Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Lady Gaga verboden op het RTBF ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135929)

Hendrik de Stoute 8 maart 2010 23:05

Lady Gaga verboden op het RTBF !

Videoclips of liedjes van Lady Gaga mogen niet meer gedraaid of vertoond worden op het RTBF wegens een verbod opgelegd door het Parlement van de Franse Gemeenschap van België. Ze wordt beschuldigd van op te komen voor de Vlaamse zaak ( zie foto).
:o)

foto : Lady Gaga op de vlieghaven van Heathrow

Steve_M 8 maart 2010 23:07

K&k?

Eberhard Leclerc 8 maart 2010 23:17

Wat is nieuw? Alle Nederlandstalige clips en liedjes zijn al sinds het bestaan van de RTBF verboden.

Hendrik de Stoute 8 maart 2010 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4632800)
Wat is nieuw? Alle Nederlandstalige clips en liedjes zijn al sinds het bestaan van de RTBF verboden.

Het klopt dat de aanwezigheid van het Nederlandstalige lied op het RTBF dicht bij quasi nul staat. Als ze Vlaamse artiesten draaien zijn het bijna altijd Franszingende Vlamingen zoals Arno of Axelle Red. Maar onlangs hoorde ik wel een special over Laïs op het RTBF en toen werden er wel 2 Nederlandstalige nummers gedraaid. Maar om even in eigen boezem te kijken : op de Vlaamse radiozenders is het ook wel huilen met de pet op. StuBru bv. lijkt wel een 99% Engelstalige zender. In Frankrijk hebben ze radio's verplicht miminum 40% Franstalige muziek te draaien. Nu ben ik niet zo'n fan van alle soorten regels maar radio's die met onze belastingsgeld betoelaagd worden kunnen we misschien wel dergelijke programmatiepolitiek opleggen. Of niet?

Scarabaeida 8 maart 2010 23:48

Geforceerd werkt dat niet zo goed. Vlamingen moeten gewoon hun taal meer respecteren. Voor Frans(talig)en is dat een evidentie, regels of niet. Het feit dat spotten met de Nederlandstalige cultuur bon ton is spreekt boekdelen over het zelfbeeld van de Vlaming, en dat is niet louter zelfspottende humor zoals de Britten hebben, het is oprecht een laag zelfbeeld.
Zelfs in miniscule (qua bevolking) landen als Finland en IJsland produceren meer muziek in hun eigen taal, percentueel gezien. ;-) Zelfs Denen, wiens taal bijna hetzelfde klinkt als het Hollands Nederlands in diens hardste vorm, respecteren hun taal meer.

Eberhard Leclerc 9 maart 2010 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4632848)
Het klopt dat de aanwezigheid van het Nederlandstalige lied op het RTBF dicht bij quasi nul staat. Als ze Vlaamse artiesten draaien zijn het bijna altijd Franszingende Vlamingen zoals Arno of Axelle Red. Maar onlangs hoorde ik wel een special over Laïs op het RTBF en toen werden er wel 2 Nederlandstalige nummers gedraaid. Maar om even in eigen boezem te kijken : op de Vlaamse radiozenders is het ook wel huilen met de pet op. StuBru bv. lijkt wel een 99% Engelstalige zender. In Frankrijk hebben ze radio's verplicht miminum 40% Franstalige muziek te draaien. Nu ben ik niet zo'n fan van alle soorten regels maar radio's die met onze belastingsgeld betoelaagd worden kunnen we misschien wel dergelijke programmatiepolitiek opleggen. Of niet?

Idd. Zelf denk ik meer aan een quotum van bijna 100 %.

Eberhard Leclerc 9 maart 2010 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4632886)
Zelfs in miniscule (qua bevolking) landen als Finland en IJsland produceren meer muziek in hun eigen taal, percentueel gezien. ;-)

Hetgeen pertinent onwaar is.

In het Nederlands is nl de laatste vijf jaar meer nl muziek geproduceerd dan in de zestig jaar daarvoor. Weinig in Vlaanderen, maar vooral in Nederland is de productie geexplodeerd.

In Nederland is dan ook in een voorkomend geval de vraag aan de artiest: "Waarom zing je Engels?", waar in Vlaanderen de presentator zal vragen "Waarom zing je Nederlands?"

Sus Iratus 9 maart 2010 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4632886)
Zelfs in miniscule (qua bevolking) landen als Finland en IJsland produceren meer muziek in hun eigen taal, percentueel gezien. ;-) Zelfs Denen, wiens taal bijna hetzelfde klinkt als het Hollands Nederlands in diens hardste vorm, respecteren hun taal meer.

Rømmegrød med fløde. :p

Persoonlijk vind ik die vergelijking van Deens met het hardste Hollands niet echt opgaan. Al was het alleen al om de Deense uitspraak van de 'r', die klinkt zoals die in het Frans, terwijl de Hollande 'r' doorgaans toch rrrollend is.

Als u dan toch een Scandinavische taal met het hardste Hollands wilt vergelijken, neem dan IJslands. (Een prachtig klinkende taal vind ik dat trouwens)
Deens heeft -voor mij toch- meer weg van een soort Noors of Zweeds dat door een Duitser slordig wordt uitgesproken.

Dixie 9 maart 2010 03:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4632848)

radio 1 speelt nochtans redelijk veel het betere nederlandstalige werk hoor!

Henri1 9 maart 2010 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4632800)

Clouseau komt met de regelmaat van de klok op de RTBF en dat al zolang ik het me kan herinneren.

vlijmscherp 9 maart 2010 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4633027)
Clouseau komt met de regelmaat van de klok op de RTBF en dat al zolang ik het me kan herinneren.

nochtans zeiden de broertjes zelf dat het de eerste keer was dat ze op de Franstalige radio kwamen, met hun liedje over België.

Henri1 9 maart 2010 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4633028)
nochtans zeiden de broertjes zelf dat het de eerste keer was dat ze op de Franstalige radio kwamen, met hun liedje over België.

Clouseau is één van de weinige Nederlandstalge artiesten die vrij bekend zijn in La Wallonie.
Daar kunnen we het wel over eens zijn.

vlijmscherp 9 maart 2010 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4633029)
Clouseau is één van de weinige Nederlandstalge artiesten die vrij bekend zijn in La Wallonie.
Daar kunnen we het wel over eens zijn.

het was het eerste Vlaamse liedje in de Waalse hitparade. http://www.vandaag.be/entertainment/...-ultratop.html

Zwartengeel 9 maart 2010 08:53

Van mijn part mogen ze Lady Gaga overal boycotten. De zoveelste waardeloze, door het vele geld van majorlabels omhooggehypete kutartieste.

vlijmscherp 9 maart 2010 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4633040)
Van mijn part mogen ze Lady Gaga overal boycotten. De zoveelste waardeloze, door het vele geld van majorlabels omhooggehypete kutartieste.

smaken verschillen hé ;-)

Renesse 9 maart 2010 09:05

Citaat:

kutartieste.

En zelfs dat is niet zeker...

Anna List 9 maart 2010 09:36

Citaat:

ze is puur kwaliteit. klasse appart ... kan met een handvol hele grote mee.

nubian 9 maart 2010 09:45

Citaat:

Ik moet er niks van hebben van haar 'muziek'.

Txiki 9 maart 2010 09:46

Ik weet niet of ik er al iets van gehoord heb. Veel zal'k niet missen.

Zwartengeel 9 maart 2010 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4633070)
ze is puur kwaliteit. klasse appart ... kan met een handvol hele grote mee.

Schrijft ze haar nummers zelf?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be