Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   HELP, onze zwembaden krimpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136228)

eno2 16 maart 2010 09:21

HELP, onze zwembaden krimpen

Alles krimpt in deze moeilijke tijden, maar wie had dat gedacht van zwembaden?

twee van de drie zwembaden in mijn directe omgeving worden voor een jaar gesloten.

Mijn zwembad wordt minder diep om verwarming te sparen, waardoor de wipplank wegmoet.

Sportduikers kunnen er geen brevet meer halen.

Dit alles, omdat het beheer van de gemeente naar de watermaatschappij (TMVW) overgegaan is.

De gemeente had ons dit niet moeten lappen, want dan bestormden we in badpak het stadhuis.

Eigenzinnig 16 maart 2010 09:38

Openbare zwembaden zijn vermoedelijk uit de mode..8-)

freespirit 16 maart 2010 09:39

Aansluitend kan men ook het gebrek aan openbare zwembaden in het algemeen aanhalen. Dat komt enerzijds door de te strenge Vlarem II normen (of zitten we ondertussen al aan III), anderzijds willen vele gemeenten besparen door het dure onderhoud van hun zwembad op te geven (en bijgevolg dus ook niet aan die Vlarem normen te voldoen). Om maar een voorbeeld te geven: in heel het grote 'Antwerpse gebied' van de Rupelstreek, de stad zelf tot de Voorkempen en de Nederlandse grens zijn er nog 'maar ' een 12 �* 14-tal openbare zwembaden waar men vrij kan gaan zwemmen voor een 1 miljoen inwoners. Vroeger waren dat er zeker dubbel zo veel. Het is zelfs zo erg gesteld dat vele kinderen in de school niet meer aan schoolzwemmen toekomen en bijgevolg ook niet meer leren zwemmen.

Een ander prangend probleem is het gebrek aan openluchtzwembaden, uiteraard vooral gegeerd in de warmere zomerperiodes. In Antwerpen moet je ofwel uitwijken naar het overvolle krapuulzwembad 'De Molen' op de Linkeroever, ofwel moet je naar de ecologische zwemvijver van het Boekenbergpark met een belachelijk lage capaciteit omdat anders de zuiverende plantjes de mensenmassa niet meer aankunnen. Daarbuiten moet je al naar het openluchtzwembad van Boom gaan (in het Zuiden) of naar recreatiedomein 'de Mosten' helemaal in het Noorden (Meer) bij de Nederlandse grens. Voor een grootstedelijk gebied als Antwerpen zijn deze zwemmogelijkheden gewoonweg te beperkt, maar de wil om er iets aan te doen ontbreekt volledig. Of verwacht men dat iedereen een eigen zwembad in de tuin zal aanleggen?

eno2 16 maart 2010 10:35

Baantjestrekkers worden een bedreigde soort...

lantjes 16 maart 2010 11:12

Woonde jij niet aan zee? Groter kan je uw zwembad toch niet hebben en wat meer is, volledig gratis op alle uren van de dag !

eno2 16 maart 2010 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4644044)
Woonde jij niet aan zee? Groter kan je uw zwembad toch niet hebben en wat meer is, volledig gratis op alle uren van de dag !

De zee krimpt ook. Ik heb nu de Thornton-bank voor mijn neus.

lantjes 16 maart 2010 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4644051)

Indien je alle dagen eens heen en terug zou zwemmen heb je ongetwijfeld uw portie beweging gehad.;-) Trouwens, door het smelten van het poolijs groeit de zee....of maken ze ons toch wijs.

Herr Flick 16 maart 2010 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4643865)
Aansluitend kan men ook het gebrek aan openbare zwembaden in het algemeen aanhalen. Dat komt enerzijds door de te strenge Vlarem II normen (of zitten we ondertussen al aan III), anderzijds willen vele gemeenten besparen door het dure onderhoud van hun zwembad op te geven (en bijgevolg dus ook niet aan die Vlarem normen te voldoen). Om maar een voorbeeld te geven: in heel het grote 'Antwerpse gebied' van de Rupelstreek, de stad zelf tot de Voorkempen en de Nederlandse grens zijn er nog 'maar ' een 12 �* 14-tal openbare zwembaden waar men vrij kan gaan zwemmen voor een 1 miljoen inwoners. Vroeger waren dat er zeker dubbel zo veel. Het is zelfs zo erg gesteld dat vele kinderen in de school niet meer aan schoolzwemmen toekomen en bijgevolg ook niet meer leren zwemmen.

