Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ouders van spijbelaars verliezen kinderbijslag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136346)

Blue Sky 18 maart 2010 20:12

Ouders van spijbelaars verliezen kinderbijslag

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...ederland.dhtml

Wat denkt u; goede maatregel of niet?

Gwyndion 18 maart 2010 20:27

Ik denk het wel, spijtig genoeg kan het gedrag van hun kidneren sommige ouders niets schelen, daar komt mogelijk verandering in als ze het in hun portomonee voelen. Zal vooral allochtonen treffen denk ik dus als die hun kindergeld zouden verliezen...

Bobke 18 maart 2010 21:02

Als je niet gaat werken krijg je ook geen loon.

Txiki 18 maart 2010 21:15

Een kinderbijslag is geen loon en valt daarmee ook niet te vergelijken. Het is evenmin een "beloning", maar een bijslag waarop ouders recht hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo'n maatregel zou afkeuren. Het houdt een stok achter de deur. Vraag is echter wie er weer de dupe van zou kunnen zijn... en dan bedoel ik niet op de eerste plaats migranten en hun nazaten.

Bobke 18 maart 2010 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4648186)
Een kinderbijslag is geen loon en valt daarmee ook niet te vergelijken. Het is evenmin een "beloning", maar een bijslag waarop ouders recht hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zo'n maatregel zou afkeuren. Het houdt een stok achter de deur. Vraag is echter wie er weer de dupe van zou kunnen zijn... en dan bedoel ik niet op de eerste plaats migranten en hun nazaten.

Ik denk dat de kinderen daar recht op hebben.
Maar geen rechten zonder plichten.

filosoof 18 maart 2010 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4648097)
Ik denk het wel, spijtig genoeg kan het gedrag van hun kidneren sommige ouders niets schelen, daar komt mogelijk verandering in als ze het in hun portomonee voelen. Zal vooral allochtonen treffen denk ik dus als die hun kindergeld zouden verliezen...

Het zal vooral ouders met een laag inkomen hard treffen.
Ja, dat zijn dikwijls alochtonen.

Txiki 18 maart 2010 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4648234)
Ik denk dat de kinderen daar recht op hebben.
Maar geen rechten zonder plichten.

Het staat ook zo vermeld op de portaalsite belgium.be. In feite is dat een vreemde redenering: kinderen hebben recht op kindergeld, maar het is de moeder die de premie krijgt. In realiteit zijn het bijgevolg de ouders die recht hebben op die bijslag. Echter, volgens die redenering zou je inderdaad kunnen stellen dat kinderen hun recht op kinderbijslag verliezen als ze hun schoolplicht niet nakomen. Blijft de vraag in welke mate het matheuseffect zal spelen. Zoals zo vaak als het over bijslagen en premies gaat.

Bobke 18 maart 2010 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4648266)

En door te spijbelen zal hun inkomen niet verbeteren.

Bobke 18 maart 2010 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4648307)
Het staat ook zo vermeld op de portaalsite belgium.be. In feite is dat een vreemde redenering: kinderen hebben recht op kindergeld, maar het is de moeder die de premie krijgt. In realiteit zijn het bijgevolg de ouders die recht hebben op die bijslag. Echter, volgens die redenering zou je inderdaad kunnen stellen dat kinderen hun recht op kinderbijslag verliezen als ze hun schoolplicht niet nakomen. Blijft de vraag in welke mate het matheuseffect zal spelen. Zoals zo vaak als het over bijslagen en premies gaat.

De moeder wordt dus blijkbaar geacht het geld van het kind te beheren.
Maar wie krijgt het kindergeld wanneer de student zelfstandig gaat wonen ?

Txiki 18 maart 2010 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4648335)
De moeder wordt dus blijkbaar geacht het geld van het kind te beheren.
Maar wie krijgt het kindergeld wanneer de student zelfstandig gaat wonen ?

Vanaf 16 jaar kan een kind dat zelfstandig gaat wonen die bijslag zelf ontvangen. Dat zelfstandig wonen moet uiteraard aangetoond worden met de nodige documenten.
Er kan ook voor gekozen worden, natuurlijk, om het kindergeld aan de moeder te blijven storten, ook al gaat iemand zelfstandig wonen.

Bobke 18 maart 2010 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4648347)
Vanaf 16 jaar kan een kind dat zelfstandig gaat wonen die bijslag zelf ontvangen. Dat zelfstandig wonen moet uiteraard aangetoond worden met de nodige documenten.
Er kan ook voor gekozen worden, natuurlijk, om het kindergeld aan de moeder te blijven storten, ook al gaat iemand zelfstandig wonen.

Dus hoort de kinderbijslag bij het kind.

Eigenzinnig 19 maart 2010 06:26

Citaat:

Ah de linkse melige benadering...ocharme die dutskes..dat tot hier toe eenvoudige mensen die hun kinderen wel willen opvoeden vierkant uitgelachenen vernederd worden door een l(inks)aks beleid omtrend schoolplicht...

Het zal NIEMAND treffen...Allah en den trek kunnen veel in beweging krijgen..

Another Jack 19 maart 2010 06:45

In België daarentegen kunnen ouders nog steeds ongestrafd hun kinderen wekenlang thuishouden.
Het fabeltje "ze gaan aan het kindergeld zitten" mist zijn effect, omdat goed gëinformeerde ouders weten dat het een fabeltje is.

Txiki 19 maart 2010 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4648358)

Ja.

Eigenzinnig 19 maart 2010 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4648358)

Het wordt gestort op de rekening van de opgegeven opvoedende volwassene ( meestal moeder) en die kan er naar goeddunken over beschikken..

Dus nee..geld dat ik niet krijg en waarover ik niet kan beschikken is niet van mij..

Bobke 19 maart 2010 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4648633)
Het wordt gestort op de rekening van de opgegeven opvoedende volwassene ( meestal moeder) en die kan er naar goeddunken over beschikken..

Dus nee..geld dat ik niet krijg en waarover ik niet kan beschikken is niet van mij..

Daar is al op geantwoord.
Het is van u maar de opvoedende volwassene beheert het voor u.
Zodra je groot genoeg bent kunt ge het zelf ontvangen en op eigen benen gaan staan.

Eigenzinnig 19 maart 2010 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 4648759)
Daar is al op geantwoord.
Het is van u maar de opvoedende volwassene beheert het voor u.
.

Sorry, maar kindergeld is toch iets anders dan een rekening of fonds op naam met een volwassen beheerder....

Citaat:

Kinderbijslag is in Nederland een sociale uitkering die wordt toegekend als tegemoetkoming in de onderhoudskosten van een kind

fox 19 maart 2010 10:42

Citaat:

Neen, het zal ouders treffen die hun kinderen niet naar school sturen.

Bobke 19 maart 2010 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4648809)
Sorry, maar kindergeld is toch iets anders dan een rekening of fonds op naam met een volwassen beheerder....

Waar had ik het over een rekening of fonds ?

Eigenzinnig 19 maart 2010 10:54

Uw redenatie klopt niet, geld expliciet voorzien voor een kind komt op naam van dat kind,kinderbijslag komt op naam van de opvoeder..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be