Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vermeersch zijn kruistocht tegen het hoofddoek... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136127)

brother paul 13 maart 2010 13:35

Vermeersch zijn kruistocht tegen het hoofddoek...
 
http://www.standaard.be/extra/pdf/vermeersch.pdf

Ik vind het een prachtige bijdrage tot het debat, laten we de tekst eens uitspitten...

De overheid pleegt hier een onduldbare vaandelvlucht

Citaat:

d. De moeilijkheden die daaruit voortvloeien komen scherp tot uiting in
verband met normen die radicaal met de Europese wetgevingen in strijd zijn.
(1) Zo keurt de koran uitdrukkelijk de veelwijverij goed (Soera 23, v. 1-6
en S 4, 4): een man mag seksuele betrekkingen hebben met vier
echtgenoten en een onbepaald aantal slavinnen. Een man kan huwen met
een meisje dat niet geslachtsrijp is (S 65, 4). Een man kan zijn echtgenote
verstoten, terwijl het omgekeerde niet mogelijk is (S 65, 1). Het
getuigenis van een man is dat van twee vrouwen waard (S 3, 282). De
erfenis van een vrouw is de helft van die van een man (S 4, 176). De
man heeft het recht zijn vrouw te slaan bij ongehoorzaamheid (S 4, 34).
Op geloofsafval staat de doodstraf ( S 9, 11-12; en hadiths bij Bukhari en
Abu Dawud). Overspel wordt volgens de sharia op veel plaatsen gestraft
met steniging.
Citaat:

ingaan tegen bij ons algemeen aanvaarde
gedragregels.
De gehoorzaamheidsplicht van de vrouw aan haar man; het recht van de
vader om de huwelijkskeuze van zijn dochter te bepalen of te weigeren;
het gebruik om meisjes uit te huwelijken op heel jonge leeftijd; het
hoederecht van de man na verstoting, over de jongens vanaf 7 jaar en
over de meisjes vanaf 12 jaar; het gezag van broers over hun zusters; de
tegenzin van mannen om onder het gezag van een vrouw te werken; de
weigering van een man om zijn vrouw door een mannelijke arts te laten
behandelen; de weigering om een hand te geven aan een vrouw; het
weigeren van gemengd zwemmen; het weigeren van mannelijke redders
bij exclusief vrouwelijk zwemmen; de weigering van een moslim
voetbalclub om een reglementair voorziene match te spelen tegen een
‘gay’ club; de druk van ouders op kinderen om een hoofddoek te dragen;
de eis van sommige moslima’s om overal een hoofddoek te kunnen
dragen, ongeacht dress-codes; de eis van sommigen om overal een niqab
(die het gezicht bedekt), een jilbab (lang verhullend gewaad) of een burqa
te mogen dragen; de eis om een eigen gebedsruimte te hebben in scholen
en andere instellingen; de eis om in gemeenschappelijke refters altijd
halal vlees te krijgen; de eis om geen lessen te volgen over
evolutietheorie, seksuele voorlichting of de shoah; het voorstellen van
homoseksualiteit als ergerlijk wangedrag, enz.
(
Citaat:

