Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135943)

Den Duisteren Duikboot 9 maart 2010 10:51

0 à 5 km naar het werk: 62% neemt de wagen
 
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

backfire 9 maart 2010 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

Erg hé? Nu is het 55 km (enkel) maar mijn vorig werk was op 40 km van thuis en eens het weer het toeliet, zat ik op de fiets.
Misschien moet de fietsbijdrage gevoelig verhoogd worden?

fox 9 maart 2010 12:13

Ik zit niet in die situatie maar wat ik zou doen is het volgende

Regen of vriezen = auto
Andere dagen = fiets

Txiki 9 maart 2010 12:16

Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?

backfire 9 maart 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4633381)
Douches en kleerkastjes. Voorzie dat op het werk. Ik wil gerust met de fiets op pad, maar neem ook graag een douchke en wil niet elke dag alles over-en-weer moeten sleuren. Snappie?

ja, klopt. Daar zat ik op vorig werk goed, met massa douches. Huiidig werk= noppes.

Bobke 9 maart 2010 12:23

Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......

Micele 9 maart 2010 12:24

Ze betalen toch lopende verkeerstaks en verzekering ook als de wagen stilstaat, en ze rijden al zo weinig kms* met hun speeltje en te lang stilstaan doet de wagen zeker geen goed... mss ook daarom ? :?
* gemiddelde auto rijdt ca 15000 km/jaar.

Het rapport 2008:
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf

funzo 9 maart 2010 12:41

de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop

brother paul 9 maart 2010 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funzo (Bericht 4633430)
de naft en diesel zijn veeeeeel te goeikoop

ja 2 euro per liter voor diesel - benzine - aardgas - mazout - kerosene - scheepsdiesel. je probeert dus alles te taxerenop die manier dat de export er niet onder wegkwijnt, en dat personen toch hun gedrag gaan aanpassen.

Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik.
controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens.
Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen.

Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar

backfire 9 maart 2010 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4633395)
Of ze moeten eerst de kinderen naar de opvang brengen, doen op de terugweg boodschappen......

Daar heb ik een vrouw voor.

Dronkoers 9 maart 2010 13:33

35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.
En om 3:45 vertrekken om de vroege te gaan doen? Vergeet het maar.

En als ik met de trein naar het werk ga, kan ik me 50 fietsen per jaar kopen, ik ken da al ;-)

Sammael 9 maart 2010 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4633470)
Daar heb ik een vrouw voor.

't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Bobke 9 maart 2010 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4633470)
Daar heb ik een vrouw voor.

En wie brengt haar naar haar werk ?

Den Duisteren Duikboot 9 maart 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4633589)
En wie brengt haar naar haar werk ?

Van de slaapkamer naar het aanrecht, bedoelt ge?

Sammael 9 maart 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4633467)
ja 2 euro per liter voor diesel - benzine - aardgas - mazout - kerosene - scheepsdiesel. je probeert dus alles te taxerenop die manier dat de export er niet onder wegkwijnt, en dat personen toch hun gedrag gaan aanpassen.

Dus een 300% btw, aftrekbaar voor bedrijven, niet aftrekbaar voor particulier gebruik.
controle op particulier gebruik: is gewoon al het personenvervoer of personenwagens.
Dus transport van goederen doe je via bedrijfswagens (dus met een laadvloertje hé) of busjes, transport van persoon gaat via personenwagen.

Vliegtuigen die personen transporteren, niet aftrekbaar, die goederen transporteren aftrekbaar

Ah ja, enkel de rijken nog met de auto. En het plebs moet door weer en wind met de fiets.

Uiteraard is een job weigeren omdat 20 km naar 't werk + 7 km om naar de crèche, met zo'n karreke achter uwe fiets echt wel teveel van 't goede is, een reden om gezegd plebs van den dop te smijten. De luilakken! Afzien, dat moeten ze doen!

En het vrijgekomen dopgeld gebruiken om prachtige, lege autostrades te maken waar de rijken lustig op kunnen doorvlammen.

