Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koning schenkt Franstalige 4 keer meer genade dan Vlaming. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136511)

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 22 maart 2010 19:08

Koning schenkt Franstalige 4 keer meer genade dan Vlaming.

Ik ben nooit tegen 'de koning' geweest. Integendeel, ik zag vele voordelen in een politiek neutraal staatshoofd. Tot op vandaag. Want deze cijfers tonen een koning met vooroordelen. En dat is erover. Koning mag vertrekken, liefst snel.

Citaat:

De afgelopen jaren werden 444 Franstalige verzoeken tot kwijtschelding van straf ingewilligd tegen slechts 103 Vlaamse dossiers.

In 2007 willigde de koning zes procent van de ingediende Nederlandstalige dossiers in, tegen achttien procent van Franstalige dossiers. De volgende jaren groeide de kloof nog tot respectievelijk 1,9 en 15,5 procent in 2008 en 2,9 en 10,1 procent in 2009.
bron

hurricane 22 maart 2010 19:18

Normaal.
Hij begrijpt die rare woorden niet in die rare brieven die hij krijgt...

Tejokus 22 maart 2010 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4653804)
Ik ben nooit tegen 'de koning' geweest. Integendeel, ik zag vele voordelen in een politiek neutraal staatshoofd. Tot op vandaag. Want deze cijfers tonen een koning met vooroordelen. En dat is erover. Koning mag vertrekken, liefst snel.

bron

Toch simpel....
Die 444 Franstaligen zijn allemaal Belgen :lol:

Steve_M 22 maart 2010 19:28

Citaat:

bron

Ik ga even advocaat van de duivel spelen: kennen we het verband tussen de andere variabelen? Zijn er bijv. misdrijven waarvoor de koning gemakkelijker een genadeverzoek inwilligt dan voor andere en zijn die evenredig verdeeld tussen Franstalige en Nederlandstalige aanvragen?

solidarnosc 22 maart 2010 19:29

Misschien krijgt ie gewoon 4 keer meer Franstalige verzoeken? Misschien dat Franstalige politici meer vragen doorsturen van hun kiezers?

Steve_M 22 maart 2010 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4653835)
Misschien krijgt ie gewoon 4 keer meer Franstalige verzoeken? Misschien dat Franstalige politici meer vragen doorsturen van hun kiezers?

Blijkbaar is het ook procentueel zo:

"In 2007 willigde de koning zes procent van de ingediende Nederlandstalige dossiers in, tegen achttien procent van Franstalige dossiers. De volgende jaren groeide de kloof nog tot respectievelijk 1,9 en 15,5 procent in 2008 en 2,9 en 10,1 procent in 2009."

Xenophon 22 maart 2010 19:37

Citaat:

bron

Meer en meer mensen hun ogen gaan open, dat is positief nieuws.

Figy 22 maart 2010 19:38

Onze koning toch.

Als we resultaten zien over iets wat hij heeft gedaan is er verontwaardiging.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 22 maart 2010 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4653835)

Mah allez jonge, moe'k u uitleggen wat 'procent' betekent ? Als in :

Citaat:

In 2007 willigde de koning zes procent van de ingediende Nederlandstalige dossiers in, tegen achttien procent van Franstalige dossiers. De volgende jaren groeide de kloof nog tot respectievelijk 1,9 en 15,5 procent in 2008 en 2,9 en 10,1 procent in 2009.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 22 maart 2010 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4653833)
Ik ga even advocaat van de duivel spelen: kennen we het verband tussen de andere variabelen? Zijn er bijv. misdrijven waarvoor de koning gemakkelijker een genadeverzoek inwilligt dan voor andere en zijn die evenredig verdeeld tussen Franstalige en Nederlandstalige aanvragen?

Onmogelijk om objectieve betekenis te geven aan een kloof tussen 2,9 en 10,1 procent. En zeker niet als dat een duidelijke tendens is over jaren heen.

Maar u bent welkom om het te proberen, met bronnen graag. Dank u wel.

Pericles 22 maart 2010 20:10

Citaat:

bron

Dat komt omdat een Vlaming 4 keer meer waard is. De balans is dus weerom in evenwicht. Ik zeg het niet graag maar : goed gezien van de Koning. :-D

fonne 22 maart 2010 20:47

Citaat:

Misschien is er meer genade voor politieke misdaden zoals verduistering van gemeenschapsgelden, omkoperij, machtsmisbruik en nepotisme, en komt dat in Wallonie meer voor dan in Vlaanderen? Hebben ze de politieke kleur van de begenadigden als eens bekeken?

Svennies 23 maart 2010 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4653856)
Blijkbaar is het ook procentueel zo:

"In 2007 willigde de koning zes procent van de ingediende Nederlandstalige dossiers in, tegen achttien procent van Franstalige dossiers. De volgende jaren groeide de kloof nog tot respectievelijk 1,9 en 15,5 procent in 2008 en 2,9 en 10,1 procent in 2009."

Tja, dit zegt meer dan genoeg....

Blijkbaar houdt de koning nog altijd de wijze raad die zijn voorouder Leopold I te horen kreeg van de franstalige bourgeoisregering toen de allereerste spoorweglijn ,toevallig in Vlaanderen gelegen geopend werd....

Dat hij maar moest oppassen met welke zijde hij bevoordeelde, of ze zouden hem nét zo snel van de troon kieperen als hij erop gekomen was...;-)

Mambo 23 maart 2010 00:53

Ik heb ooit eens een genade verzoek ingediend in verband met een vonnis, was zo een beetje het laatste dat ik nog kon doen.
Maar het was zonde van de postzegel.
Nooit enige reactie gehad.

Inno 23 maart 2010 01:06

Misschien zijn franstaligen crimineler van aard.

daiwa 23 maart 2010 01:45

Citaat:

U had toch al moeten weten dat het hof altijd de Franstalige kant kiest.

Herr Flick 23 maart 2010 07:48

Citaat:

Een koning heeft hem daar niet mee te moeien, ... scheiding der machten toch, ...

nee in het belziekske kan de roi, veroordeelde criminelen lossen naar eigen goeddunken.

Herr Flick 23 maart 2010 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Figy (Bericht 4653860)
Onze koning toch.

Als we resultaten zien over iets wat hij heeft gedaan is er verontwaardiging.

Dat is het hem juist, hij mag niks doen,

dus is hij overbodig

dus moet hij maar opzouten.

De schoofzak 23 maart 2010 08:48

Citaat:

Ik zal ook eens advokaat van de duivel spelen.

Stel je voor dat eenzelfde wanverhouding naar boven zou komen tussen genadeverzoeken van autochtonen en allochtonen ....

Neen jong, we leven in twee verschillende landen. Zelfs al moet je alleen maar vaststellen dat frankofone advokaten voor hun klienten gemiddeld meer 'andere' dossiers, die suksesvol aflopen, indienen dan hun Vlaamse konfraters.
Dat is niet één justisie, dat zijn er dus duidelijk twee.
Dat zijn dus duidelijk twee verschillende landen.

Bompa Punk 23 maart 2010 09:21

Ja dan verschiet sire de keunink dat ze zijn politieke macht willen inperken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be