Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   de elektrische auto, wat kunnen we er mee doen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135906)

josnissan 7 maart 2010 12:07

de elektrische auto, wat kunnen we er mee doen?
 
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?

jos@nissan

Henri1 7 maart 2010 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josnissan (Bericht 4631950)
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?

jos@nissan

Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.

filosoof 7 maart 2010 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4632002)
Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.

Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 �* 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.

maddox 8 maart 2010 17:36

Laat ons eens kijken. Een gewone doorsnee wagen heeft tegenwoordig een tijd tussen tankbeurten die tussen de 8 uur en de 15 uur zit. De tijd om te tanken, 5 minuten ofzo.

Om slechts 4 uur uit een batterij te persen in normaal verkeer, moeten we al een enorme accu meezeulen, en ons behelpen met minimale prestaties.

15Kw*4= 60 Kw. Op 400V wil dat zeggen 150Ah. = Technospeak 108S 30P 5000mAh Lipo= 108 lithium polymeer accu's van 5Ah in serie en 30 van die sets parallel. Kostprijs €19440 el Cheapo Chinese importmeuk. 375 kg aan ontplofbare accu.

En daar wringt de schoen voor electrische wagens.

De opties zijn wel duidelijk. Aangezien het meeste personentransport gebeurd met 1 of 2 personen in wagens die van 4 tot 7 mensen kunnen meenemen zien we daar een groot verlies.
Een spotgoedkoop, comfortabel gedediceerd 1of 2 persoons voertuig is een optie. Met een bereik van minstens 300 km (die 4 uur) zonder herladen of tanken.

Maar dat lost de hoofdmoot van het transport niet op.

Micele 8 maart 2010 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josnissan (Bericht 4631950)
Eigenlijk is de elektrische auto niet zo nieuw. De Jamais Contente, de auto waarmee de Belg Camille Jénatzy in 1899 als eerste de kaap van de 100 km/u overschreed, was een elektrische auto. Of beter gezegd een gigantische batterij op vier wielen met een chauffeur op de bok. Het was snel duidelijk, dat de elektrische auto het omwille van de batterijen moest afleggen tegen de verbrandingsmotor.
We gaan met andere woorden terug naar af. Alleen is de auto zo'n gemakkelijk gebruiksvoorwerp geworden, dat niemand een stap wil terugzetten wat betreft de gebruiksvriendelijkheid en multifunctionaliteit van onze heilige koe. Precies dat heeft de ontwikkeling van de elektrische auto vertraagd. En toch zullen we ons in de toekomst meer vragen moeten stellen omtrent ons autogebruik. Vooral dan in de zin van: waarvoor heb ik mijn auto het meest nodig en welke auto is daarvoor de meest geschikte. Maar willen we dat wel?
jos@nissan

Ik denk dat in 100 jaar de accu´s serieus efficienter geworden zijn. ;-)

De E-REV´s of "stopcontacthybrides" zijn er ook nog, quasi als tussenstap (reikwijdte 500 km of meer naargelang grootte accu en/of brandstoftank en naargelang brandstofmotor als generator)

http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
http://de.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

josnissan 8 maart 2010 18:43

Ja, gelukkig zijn ze heelwat efficiënter geworden. Het zou inderdaad maar erg zijn. Maar ik heb toch nog een vraagje. Als er wordt gepraat over langere afstanden, over welke afstanden spreken we dan concreet?

jos@nissan

Micele 8 maart 2010 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josnissan (Bericht 4632255)
Ja, gelukkig zijn ze heelwat efficiënter geworden. Het zou inderdaad maar erg zijn. Maar ik heb toch nog een vraagje. Als er wordt gepraat over langere afstanden, over welke afstanden spreken we dan concreet?
jos@nissan

Tot 480 km* naargelang rijstijl en grootte accupack, er zijn al verschillende testen te vinden op www. De Tesla roadster is alleszins al dikwijls getest.

Hier bvb: http://elektrischeauto.blogspot.com/...-roadster.html

De Tesla Roadster bvb 350-390 km, die heeft nog niet de efficiëntste accu´s van A123, de Opel Ampera**, wel een plug-in Hybride (pas 2011), krijgt die wel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