conflictsituaties gaat, waarbij op
5
zijn minst een afweging nodig is tussen de argumenten voor en tegen het
aanvaarden van een bepaald gebruik.
Bij deze afweging kan men diverse aspecten in overweging nemen. (i) De
mate waarin een voorschrift tot de wezenskenmerken van een godsdienst
behoort. (ii) De mate waarin bij secundaire voorschriften al dan niet
unanimiteit heerst onder de moslims. (iii) De mate waarin een bepaald
gedragstype op min of meer solide bezwaren stuit vanuit de autochtone
maatschappij. (iv) De mate waarin een voorschrift de individuele vrijheid
en ontplooiing van individuen kan beperken. (v) De mate waarin een
voorschrift aanleiding kan geven tot intimidatie en groepsdruk. (vi) De
mate waarin de toepassing van een voorschrift een financiële of
organisatorische belasting tot gevolg heeft.
Enkele voorbeelden. (i) De ‘vijf pijlers van de islam’ zijn zeker belangrijker
dan kledingvoorschriften. (ii) Zowel historisch als antropologisch
onderzoek bewijst dat de kledingvoorschriften op uiteenlopende wijze
werden en worden geïnterpreteerd. (iii) Voor een verbod op religieuze
symbolen tijdens een bepaalde ambtsuitoefening zijn sterkere
argumenten aanwezig dan voor een algemeen verbod op de openbare
weg. (iv) Bescheidenheid in verband met kleding en make-up remt de
individuele ontplooiing helemaal niet af; dat is wel het geval voor de
degenen die contacten met mensen van andere culturen of opinies
vermijden. (v) Regels betreffende uiterlijkheden, zoals kleding zijn meer
vatbaar voor intimidatie dan die welke het persoonlijk leven betreffen,
zoals het gebed in intieme kring. (vi) Het verschaffen van zowel halal- als
niet-halal vlees in een openbare refter, om zowel aan moslims als aan
dierenbeschermers (tegenstanders van halal-slachting) tegemoet te
komen, vormt een organisatorische belasting. Geheelonthouding inzake
alcohol heeft dit nadeel niet.
Citaat:

Wat de gewone hoofddoek betreft, kunnen we aantonen (zie verder):
(a) dat een godsdienstige verplichting hieromtrent, ook waar die wordt
voorgehouden, slechts een secundair voorschrift is; (b) dat hierover noch
in de sunnah-traditie, noch in de huidige praktijk, eenstemmigheid heerst;
(c) dat er solide argumenten bestaan tegen het dragen ervan bij de
ambtsuitoefening in openbare dienst; (d) dat ook tegen dit gebruik in
scholen voor minderjarigen ernstige bezwaren werden aangevoerd.

Another Jack 13 maart 2010 13:54

De verdediging van de woestijngodsdienstigen is steeds dezelfde:

Wat hen niet goed uitkomt moet men "niet letterlijk opvatten" of "is vrij voor interpretatie" of "misbegrepen".
Wat hen goed uitkomt is wel letterlijk op te vatten.

Vermeersch probeert dat in de verf te zetten.
De haat tegen of het verborgen willen houden van een bepaalde vrijzinnige visie, is in Vlaanderen blijkbaar nog te groot.
Gelovig rechts en relativistisch links zitten met ei in de broek omdat ze weten dat het Christendom ook doorregen is van dezelfde onzin, en dus verkiezen ze Vermeersch dood te zwijgen of zijn persoon aan te vallen in plaats van zijn boodschap.

respublica 13 maart 2010 14:00

Vermeersch heeft groot gelijk. De kern van zijn betoog, dat de hoofddoek dragen eigenlijk niet eens een gebod van de islam is, is zeer correct.

Inno 13 maart 2010 14:26

Lang geleden dat Vermeersch nog eens iets zinnigs zei

system 13 maart 2010 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4639711)
De verdediging van de woestijngodsdienstigen is steeds dezelfde:

Wat hen niet goed uitkomt moet men "niet letterlijk opvatten" of "is vrij voor interpretatie" of "misbegrepen".
Wat hen goed uitkomt is wel letterlijk op te vatten.

Vermeersch probeert dat in de verf te zetten.
De haat tegen of het verborgen willen houden van een bepaalde vrijzinnige visie, is in Vlaanderen blijkbaar nog te groot.
Gelovig rechts en relativistisch links zitten met ei in de broek omdat ze weten dat het Christendom ook doorregen is van dezelfde onzin, en dus verkiezen ze Vermeersch dood te zwijgen of zijn persoon aan te vallen in plaats van zijn boodschap.

Zeer juist.

Corneel 15 maart 2010 13:00

Ik las net dit artikeltje van Karen Castryck op Kifkif:

http://www.kifkif.be/page?&orl=1&ssn...watch&are=2605

Wat een mager beestje ! Dan schrijf ze beter geen commentaar over Vermeersch' tekst als het maar zo arm en fout is van inhoud.

