 3 maart 2010 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4626534)
ik verdien goed mijn kost en heb nog steeds gm abbo..wegens te duur..

...

Ik noem een gsm en internet nog steeds luxeproducten..

Hoe kom jij hier dan terecht?:?

daiwa 3 maart 2010 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD (Bericht 4626484)
Zij betaalde haar rekening bij Scarlet (eigendom van BELGACOM) te laat wegens het punt dat ze in de blok zat.

Een bestendige opdracht aan de bank geven en dan kan je dat niet voorhebben.

Eigenzinnig 3 maart 2010 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4626593)
Hoe kom jij hier dan terecht?:?

Ik kan me die luxe veroorloven ?

Ik ben waarschijnlijk zo'n traditionele ouwe pee die alleen een eigen woning op afbetaling koopt..en de rest als ik het mij kan permiteren..

Bobke 3 maart 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4626541)
Als ge weet dat ge elke maand 25 euro moet betalen voor uw abonnement, moet ge daar rekening mee houden. Ge weet dat, en daar is dus geen excuus voor. Nu vind ik wel dat je een punt hebt wat die aanmaningskosten betreft. Zeer zeker.

Maar ben je ook verplicht om dat abonnement te houden ?
Gewoon vooraf laten betalen en wie niet betaalt afsluiten?

Oftopic.
Vorig jaar kocht ik online Norton aan.
Gisteren een E-mail gekregen dat ze deze geüpdate hebben en het bedrag van mijn rekening afgehouden hebben. Ik hoef dus niets meer te doen.
Lief van hen hé.

daiwa 3 maart 2010 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4626611)
Maar ben je ook verplicht om dat abonnement te houden ?
Gewoon vooraf laten betalen en wie niet betaalt afsluiten?


Vorig jaar kocht ik online Norton aan.
Gisteren een E-mail gekregen dat ze deze geüpdate hebben en het bedrag van mijn rekening afgehouden hebben. Ik hoef dus niets meer te doen.
Lief van hen hé.

Off topic.
Wat moest u betalen?

Ik heb gisteren mijn up date van Norton gekocht en moest 59,95 euro betalen.

Nynorsk 3 maart 2010 21:44

misschien gewoon een gratis antivirus installeren eh. ge kunt u natuurlijk ook l�*ten rollen.

Nynorsk 3 maart 2010 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD (Bericht 4626484)
Opnieuw krijg ik een brief van een student in mijn brievenbus.

Zij betaalde haar rekening bij Scarlet (eigendom van BELGACOM) te laat wegens het punt dat ze in de blok zat.

Haar maandelijks abonnement is om en beide 25 Euro.
Voor de eerste aanmaning wordt 7.50 Euro aangerekend (dat is meer dan 300 oude Belgische franken).
Voor de tweede durft met maar eventjes 12 euro aan te rekenen (dat is zo goed als 500 Belgische frank)
Dus voor de maandelijkse factuur van 25 euro zijn er inmiddels 19.50 euro aanmaningskosten. LEEST U HET GOED. Wat een afpersing.

En dat bedrijf is niet het enige. Noem maar alle overheidsbedrijven op een rij Belgacom, Telenet, de Vlaamse watermaatschappij, Electrabel, ...

Mijne heren en dames van de regering.

Is het de bedoeling dat Uw overheidsbedrijven, de mensen, die het al zo moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en soms door onvoorzichtigheid of noodzaak betalingen uitstellen,
nog wat meer uitmelken met hun verborgen exploitatiesystemen ?

Wanneer gaat U eens per wet stellen dat dergelijke wanpraktijken niet mogelijk zijn ?

En het wordt nog leuker. Als de klant niet betaald, komt zij nog op de PREVENTEL vzw lijst, zogenaamd om hem te berschermen. Maar de klant wordt WEL ONTZEGD van bv een internetabonnement, terwijl men in het Europees parlement een debat heeft gevoerd dat het een RECHT IS op communicatie. Dat niemand de toegang tot het internet ontzegd mag worden.

Het wordt dringend tijd dat U eens bepaalde bedrijven aan de oren trekt, en bepaalde beschermingen per wet laat stellen.

Die kosten zijn inderdaad nogal hoog, maar "ik zat in den blok" is nu wel een belachelijke reden om niet te betalen eh...

daiwa 3 maart 2010 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4626631)
misschien gewoon een gratis antivirus installeren eh. ge kunt u natuurlijk ook l�*ten rollen.

Die gratis antivirus programma's zijn meestal beperkt.
Controleren op e-mail en spam berichten en dan heb je het dikwijls wel gehad.

Thomas- 3 maart 2010 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4626651)
Die gratis antivirus programma's zijn meestal beperkt.
Controleren op e-mail en spam berichten en dan heb je het dikwijls wel gehad.

Valt allemaal gratis te downloaden.

Voor anti-virus gebruik ik dit al een jaar of 6, volledig gratis en installeert bijna elke dag updates: http://www.free-av.com

Bobke 3 maart 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4626620)
Off topic.
Wat moest u betalen?

Ik heb gisteren mijn up date van Norton gekocht en moest 59,95 euro betalen.

52.17

brother paul 3 maart 2010 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 4626563)
Niet betalen zou ik zeggen. Men moet eerst een aanmanig sturen en pas na dat een redelijke termijn verstreken is aangetekend een ingebrekenstelling. Laat ze maar mooi zelf opdraaien voor hun deuwaarderskosten.

gewoon het bedrag betalen inderdaad, en die aanmaningskosten moeten ze maar processen als ze dat willen hebben, zeker weten dat ze dat toch verliezen

Mambo 3 maart 2010 22:37

Men moet zich ook eens in de plaats stellen van al die bedrijven die wachten op hun geld.
Maandelijks honderden niet betalers, soms duizenden...dat is een serieuze pre-financiering voor al die rakkers met excuses van hier tot ginder.

Uiteindelijk is het toch altijd hetzelfde. Geen goesting van te betalen.

omaplop 3 maart 2010 22:58

Telenet is nog erger: die sturen hun rekening(gedateerd op de eerste van de maand) zodanig dat je die krijgt rond de 10e van de maand en je moet storten voor de 14de, zoniet direct kosten bij ( met een brief die wel de volgende dag aankomt).

Niet betalen helpt niet, dan loopt je rekening steeds verder op en blijf je aanmaningen EN kosten aangesmeerd krijgen.

Slechts EEn zaak helpt: de ombudsdienst erbij betrekken : die houden ze dan wel met allerlei leugens eerst drie maanden aan het lijntje om uiteindelijk toe te geven dat de klant in zijn recht was.

Nooit zoveel gekronkel en leugens te zien en te horen gekregen als van Telenet, terwijl ik alle bewijzen zwart op wit in handen had.


Ze durfden het zelfs aan om de ombudsdienst te verzekeren dat ze op een bepaalde factuur de waarborg hadden terugbetaald.terwijl op die factuur helemaal niets vermeld stond.

Uiteindelijk hebben ze via de dienst mijn berekening aanvaard en teruggestort wat ze mij nog schuldig waren. Wel na maanden over-en weer getelefoneer en na drie maanden onderhandeling met de ombudsdienst!!

Nooit een vaste opdracht geven voor Telenet, want hun boekhouding is een echte soep!!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be