Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   1.450.000 Doppers! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136102)

Pitbull 12 maart 2010 15:04

1.450.000 Doppers!

Bron: Alle Vlaamse kranten afgelopen week (07-12 maart '10)

Bijna anderhalf miljoen personen staan op den dop. (ingerekend 50 plussers en bruggepensioneerden en tijdelijk werklozen).Maar het ergste is dat langdurig werklozen talrijker worden. Onlangs in de 7de dag ging het over het vlaams activeringsbeleid:
1) VLD: streng activeringsbeleid op maat van de werkzoekende
2) SP-A: iedereen een minimum-inkomen geven
3) CD&V: Het huidige activeringsbeleid via de vdab vinden zij voldoende.

Tegelijkertijd worden er 40 personen per dag in vlaanderen geschorst door de RVA.

In Vlaanderen werkt er maar 66% van de bevolking. Van europa moeten we geraken aan 75%... Veel werk dus aan de winkel!

Wat is volgens u de beste oplossing? Verder gaan zoals het nu is of nog veel strenger worden? Zijn er te weinig werkzoekende gemotiveerd?

Jantje 12 maart 2010 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull (Bericht 4638551)

Bijna anderhalf miljoen personen staan op den dop. (ingerekend 50 plussers en bruggepensioneerden en tijdelijk werklozen).Maar het ergste is dat langdurig werklozen talrijker worden. Onlangs in de 7de dag ging het over het vlaams activeringsbeleid:

Tegelijkertijd worden er 40 personen per dag in vlaanderen geschorst door de RVA.

In Vlaanderen werkt er maar 66% van de bevolking. Van europa moeten we geraken aan 75%... Veel werk dus aan de winkel!

Wat is volgens u de beste oplossing? Verder gaan zoals het nu is of nog veel strenger worden? Zijn er te weinig werkzoekende gemotiveerd?

Er zijn te weinig mensen met de juiste opleiding voor de openstaande jobs.
Want er zijn nu zo'n 400.000 jobs die niet ingevuld geraken, maar waarvoor Vlaanderen ook niet de mensen heeft met de juiste opleidingen.

Daarnaast is de loonkost hier veel te hoog door overdreven hoge belastingen.

Vette Pois(s)on 12 maart 2010 15:15

Daar zijn de sossen fier op.

1207 12 maart 2010 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4638569)
Daar zijn de sossen fier op.

bwoa, bedrijven mogen ook stilaan eens de hand in eigen boezem steken.
oudjes nemen ze niet aan, laaggeschoolden nemen ze niet aan, mensen op kosten vd staat ff zelf opleiden doen ze niet, gehandicapten nemen ze niet aan, vreemden nemen ze niet aan want da willen de klanten niet, voor het stomste bureaujobke midden int stad MOET ge een rijbewijs hebben, hebt ge geen 5j ervaring en een master dan moogt ge op een stom bedrijfke ni eens de post sorteren en dat lijstje gaat nog ff door.
wel klagen dat loonkost te hoog is maar tegelijkertijd vertikken 70-80% vd ondernemingen om die duizend euro per jaar te incasseren

Marie van de koster 12 maart 2010 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 4638719)
oudjes nemen ze niet aan, laaggeschoolden nemen ze niet aan, mensen op kosten vd staat ff zelf opleiden doen ze niet, gehandicapten nemen ze niet aan, vreemden nemen ze niet aan want da willen de klanten niet, voor het stomste bureaujobke midden int stad MOET ge een rijbewijs hebben, hebt ge geen 5j ervaring en een master dan moogt ge op een stom bedrijfke ni eens de post sorteren en dat lijstje gaat nog ff door.
wel klagen dat loonkost te hoog is maar tegelijkertijd vertikken 70-80% vd ondernemingen om die duizend euro per jaar te incasseren

U vergeet nog : wie te veel ervaring heeft, wordt ook niet aangenomen want die is "overgekwalificeerd".

Fallen Angel 12 maart 2010 17:23

Dubbel:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=135887

Mitgard 12 maart 2010 17:25

zowel doppers als werkgevers moeten maar wat minder kieskeurig zijn.

Bobke 12 maart 2010 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 4638719)

En waarom zouden ze oudjes aannemen als er jongeren aan de dop staan ?
Waarom zouden ze opleidingen geven als men tot 18 jaar school gelopen heeft?
Die hoge lonen die ze ook aan iemand zonder werkervaring moeten betalen zal wel een rem zijn, zelfs met 1000 € korting.