Een ander prangend probleem is het gebrek aan openluchtzwembaden, uiteraard vooral gegeerd in de warmere zomerperiodes. In Antwerpen moet je ofwel uitwijken naar het overvolle krapuulzwembad 'De Molen' op de Linkeroever, ofwel moet je naar de ecologische zwemvijver van het Boekenbergpark met een belachelijk lage capaciteit omdat anders de zuiverende plantjes de mensenmassa niet meer aankunnen. Daarbuiten moet je al naar het openluchtzwembad van Boom gaan (in het Zuiden) of naar recreatiedomein 'de Mosten' helemaal in het Noorden (Meer) bij de Nederlandse grens. Voor een grootstedelijk gebied als Antwerpen zijn deze zwemmogelijkheden gewoonweg te beperkt, maar de wil om er iets aan te doen ontbreekt volledig. Of verwacht men dat iedereen een eigen zwembad in de tuin zal aanleggen?

Je hebt de schelde toch ... ? ;-)

eno2 19 maart 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4644060)
Indien je alle dagen eens heen en terug zou zwemmen heb je ongetwijfeld uw portie beweging gehad.;-) Trouwens, door het smelten van het poolijs groeit de zee....of maken ze ons toch wijs.

Ik zwem liever weg van Thornton.

Je denkt toch niet dat ik nog in het zwembad zit zodra het mooi weer wordt?

Tussen haakjes: heb je wel eens geprobeerd te zeezwemmen bij al die redders van de strandbewaking? Ze halen je eruit.

eno2 19 maart 2010 10:41

We betalen wel 50% belastingen, maar de helft van ons volk heeft geen zwembaden.

En de bestaande krimpen.

Anna List 19 maart 2010 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4648821)
We betalen wel 50% belastingen, maar de helft van ons volk heeft geen zwembaden.

En de bestaande krimpen.

volgens mij kan het bouwen van halve zwembaden hier een hele uitkomst bieden.

lantjes 19 maart 2010 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4648817)
Ik zwem liever weg van Thornton.

Je denkt toch niet dat ik nog in het zwembad zit zodra het mooi weer wordt?

Tussen haakjes: heb je wel eens geprobeerd te zeezwemmen bij al die redders van de strandbewaking? Ze halen je eruit.

Er zijn ruim voldoende onbewaakte zones om daaraan te onsnappen hé.;-)

Bompa Punk 19 maart 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4644051)

Allez nog even en we kunnen al zwemmend naar Engeland :-)

backfire 19 maart 2010 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4648835)
volgens mij kan het bouwen van halve zwembaden hier een hele uitkomst bieden.

Of ze vullen tot de helft....

Goldband 22 maart 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4643830)

twee van de drie zwembaden in mijn directe omgeving worden voor een jaar gesloten.

Mijn zwembad wordt minder diep om verwarming te sparen, waardoor de wipplank wegmoet.

Dit alles, omdat het beheer van de gemeente naar de watermaatschappij (TMVW) overgegaan is.

De gemeente had ons dit niet moeten lappen, want dan bestormden we in badpak het stadhuis.

Het gemeenschappelijke zwembad heeft plaats geruimd voor het privé-zwembad. Leuk voor zelfstandigen die die zwembaden plaatsen en voor de zelfstandigen die ze laten plaatsen. Beetje sneu voor de gewone zwemmer.

bgf324 15 september 2011 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4643830)

Wat een ramp

eno2 16 september 2011 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5693575)
Wat een ramp

Profiteer ervan!

maddox 16 september 2011 01:07

Ik moet Freespirit bijvallen in zijn analyze.

Niet alleen worden de zwembaden afgebouwd, elk jaar word de politie strenger en strenger voor mensen die in een kanaal of grote vijver willen zwemmen. Wat dus maakt dat de paar plekken waar het wel mag, overbevolkt geraken.

'k heb verdorie leren zwemmen in't kanaal Willebroek-Brussel. En als jong volwassene was het Netekanaal in Duffel een vaste plek.
Nu moet ge dat niet meer proberen, of er hangen 3 combies in uwe nek (de 4de is in gebruik voor frieten, pizza of heeft flits-dienst.)

eno2 16 september 2011 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4644060)

Zeezwemmen kan enkel drie maand in't jaar , onder begeleiding, op bepaalde uren en dagen. Zeer beperkt. Zonder begeleiding bloedgevaarlijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be