Leuke samenleving die u op het oog hebt.

Duvelke 9 maart 2010 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Vooruitgang, meer luxe, meer dit, meer dat

en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala

Sammael 9 maart 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 4633628)
Vooruitgang, meer luxe, meer dit, meer dat

en dat allemaal ten koste van onze planeet...en binnenkort zegt ze: GEDAAN, en ist gedaan met uwe tralala

Ge moest eens weten hoeveel energie er nodig is om 't internet te doen draaien. En gij draagt daartoe bij met hier te posten.

En dat is veel onnodiger en nuttelozer dan een moeder die een auto nodig heeft omdat ze eerst hare kleine naar de crèche moet brengen vooraleer ze naar haar werk kan rijden.

Zwitser 9 maart 2010 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4633507)
35 km heen en 35 km terug, dat zou voor mij 4 uur fietsen zijn.

35km doe ik in een uur op de fiets...

Maar het is inderdaad een behoorlijke afstand. Mijn vorig werk was op 7km van huis. Dat deed ik met de fiets. Nu werk ik (voorlopig nog) op 135km van huis. Dat doe ik met de trein. Een auto heb ik niet...

Libro 13 maart 2010 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 (Bericht 4633553)
't Is over uw vrouw dat deze draad gaat...

En over zoveel andere mensen die hunne kleine naar de crèche moeten brengen (nee, op de leeftijd van 1 kunnen die nog niet zelf met de fiets naar de crèche gaan). En zich dan moeten reppen om hem/haar weer af te halen.

En moeten zien dat de boodschappen gedaan worden.

Jaja, 't zou zonder auto ook allemaal lukken, maar waarom zou ne mens dat doen als hij meer levenskwaliteit kan hebben (lees: meer tijd thuis) door nu en dan de auto te pakken.

Al dat groene jongens gedoe is allemaal schoon als ge niks anders te doen hebt dan met uw fietske de held gaan uithangen terwijl een ander 't onaangenaam werk moet opknappen met de auto.

Trouwens, die mensen betalen toch voor hun luxe?

Weet ge hoe ze dat noemen: vooruitgang.

In een verwarmd huis wonen is ook niet natuurlijk; ik stel voor dat al die groene jongens in een grot kruipen. En doe uw katoenen kleren maar uit en ruil ze in voor een beestenvel. Of uw adamspak.

Ik persoonlijk verkies beschaving. 'k zal eens met u lachen als ik u inhaal terwijl ge aan 't fietsen zijt in uw dierenvel.

Niet vergeten: dan moet je nog op tijd op het werk geraken en uw uren kunnen halen, rekening houdend met de beperkingen van kinderopvang en openingsuren van winkels.

Shadowke 13 maart 2010 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4633200)
http://www.mobilit.fgov.be/data/mobi...tWWV_2008n.pdf (15 MB, p. 57-58)

Goed, er bevinden zich onder die 62% misschien een aantal kreupelen, 50-plussers en zelfs mensen die nooit hebben leren fietsen. En er zijn externe oorzaken mogelijk: slechte fietspaden, slechte verbindingen, een heuvelachtig terrein, gevaarlijke verkeerssituaties, etc. Of misschien moet u dagelijks heel wat materiaal meenemen naar uw werk dat met een fiets moeilijk te vervoeren is. Misschien bent u gewoon lui of haat u het milieu. Misschien bent u verslaafd aan uw wagen, aan het comfort, aan het radionieuws. Misschien vindt u de regen te nat. Misschien vindt u de zon te warm. Op die 62% zit ongetwijfeld ook een bescheiden foutenmarge.

Maar toch... Twee-en-zes-tig procent voor een paar kilometertjes... Is dat niet een tikkeltje overdreven? Hoe verklaren we dat? Wat doen we eraan (gesteld dat we er van wakker liggen)?

- verbeteren van fietspaden
- conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietspaden zo sterk mogelijk verminderen
- optimaliseren openbaar vervoer (veel kinderen worden met de auto gebracht tot aan de schoolpoort wanneer het regent)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be