Alsof Vermeersch met pacifistisch bedoeld dat hoofddoekdraagsters niet vredevol zouden (kunnen) zijn! Hij bedoeld gewoon dat het voor onvrede, discussie, wrevel zorgt. Als moslima's opzichtelijke religieuze of politieke symbolen mogen dragen op plaatsen waar dit beter niet gebeurt omdat dit daar niet prioritair of gewenst is (bvb. een school, rechtszaal, loket...) MOET dit principieel voor iedereen gelden. De T-shirt met daarop 'Mohammed was een zieke mens' moet dus ook kunnen. Dan gaan we niet bepaald vredevolle tijden tegemoet, denk ik. Wij hadden op dat vlak al min of meer spontaan ingebonden wat tot schoolvrede heeft geleid. Moslims, joden lopen hier best in mee omwille van de lieve vrede.

Bovendien hebben rechters niet de wapens/wetten om met deze problematiek om te gaan wat tot tegenstrijdige uitspraken of sentimenten leidt. De politiek moet dus een nieuw wettelijk kader creëren dat religieuze vrede en rust naar de toekomst biedt. Want het zal niet stoppen met de hoofddoek zoals Vermeersch aangeeft en in Engeland, Nederland... reeds bevestigd wordt: gebedsruimten, vrouwen die mannen geen hand geven, sharia-rechtbankjes, politievrouwen met hoofddoek, moslimadvocaten die niet meer recht hoeven te staan als de rechter de rechtszaal betreedt...

brother paul 15 maart 2010 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Corneel (Bericht 4642431)
Ik las net dit artikeltje van Karen Castryck op Kifkif:

http://www.kifkif.be/page?&orl=1&ssn...watch&are=2605

Wat een mager beestje ! Dan schrijf ze beter geen commentaar over Vermeersch' tekst als het maar zo arm en fout is van inhoud.

Alsof Vermeersch met pacifistisch bedoeld dat hoofddoekdraagsters niet vredevol zouden (kunnen) zijn! Hij bedoeld gewoon dat het voor onvrede, discussie, wrevel zorgt. Als moslima's opzichtelijke religieuze of politieke symbolen mogen dragen op plaatsen waar dit beter niet gebeurt omdat dit daar niet prioritair of gewenst is (bvb. een school, rechtszaal, loket...) MOET dit principieel voor iedereen gelden. De T-shirt met daarop 'Mohammed was een zieke mens' moet dus ook kunnen. Dan gaan we niet bepaald vredevolle tijden tegemoet, denk ik. Wij hadden op dat vlak al min of meer spontaan ingebonden wat tot schoolvrede heeft geleid. Moslims, joden lopen hier best in mee omwille van de lieve vrede.

Bovendien hebben rechters niet de wapens/wetten om met deze problematiek om te gaan wat tot tegenstrijdige uitspraken of sentimenten leidt. De politiek moet dus een nieuw wettelijk kader creëren dat religieuze vrede en rust naar de toekomst biedt. Want het zal niet stoppen met de hoofddoek zoals Vermeersch aangeeft en in Engeland, Nederland... reeds bevestigd wordt: gebedsruimten, vrouwen die mannen geen hand geven, sharia-rechtbankjes, politievrouwen met hoofddoek, moslimadvocaten die niet meer recht hoeven te staan als de rechter de rechtszaal betreedt...

ze heeft wel een goeie relativering aangebracht, dat wat wij als universeel beschouwen daarom feitelijk niet derest van de wereld als universeel beschouwd wordt.

