Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dure merkkledij terugbetaald via belastingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136530)

Pitbull 22 maart 2010 22:32

Dure merkkledij terugbetaald via belastingen?

Inderdaad! Via via heb ik vernomen dat verschillende personen in mijn buurt uitgebreid gaan shoppen in dure merkkledijwinkels zoals Vossen en Mc Gregor.

Zij hebben een eigen bedrijfje en gaan voor 6000 euro per 3 maanden shoppen in deze dure winkelzaken. Nadien krijgen zij, als zelfstandigen alles terugbetaald van de belastingen, die wij, als gewone werkmens moeten betalen! De zelfstandigen geven hun kledij op als "benodigdheden om met klanten om te gaan"...

Kan dit zomaar? dat zelfstandigen hun dure merkkledij terugbetaald krijgen van de belastingbetaler?

En dan klagen de zelfstandigen maar dat ze geen geld genoeg hebben! een schande!!

Xenophon 22 maart 2010 22:50

Ja man...

Na de Belgische politiekers pakken we de zelfstandigen!

liberalist_NL 22 maart 2010 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull (Bericht 4654186)
Inderdaad! Via via heb ik vernomen dat verschillende personen in mijn buurt uitgebreid gaan shoppen in dure merkkledijwinkels zoals Vossen en Mc Gregor.

Zij hebben een eigen bedrijfje en gaan voor 6000 euro per 3 maanden shoppen in deze dure winkelzaken. Nadien krijgen zij, als zelfstandigen alles terugbetaald van de belastingen, die wij, als gewone werkmens moeten betalen! De zelfstandigen geven hun kledij op als "benodigdheden om met klanten om te gaan"...

Kan dit zomaar? dat zelfstandigen hun dure merkkledij terugbetaald krijgen van de belastingbetaler?

En dan klagen de zelfstandigen maar dat ze geen geld genoeg hebben! een schande!!

De staat bindt iedereen aan zich opdat ze zichzelf in stand kan houden. Ook zelfstandigen. Helaas heeft kennelijk niemand in de gaten hoe erg ze gepaaid worden.

Savatage 22 maart 2010 23:33

Citaat:

Hangt ervan af of ze controle krijgen. Ik heb het afgelopen jaar de boekhoudingen bekeken van een tweehonderd kmo's en ben daar nooit merkleddij tegen gekomen op die kostenpost. Als het om werkkledij als kost gaat, dan hebben ze het over overalls of echte werkkledij ...

Maximus Aurelius 23 maart 2010 00:18

Citaat:

Kijk, ik ben momenteel zat, met dank aan de exquise wijn uit een niet nader bepaalde regio in Midden Frankrijk, maar zelfs ik moet niet lachen met uw belachelijke posting.

Kleren zijn al lang niet fiscaal aftrekbaar meer.

Volgende keer stuur ik mijn rekening voor dit fiscaal/juridisch/boekhoudkundig advies.

Met dank.

Inno 23 maart 2010 01:09

Enkel echte werkkledij is fiscaal aftrekbaar. Die pipo's die dure merkkledij kopen en denken dat te kunnen aftrekken zitten er naast.

Karma 23 maart 2010 08:40

En auto's, liefst mercedes als het ff kan. Drie mercedessen is evenveel als tien jaar pensioen van een gewone werknemer.:roll:

Pitbull 23 maart 2010 12:07

De merkkledij (aangekocht bij Vossen,Tommy,Mc Gregor, Stijn Helsen enz) dient voor bedrijfsvergaderingen, wat ik heb vernomen van interne werknemers. De merkkledij zou nodig zijn dus om nieuwe klanten te verwerven.

Het blijft 100% fraude! Eventjes een prive-bedrijfje oprichten: gratis merkkledij,gratis wagen,gratis pc's, gratis Tv enz enz... laat de gewone belastingsbetaler er maar voor opdraaien voor de fraude die zelfstandigen veroorzaken!

Txiki 23 maart 2010 12:10

Bron? Want "via via vernemen" is nogal mager, he.

Bovenbuur 23 maart 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pitbull (Bericht 4654903)
De merkkledij (aangekocht bij Vossen,Tommy,Mc Gregor, Stijn Helsen enz) dient voor bedrijfsvergaderingen, wat ik heb vernomen van interne werknemers. De merkkledij zou nodig zijn dus om nieuwe klanten te verwerven.

Het blijft 100% fraude! Eventjes een prive-bedrijfje oprichten: gratis merkkledij,gratis wagen,gratis pc's, gratis Tv enz enz... laat de gewone belastingsbetaler er maar voor opdraaien voor de fraude die zelfstandigen veroorzaken!

Niks gratis, enkel zonder BTW toch? Bedrijven krijgen toch niet al hun benodigdheden gratis van de staat?

(En nee, daar word het inderdaad niet minder fraude van.)

Renesse 23 maart 2010 12:36

Citaat:

Kwakkel!

Ten eerste, krijgen ze NOOIT iets terugbetaald van de belastingen. Belastingen dienen om te betalen, niet om te krijgen.

Ten tweede is kledij helemaal geen aftrekbare beroepskost. Zelfs maatpakken om er deftig uit te zien als je beroep dit vereist zijn niet aftrekbaar, ook al is dat een beroepskost. Het enige dat aftrekbaar is, is specifieke werkkledij zoals blauwe overalls, toga's van advocaten, dokterskledij,... Dingen die je zeker nooit privé kan gebruiken.