*
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_M...#Battery_Packs

Battery Packs
The base model will have a 160 miles (260 km) range when fully charged using a 42 kW·h battery pack (24 kW·h/100mi, 108 mpgge). Larger, longer range battery pack options will be available as well; the options announced include a range of 230 miles (370 km) from a 65 kW·h pack (26 kW·h/100mi, 100 mpgge) and a range of 300 miles (480 km) from an 85 kW·h pack (26 kW·h/100mi, 100 mpgge).[28] The base battery pack will contain 5,000 lithium-ion cells, reported to be sourced from Panasonic, while the larger battery packs will both contain 8,000 cells and weigh approximately 1,200 pounds (540 kg). The largest pack will use the same number of cells, but each cell will have a 30% higher specific energy to enable the pack to store the additional energy.[29] A 45-minute QuickCharge of the 42 kW·h pack will be possible when a 3-phase 480 volt, 100 amp circuit is available (80 amp continuous draw from a 100 amp breaker).
Accu´s:
http://www.a123systems.com/a123/products
Cells: 18650 ---> Tesla
Cells: 26650
Cells: 32113
Cells: 20Ah Prismatic ---- > Opel Ampera # , Chevrolet Volt (Ref vorige post)
Systems: Hymotion™ L5 PCM

**
Citaat:

20Ah Automotive Class Lithium Ion Cell: A123Systems recognizes that the impending transportation revolution requires industry-specific solutions. To that end, we have developed the high energy 20Ah prismatic cell designed for PHEV, EV, and ReEV applications, offering very low cost per Watt-hour.

The 20Ah uses the new HD electrode design, offering even higher capacity than the traditional ANR26650M1 design.
Traditional is ook 18650 cells van de Tesla en anderen.

# http://ampera.opel.info/de/home/neue...chnologie.html

Blue Sky 8 maart 2010 19:17

De elekrische motor is perfect voor in de wagen. De technologie van al de rest is er al ( stuurinrichting enz ), geen nood meer aan versnellingen, maximaal koppel bij toerental nul, zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.

Het enige wat de doorbraak afremt is de batterijen, waarvan de evolutie niet snel genoeg gaat. Eens dat die echt op punt staan, is de doorbraak niet meer te stoppen.

Micele 8 maart 2010 19:49

Voor de meeste Belgen is de reikwijdte ruim voldoende, de anderen hebben nog voldoende keus of de klassieke alternatieven.

En op een verre vakantie kan -of moet- men nog altijd het vliegtuig of de trein nemen als snel vervoermiddel.

En levensduur van de accu´s ?
Zal wel van de soort - lees prijs - afhangen en hoe duurzaam men ze oplaadt, enz..
Deze Firma (´s) beweren tot 12 jaar of 15.000 volledige oplaadbeurten, en hebben dan nog 80% max...

Een jaar heeft 365 dagen... 15.000/365 = .... :-)

Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Battery
The battery is a 36 kWh Altairnano NanoSafe lithium-titanate battery pack which will take about 10 minutes to recharge, assuming the substantial amount of power required is available. A full charge should give the vehicle a range of 300 km (188 miles). It has an expected lifetime of 12 years and retains 80% of its capacity after 15,000 deep cycles.
Met zware quickcharger 250 kWh of meer ?
http://www.arb.ca.gov/msprog/bus/zeb...s/proterra.pdf
http://cleantech.com/news/node/1242
http://green.autoblog.com/2009/02/08...-electric-bus/

http://de.wikipedia.org/wiki/Lightning_GT

Tavek 8 maart 2010 22:17

We moeten inderdaad betere methoden van energieopslag ontwikkelen om electrische wagens efficient te maken.

Wsh zal weer wat uit de ruimtevaart neerspinnen naar de automobielindustrie ;)

De Prodigy 8 maart 2010 22:22

Ik heb ondervonden dat ze in Nederland gemiddeld met kleinere wagens rondrijden.
Je ziet er soms echt van die mini-dingskes waar je bijna in de lach van schiet.
Das al een begin.

Raven 8 maart 2010 22:38

Voor gebruik, binnen de bebouwde kom, is dat allicht een mooie innovatie. Op voorwaarde dat er een paar kerncentrales bijgekomen zijn om de energiefactuur te drukken. Mijn energiefactuur is al duur genoeg dat ik moet besparen met halogeen lampen, laat staan dat ik een auto een hele nacht moet opladen om er de volgende dag hooguit een halfuur meer te kunnen rijden voor dat em plat is.

Maar of het echt een success zou worden... ik weet het niet, treinen zijn ook electrisch maar zoveel aantrek hebben ze niet

Micele 8 maart 2010 23:33

Enkele grafieken van Be:
http://www.iea.org/stats/graphresult...OUNTRY_CODE=BE

Energy production Belgium
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEPROD.pdf

Total primary energy supply*
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BETPES.pdf

Electricity generation by fuel
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEELEC.pdf

Consumption of oil products
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BEOIL.pdf

Share of total primary energy supply* in 2007
http://www.iea.org/stats/pdf_graphs/BETPESPI.pdf

brother paul 8 maart 2010 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4632002)
Met een elektrische auto is tot op nader order alleen iets aan te vangen voor exclusief gebruik in de stad.
Mensen die groete afstanden willen overbuggen kunnen er niets mee aanvangen.

je kunt perfect met een electrische auto grote afstanden afleggen.