Maar goed, de duiding van vermeersch gaat niet tegen het hoofddoek in de maatschappij openbaar, maar vooral in de 'privéruimte van een school, waar studenten/lesgever elkaars gelijken moeten zijn' en in de 'openbaar ambt, waar de neutraliteit gewenst is'

Wat doe je met het probleem dat het hoofddoek inderdaad 100% uw neutraliteit verkracht, zonder daarom slecht te zijn, zet het een stempel op u als werknemer die door een ander als ' niet objectief wordt ervaren'

En ivm rechten van het individu, kun je toch bezwaarlijk aannemen als een vrouw de helft is van de man, dat dit dan getuige is van veel respect voor de rechten van de vrouw. Dus sowieso dat debat mag gevoerd worden.
En de oplossing is om inderdaad met de moslims dit debat aan te gaan, niet vanuit hun naief geloof, maar vanuit de 'rechten van de mens'.

porpo 15 maart 2010 14:23

Principieel moet ik zeggen dat het écht lachwekkend is wanneer iemand zonder religie/geloof over goed en kwaad, moraal en immoreel begint te spreken.

En existentialisch gezien denk ik niet dat mijnheer Vermeersch iets tegen de hoofddoek of tegen de islam heeft, de achtergrond en motivatie van zijn betoog staat zeer duidelijk op zijn website. Hij heeft het recht zijn denken/cultuur (indien hij er eentje heeft) te verdedigen op zoek naar een soort identiteit, maar ik zal nadrukkelijk blijven herhalen dat hij zijn identiteit niet kan vinden door de islam met cultuur-historica gebonden gebeurtenissen op zijn manier te interpreteren en vervolgens kritiseren.

Om dat uit te leggen moet ik een voorbeeld uit de hedendaagse realiteit noemen. Neem arbeidssysteem als voorbeeld. De islam verbiedt dit systeem niet. De meeste academische zielen met een zeer oppervlakkige visie denken meestal dat indien de islam iets niet verbiedt dan moet dat toegelaten zijn of vice versa. Deze mensen denken zwart/wit. De islam, of beter gezegd, de islamitische oordelen zijn niet zwart/wit, maar:

1) Verplicht (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
2) Toegestaan (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
3) Aangeraden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
4) Afgeraden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
5) Verboden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)

Nu om te bepalen of [[a]] 1,2,3,4 of 5 is moet er ofwel een bewijs uit de bronnen van de islam aangehaald worden waarmee aangetoond kan worden dat [[a]] statisch is zoals "roddelen" want dit verandert niet, "roddelen" is "roddelen" en blijft altijd "roddelen" en dat is verboden, ofwel, indien [[a]] dynamisch en tijd-civilisatie-plaats afhankelijk is, een goed begrip van actualiteit/werkelijkheid hebben en daarin een grens bepalen op basis van algemene regels die geconcludeerd worden op basis van statische oordelen.

De islam verbiedt arbeidssysteem niet, maar zegt ook niet dat het verplicht is!! Het kan zijn dat de mensheid erin slaagt om met een betere systeem te komen dan deze arbeidssysteem. De mens wordt aangemoedigd om de aarde en mensheid goed te dienen, immortalisatie nastreven en levensduur verbeteren naargelang de natuur- en gewoontewetten duidelijker worden.

Do ye not see (observe) that GOD has subjected to your (use) all things in the heavens and on earth, and has made his bounties flow to you in exceeding measure, (both) seen and unseen? Yet there are among men those who dispute about GOD, without knowledge and without guidance, and without a scripture to enlighten them!
[Quran 031:020]

Alleen moet dat niet an sich als doel gesteld worden, eerder als een middel. Het doel is uiteraard het voortbestaan na wat we "dood" noemen in het hiernamaals, daarin de beloning nastreven en de bestraffing vermijden. Dit is het doel.

De islam is een realistische religie en behandelt zaken stapsgewijs op een bepaalde manier door eerst zichzelf van binnenin te verbeteren en veranderen, en geen Goden van mensen of materialisme of eigen begeerte maken en deze aanbidden.


De islam is geen idealistische religie zoals het communisme en is geen materialistische imperialistische religie zoals het liberalisme. De islam is de religie die geschikt is voor de zuivere natuur van de mens.

Hoofddoek blabla trekt op niets, en daar ga ik niet op reageren.