Ik vind dit bericht dus weer een schrijnend geval van heksenjacht: een groep wordt geviseerd, onwaarheden doen de ronde, er is een gebrek aan kennis ter zake en het gaat gepaard met een enorme agressiviteit.

Renesse 23 maart 2010 12:39

Citaat:

Oh geroddel dus van tantie Mie haar schoondochter haar buurvrouw. Goede bron zeg.

Citaat:

Hoax hoax hoax...

Citaat:

Tuurlijk kan dat niet, iemand met een beetje kennis van boekhouden weet dat toch?

Citaat:

Och, aandoenlijk... Trek jij maar een kruisvaarderspakje aan hoor.

Anna List 23 maart 2010 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4654942)
Oh geroddel dus van tantie Mie haar schoondochter haar buurvrouw. Goede bron zeg.

Hoax hoax hoax...

Tuurlijk kan dat niet, iemand met een beetje kennis van boekhouden weet dat toch?

Och, aandoenlijk... Trek jij maar een kruisvaarderspakje aan hoor.

een beetje gehaaide boekhouder fiscalist gaat dat toch anders aanpakken

later meer

Renesse 23 maart 2010 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4654947)

later meer

Ik ben razend benieuwd waar je mee gaat afkomen als je dat ook effectief doet.

Savatage 23 maart 2010 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4654947)

Een boekhouder met een beetje verstand gaat geen risico's nemen voor zo'n prullen. Als je zo'n facturen tussen je boekhouding steekt en een belastingscontroleur zijn oog valt erop, dan kan je er prat op gaan dat je boekhouding tot in het detail gecontroleerd gaat worden. Nu ja, ik heb ook eens ooit iemand een play station zien inschrijven onder de MVA-rubriek. Toen hij controle kreeg schreeuwde zijn boekhouding gewoon om beboet te worden :-)

maddox 23 maart 2010 12:55

Effe voorstellen. BTW kantoor X.
Ah de trimesteriële afrekening van BVBA achterpoortjes en co. Hoe , deze keer maar €1260, da's weinig voor hun doen.
Ola, dat verklaart, het is alleen de werkkledij voor de zaakvoerder. Een overall van Armani. Moet kunnen. Goedgekeurd.

Tegelijkertijd, belastingskantoor Y.
Amai, die Achterpoortjes en Co maakt nogal verlies. De inkomsten na BTW aftrek zijn weer eens negatief, gutte gutte toch, hier staat in de boekhouding dat ze maar €18960 hebben moeten uitgeven aan bedrijfskledij dit jaar, zonder dat er inkomen was . We zullen de arme dutskes eens een bult geld terug gaan geven. Ze verdelen dat voor ons in de maatschappij, toch lief van hen.

Herr Flick 23 maart 2010 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4654952)
Een boekhouder met een beetje verstand gaat geen risico's nemen voor zo'n prullen. Als je zo'n facturen tussen je boekhouding steekt en een belastingscontroleur zijn oog valt erop, dan kan je er prat op gaan dat je boekhouding tot in het detail gecontroleerd gaat worden. Nu ja, ik heb ook eens ooit iemand een play station zien inschrijven onder de MVA-rubriek. Toen hij controle kreeg schreeuwde zijn boekhouding gewoon om beboet te worden :-)

Er zijn er toch ook die er hier en daar iets tussensteken juist om geweigerd te worden, zodat de rest niet te serieus gecontroleerd wordt,

zo onder het motto, van we zijn ook maar mensen, en een te perfecte boekhouding valt ook op ... ?

Bovenbuur 23 maart 2010 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4654955)
Effe voorstellen. BTW kantoor X.
Ah de trimesteriële afrekening van BVBA achterpoortjes en co. Hoe , deze keer maar €1260, da's weinig voor hun doen.
Ola, dat verklaart, het is alleen de werkkledij voor de zaakvoerder. Een overall van Armani. Moet kunnen. Goedgekeurd.

Tegelijkertijd, belastingskantoor Y.
Amai, die Achterpoortjes en Co maakt nogal verlies. De inkomsten na BTW aftrek zijn weer eens negatief, gutte gutte toch, hier staat in de boekhouding dat ze maar €18960 hebben moeten uitgeven aan bedrijfskledij dit jaar, zonder dat er inkomen was . We zullen de arme dutskes eens een bult geld terug gaan geven. Ze verdelen dat voor ons in de maatschappij, toch lief van hen.

Ja, want bij de belastingen zijn er voor iedereen strakke regels maar over kleine bedrijfjes gaan ze zitten gutte-gutten.

Thomas- 23 maart 2010 13:13

Gewone kledij mag je niet inbrengen, bij een controle vliegt dat eruit en moet je dat met interest terugbetalen.

Persoonlijk vind ik dat dit in beperkte mate zou moeten kunnen, maar het zal misschien te lastig zijn om misbruik op dat vlak te vermijden.

Xenophon 23 maart 2010 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4654942)

Een beetje boekhouder schrijft dat dan ook zo niet in, dat weet u toch ook wel.

De zelfstandigen? Nee hoor, die doen zoiets niet. :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be