![]() |
0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)
Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge. Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)? |
Citaat:
Misschien moet de fietsbijdrage gevoelig verhoogd worden? |
Ik zit niet in die situatie maar wat ik zou doen is het volgende
Regen of vriezen = auto Andere dagen = fiets |
Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?
|
Citaat:
|
Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......
|
Ze betalen toch lopende verkeerstaks en verzekering ook als de wagen stilstaat, en ze rijden al zo weinig kms* met hun speeltje en te lang stilstaan doet de wagen zeker geen goed... mss ook daarom ? :?
* gemiddelde auto rijdt ca 15000 km/jaar. Het rapport 2008: http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf |
de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop
|
Citaat:
Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik. controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens. Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen. Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar |
Citaat:
|
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar. En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al ;-) |
Citaat:
En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen. En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden. Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken. Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto. Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe? Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang. In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak. Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard is een job weigeren omdat 20 km naar 't werk + 7 km om naar de crèche, met zo'n karreke achter uwe fiets echt wel teveel van 't goede is, een reden om gezegd plebs van den dop te smijten. De luilakken! Afzien, dat moeten ze doen! En het vrijgekomen dopgeld gebruiken om prachtige, lege autostrades te maken waar de rijken lustig op kunnen doorvlammen. Leuke samenleving die u op het oog hebt. |
Citaat:
en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala |
Citaat:
En dat is veel onnodiger en nuttelozer dan een moeder die een auto nodig heeft omdat ze eerst hare kleine naar de crèche moet brengen vooraleer ze naar haar werk kan rijden. |
Citaat:
Maar het is inderdaad een behoorlijke afstand. Mijn vorig werk was op 7km van huis. Dat deed ik met de fiets. Nu werk ik (voorlopig nog) op 135km van huis. Dat doe ik met de trein. Een auto heb ik niet... |
Citaat:
|
Citaat:
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen - optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be