Anna List 15 maart 2010 14:36

het is tochwel godgeklaagd dat die linkselende rakkers altijd zo op leeftijd moeten zijn eer ze tot de jaren van verstand komen hé

hoeveel mensen heeft hij nu niet heel zijn leven de verkeerde kant opgestuurd ?!?


intelligentie en links-rechts politiek het is iets raars ...


rechts worden ze allemaal, alleen de linksen doen er zoveel jaar langer over :?

Sus Iratus 15 maart 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4642529)
De islam is geen idealistische religie zoals het communisme en is geen materialistische imperialistische religie zoals het liberalisme. De islam is de religie die geschikt is voor de zuivere natuur van de mens.

Goh, volgens de koran behoort de hele wereld allah toe. Hoe rijmt u dat met uw bewering dat de islam niet imperialistisch is?

brother paul 15 maart 2010 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4642529)
Principieel moet ik zeggen dat het écht lachwekkend is wanneer iemand zonder religie/geloof over goed en kwaad, moraal en immoreel begint te spreken.

En existentialisch gezien denk ik niet dat mijnheer Vermeersch iets tegen de hoofddoek of tegen de islam heeft, de achtergrond en motivatie van zijn betoog staat zeer duidelijk op zijn website. Hij heeft het recht zijn denken/cultuur (indien hij er eentje heeft) te verdedigen op zoek naar een soort identiteit, maar ik zal nadrukkelijk blijven herhalen dat hij zijn identiteit niet kan vinden door de islam met cultuur-historica gebonden gebeurtenissen op zijn manier te interpreteren en vervolgens kritiseren.

Om dat uit te leggen moet ik een voorbeeld uit de hedendaagse realiteit noemen. Neem arbeidssysteem als voorbeeld. De islam verbiedt dit systeem niet. De meeste academische zielen met een zeer oppervlakkige visie denken meestal dat indien de islam iets niet verbiedt dan moet dat toegelaten zijn of vice versa. Deze mensen denken zwart/wit. De islam, of beter gezegd, de islamitische oordelen zijn niet zwart/wit, maar:

1) Verplicht (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
2) Toegestaan (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
3) Aangeraden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
4) Afgeraden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)
5) Verboden (te doen/denken/stellen/handelen/eten/drinken..)

Nu om te bepalen of [[a]] 1,2,3,4 of 5 is moet er ofwel een bewijs uit de bronnen van de islam aangehaald worden waarmee aangetoond kan worden dat [[a]] statisch is zoals "roddelen" want dit verandert niet, "roddelen" is "roddelen" en blijft altijd "roddelen" en dat is verboden, ofwel, indien [[a]] dynamisch en tijd-civilisatie-plaats afhankelijk is, een goed begrip van actualiteit/werkelijkheid hebben en daarin een grens bepalen op basis van algemene regels die geconcludeerd worden op basis van statische oordelen.

De islam verbiedt arbeidssysteem niet, maar zegt ook niet dat het verplicht is!! Het kan zijn dat de mensheid erin slaagt om met een betere systeem te komen dan deze arbeidssysteem. De mens wordt aangemoedigd om de aarde en mensheid goed te dienen, immortalisatie nastreven en levensduur verbeteren naargelang de natuur- en gewoontewetten duidelijker worden.

Do ye not see (observe) that GOD has subjected to your (use) all things in the heavens and on earth, and has made his bounties flow to you in exceeding measure, (both) seen and unseen? Yet there are among men those who dispute about GOD, without knowledge and without guidance, and without a scripture to enlighten them!
[Quran 031:020]

Alleen moet dat niet an sich als doel gesteld worden, eerder als een middel. Het doel is uiteraard het voortbestaan na wat we "dood" noemen in het hiernamaals, daarin de beloning nastreven en de bestraffing vermijden. Dit is het doel.

De islam is een realistische religie en behandelt zaken stapsgewijs op een bepaalde manier door eerst zichzelf van binnenin te verbeteren en veranderen, en geen Goden van mensen of materialisme of eigen begeerte maken en deze aanbidden.