1207 12 maart 2010 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4638810)
En waarom zouden ze oudjes aannemen als er jongeren aan de dop staan ?

er is altijd wel een excuus
oudjes zijn te duur, jonkies te onervaren, school staat (zeggen bedrijven toch) mijlenver verwijderd van werkvloer, zelf iemand opleiden op kosten vd vdab wil men ook niet.
loonkost ligt te hoog maar looncadeau's moeten bedrijven niet hebben

wat is het nu eigenlijk? volgens mij zijn er veel minder vacature's dan men beweert en zijn er heel wat fake vacaturekes

omaplop 12 maart 2010 22:38

Als men zo verder gaat en iedereen langs de kassa laat passeren, is er binnenkort geen dop meer !!

Misschien gaan dan veel profiteurs elders hun geluk zoeken en is er weer genoeg werk voor de overblijvers.

Bobke 12 maart 2010 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 4639257)
oudjes zijn te duur, jonkies te onervaren, school staat (zeggen bedrijven toch) mijlenver verwijderd van werkvloer, zelf iemand opleiden op kosten vd vdab wil men ook niet.

wat is het nu eigenlijk? volgens mij zijn er veel minder vacature's dan men beweert en zijn er heel wat fake vacaturekes

Ik ken er anders wel een paar die een enkele jobs per jaar kunnen versieren en na opleiding terug te verliezen.
Er is altijd wel een excuus, te lastig, te vroeg opstaan, te ver van huis, slechte collega’s.

Mitgard 12 maart 2010 22:55

het luie doppers vs gemene bazen- debat.
dat is lang geleden!
hoe kon die schone vlaamse traditie zo verwaarloosd worden?

Mambo 13 maart 2010 00:03

Men moet zich ook eens afvragen;
Langs welke kanalen zoekt een dopper werk?
Langs welke kanalen bied een werkgever werk aan?

Vroeger was het simpel, ze stonden bijna allemaal in dezelfde streekkrant.
Nu...lezen de meeste mensen dat zo niet meer dus staan ze er ook niet meer zoveel in.
Internet dan?
oké vdab....beetje warboel soms of gedateerd.
Veel mensen hebben nog steeds geen internet.
Anderen die het wel hebben weten soms niet meteen waar te zoeken via het internet.

Kortom vraag en aanbod lopen vaak wat naast elkaar.

1207 13 maart 2010 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 4639306)
het luie doppers vs gemene bazen- debat.
dat is lang geleden!
hoe kon die schone vlaamse traditie zo verwaarloosd worden?

ik dacht zo ongeveer hetzelfde :)

artisjok 13 maart 2010 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull (Bericht 4638551)

De beste oplossing :

werktijdverkorting (= verdeling van het werk)
laagste lonen minder belasten en vermogensbelasting invoeren.

brother paul 13 maart 2010 08:17

De vakboden beleven een hoogconjunctuur, dus het eerste dat ze kunnen doen is de dotatie aanpassen van die rijke vakbonden.

artisjok 13 maart 2010 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4639462)
De vakboden beleven een hoogconjunctuur, dus het eerste dat ze kunnen doen is de dotatie aanpassen van die rijke vakbonden.

Welke dotatie bedoel je?

Ik dacht dat we het er over eens waren dat de "dotatie" niet te hoog was?
Hierop reageerde je toch niet meer.

Jantje 13 maart 2010 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 4639257)

Nu, ik ben zelf een oude zak van 50.
Ik volg regelmatig opleidingen van de vdab om bij te blijven en verander van job wanneer ik het beu ben bij die werkgever of als het mij te eentonig word.

Aanbiedingen in overvloed.
Kom niet uit mijn bed voor minder dan 2500€ in mijn handen per maand en ben nu zelfs een tijdje gaan doppen om die 185€ per maand van de overheid te kunnen binnenrijven.

Er is werk zat, maar de meeste zijn niet of onvoldoende geschoold voor deze jobs.

Distel 13 maart 2010 10:08

Te hoge loonkost, te hoge dop.

Het verschil - financieel gezien - tussen wel en niet werken moet veel groter worden, en de belasting op arbeid moet Europees dringend vervangen door een belasting op consumptie.

brother paul 13 maart 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4639464)
Welke dotatie bedoel je?

Ik dacht dat we het er over eens waren dat de "dotatie" niet te hoog was?
Hierop reageerde je toch niet meer.

Ik ging daar niet akkoord over, ik ben er nog altijd van overtuigd is 'what you think we should believe is not the whole story'

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be