Bekijk het eens zo:

je hebt een 'cogenerator' aan boord die drie functies doet
1° hij maakt stroom voor uw huis, en is uw WKK verwarming op gas.
2° je koppelt los, en je rijdt ermee naar uw werk, zoveel mogelijk electrisch, en als het niet lukt schakelt de motor in
3° je komt in het bedrijf en koppelt hem aan: je levert stroom en WKK aan het bedrijf

Als je dit leest, weet je vanzelf dat de auto in principe meer kan zijn dan gewoon uw motor voor uw auto. Het vermogen van ons wagenpark is groter dan het totaal geinstalleerd nucleair vermogen in Belgie
Want stel dat je een auto gebruikt op 33kw, heb je met 3miljoen wagens 100Megawatt of het equivalent van 10 kerncentrales...

Ons wagenpark thermisch vermogen is terug equivalent aan het thermisch vermogen die we gebruiken om onze huizen te verwarmen. IN die cogeneratietoepassing met waaromniet microturbines aan 30-40% rendement, en het thermisch recyclage van de afvalwarmte goed om al onze huizen warm te houden... heb je zodanig veel energie ter beschikking die nu weggegooid wordt bijgebrek aan wkk, dat zowat al onze thermische energie in theorie WKK energie kan zijn...

Mambo 8 maart 2010 23:47

Magnetische motors zijn de toekomst.
Feitelijk nog redelijk simpel om te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=PFGiWiXMHn0
http://www.youtube.com/watch?v=rUxRk...eature=related

Ook voor thuis; http://www.youtube.com/watch?v=70I5bduEpk8

Rr00ttt 9 maart 2010 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4632304)
zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.


Hoe zit het eigenlijk met de totale vervuiling, dus ook die van productie en eventuele recyclage bij een electrische auto? Iemand daar een idee van?


Het 'stil' aspect zie ik overigens ook serieuze nadelen aan mbt de veiligheid. Ik verwacht merkelijk meer ongelukken eigenlijk.

maddox 9 maart 2010 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4632858)
je kunt perfect met een electrische auto grote afstanden afleggen.

Bla...

Ik zou het anders aanpakken. De wagen is een hybride.Met een accu die goed is voor 1 uur.(da's het meeste woon/werk en woon/winkel verkeer)

Thuis staat er een accu die het vermogen van 24-48u normaalverbruik kan opslaan. Zonnepanelen, windmolens , zelfs een kleine stirling op biogas , alles stuurt daar electriciteit naartoe.

Je zit thuis je ding te doen, en de "hernieuwbare energie accu" is leeg. De generator in de wagen neemt over en begint de accu in huis vol te laden.

Langs de andere kant. Je hebt een dag gaan werken, komt thuis, en de huisaccu is lekker vol met hernieuwbare electriciteit. Het eerst die doet dan is de auto-accu mee laden.

Herr Flick 9 maart 2010 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4632304)
De elekrische motor is perfect voor in de wagen. De technologie van al de rest is er al ( stuurinrichting enz ), geen nood meer aan versnellingen, maximaal koppel bij toerental nul, zero uitstoot lokaal ( wat het voertuig perfect maakt voor in de stad), stil.

Het enige wat de doorbraak afremt is de batterijen, waarvan de evolutie niet snel genoeg gaat. Eens dat die echt op punt staan, is de doorbraak niet meer te stoppen.

Dat is allemaal waar, ... het zijn de batterijen die het voor het ogenblik alleen bruikbaar maken voor in de stad en dan nog...

Een alternatief zou zijn, magneet aandrijving bv maar dat zou betekenen dat we al de banen vol magneten moeten gaan steken en serieuze hoeveelheden stroom door die velden moeten gaan jagen, ook zou individueel de snelheid kiezen er niet meer bij zijn... maar dat is dan weer goed voor accidenten, ... iedereen tegen 200 per uur, ... ;-)

Ik wist trouwens nog niet dat ze al zo ver stonden om met een echte magneet motor te werken... het principe is inderdaad simpel, maar waar zit de catch , nog voor het ogenblik ? Door de juiste versnellingen te gebruiken moet je inderdaad in staat zijn om een generator te kunnen laten draaien, In een van de filmpjes zeggen ze dat een magneet haar sterkte pas na 400 jaar verliest, maar is die periode echt zo lang ?

vlijmscherp 9 maart 2010 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4632010)
Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 �* 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.

en van waar komt die electriciteit dan?

Micele 9 maart 2010 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4632010)
Een weekend aan zee of aan de Maas zit er al niet in. En om de 4 �* 5 jaar een nieuw stel accus: 50% van de prijs van de auto. dure grap.

10 tot 12 jaar...

anderen hebben hun brandstofmotor versleten op die tijd, dure grap...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be