De islam is geen idealistische religie zoals het communisme en is geen materialistische imperialistische religie zoals het liberalisme. De islam is de religie die geschikt is voor de zuivere natuur van de mens.

Hoofddoek blabla trekt op niets, en daar ga ik niet op reageren.

Kijk

stel dat Jezus ooit zou gezegd hebben dat ik VIS moet eten op vrijdag.

dan kom je in de katholieke visie, ervan af, dat je doet je wat je wilt, maar dat je op vrijdag dus wel een goeie reden hebt om vis te eten.
maar voor de rest is er geneen restaurant die speciaal extra veel vis op de menu zal zetten omdat al die katholieken ineens vis gaan eten

Dus kort samengevat: we dragen zo ons geloof niet uit, wat misschien een armoede is van ons katholiek geloof, en een gevolg is van de verregaande splitsing van kerk en staat, maar in elk geval en daar komt de essentie van de discussie: we gaan geneen restaurant zoals een quick gaan boycotten omdat het geen vis heeft bvb, en we gaan de quick of het friektkot op de hoek ook niet gaan overtuigen ze moeten een vis op de menu zetten...

porpo 15 maart 2010 17:28

Dat heeft niets te maken met islam debat hé. Staat jou vrij hoe je ertegenover staat ongeacht hoe je het nu bekijkt en in welke context je het zet. Het is wel zo dat de islam voor beleidsvoerders niets betekent behalve wat de moslim in de praktijk doet, wil je voor een restaurant of economie v/e EU-lid opkomen dan betekent de islam voor jou wat die moslim praktiseert met betrekking tot die restaurant of die EU-lid economie, in die zin en alleen in die zin heeft het een zin om hierover een debat via omweg te starten.

Als ik delhaize wil boycotten voor een of een andere reden dan ga ik gewoon naar Aldi bv, maar de aandacht van media zoeken en de wal door het schip laten keren is niet nodig en bovendien dom, waarom zou ik? Wie heeft hier voordeel bij?

Xenophon 15 maart 2010 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4642756)
Dat heeft niets te maken met islam debat hé. Staat jou vrij hoe je ertegenover staat ongeacht hoe je het nu bekijkt en in welke context je het zet. Het is wel zo dat de islam voor beleidsvoerders niets betekent behalve wat de moslim in de praktijk doet, wil je voor een restaurant of economie v/e EU-lid opkomen dan betekent de islam voor jou wat die moslim praktiseert met betrekking tot die restaurant of die EU-lid economie, in die zin en alleen in die zin heeft het een zin om hierover een debat via omweg te starten.

Als ik delhaize wil boycotten voor een of een andere reden dan ga ik gewoon naar Aldi bv, maar de aandacht van media zoeken en de wal door het schip laten keren is niet nodig en bovendien dom, waarom zou ik? Wie heeft hier voordeel bij?

Huh?

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 15 maart 2010 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4639711)
Wat hen niet goed uitkomt moet men "niet letterlijk opvatten" of "is vrij voor interpretatie" of "misbegrepen".
Wat hen goed uitkomt is wel letterlijk op te vatten.

Dat geldt voor alle godsdiensten en sekten.

daiwa 15 maart 2010 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4642766)
Dat geldt voor alle godsdiensten en sekten.




Dan wordt het hoog tijd dat men eindelijk de wet eens toepast.

Oproepen tot geweld/moord zijn bij wet verboden.

Bobke 15 maart 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4642529)
Principieel moet ik zeggen dat het écht lachwekkend is wanneer iemand zonder religie/geloof over goed en kwaad, moraal en immoreel begint te spreken.

Ik juist niet.
Het getuigt van een kritische geest die zelf over de problemen nadenkt en problemen bekijkt in de huidige tijdsgeest.
Dat is natuurlijk wat moeilijker dan klakkeloos napraten wat eeuwen geleden in een boekje neergeschreven werd.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 15 maart 2010 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4643032)
Dan wordt het hoog tijd dat men eindelijk de wet eens toepast.

Oproepen tot geweld/moord zijn bij wet verboden.

Eerst de speciale voorkeursbehandeling uit de grondwet zwieren. Tot zolang is er geen wet noch verbod dat grondwettelijk en onder druk overeind blijft.

brother paul 15 maart 2010 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4642756)
Dat heeft niets te maken met islam debat hé. Staat jou vrij hoe je ertegenover staat ongeacht hoe je het nu bekijkt en in welke context je het zet. Het is wel zo dat de islam voor beleidsvoerders niets betekent behalve wat de moslim in de praktijk doet, wil je voor een restaurant of economie v/e EU-lid opkomen dan betekent de islam voor jou wat die moslim praktiseert met betrekking tot die restaurant of die EU-lid economie, in die zin en alleen in die zin heeft het een zin om hierover een debat via omweg te starten.

Als ik delhaize wil boycotten voor een of een andere reden dan ga ik gewoon naar Aldi bv, maar de aandacht van media zoeken en de wal door het schip laten keren is niet nodig en bovendien dom, waarom zou ik? Wie heeft hier voordeel bij?

Kijk je hebt als consument macht, dat is duidelijk, dus als je als groep consumenten eist dat er geen Tonijn meer ligt die dolfijnen in de netten verstrikt, gaat de moderne marketing zover dat ze bereid te zoeken naar een oplossing daarvoor.

Maar je moet nu eens redeneren vanuit de scheiding van kerk en staat, er gaat geneen katholiek eisen dat zijn biefstuk niet vastgenomen wordt gedurende gans de voedingsketting door een homo, ketter of prostitué...
Feitelijk is de techische keuring van dierenvoedsel een overheidsmaterie, en worden er geen privéwensen geprojecteerd in het vlees tenzij de smaak.

Er gaat nooit iemand zich bezighouden met een abnormale Dresscode te eisen in een gemeenschap. Als wij niet in korte broek in de kerk mogen, dan doen we dat niet. Als we op blote voeten in een kerk moeten dan doen we dat. Maar wat moslims doen is eisen dat ze in een gewone school uitzonderingen krijgen op de dresscode van scholen. In naam van hun religie, terwijl daar feitelijk een scheiding is van kerk en staat, en in met die scheiding doe je dat precies niet. Je gaat geneen katholiek eisen dat hij met een doornkroontje en een tunieke ala jezuschrist in de klas mag zitten... Er gaat geneen katholiek meisje eisen om in een nonnekleedje in de klas te mogen zitten... Er gaat geneen katholieke jongen eisen dat hij in een priestergewaad in de klas mag zitten... Er gaat geneen jongen eisen dat hij in club brugge tenu in de klas mag zitten... Je eist niet dat je in Vlaamsblok slogan-t-shirt in de klas mag zitten... En allemaal in kader van het geloof ook niet.

porpo 15 maart 2010 22:55

OK maar jij weet heel goed dat al dan niet gaan naar een winkel niets van doen heeft met de scheiding van kerk en staat :);-). Ik ga niet naar de winkel, punt. Ik eis geen invoering van een bepaalde regelgeving op basis van mijn overtuiging die in jouw ogen "religieus" is. Dat even ter zijde want eerlijk gezegd ik zie de nut niet in het openbaren van mijn beslissing de winkel te boycotten, ik heb hier geen voordeel bij, wie wel? Jij weet wie, een groepje die een soort "conflict" en/of desintegratie nastreeft om een plaats te maken voor de politiek die ze willen voeren.

porpo 15 maart 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4643132)
Ik juist niet.

Goed voor jou! ;-)
Citaat:

Het getuigt van een kritische geest die zelf over de problemen nadenkt en problemen bekijkt in de huidige tijdsgeest.
Kritische geest? Probleem? :|
Citaat:

Dat is natuurlijk wat moeilijker dan klakkeloos napraten wat eeuwen geleden in een boekje neergeschreven werd.
Dit herhalen veel mensen gewoon zomaar en weten meestal niet wat dat is. Dit is nieuw en dit is oud en blablabla alsof nieuw of oud echt een betekenis heeft.!! ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be