De gemuilkorfde |
24 maart 2010 16:52 |
Le Soir duldt geen kritiek
Het valt steeds meer op dat kranten censureren, en Le Soir is daar een bijzonder kwalijk voorbeeld van.
Hoewel zij zich in hun opiniestukken duidelijk schuldig maken aan racisme (denk maar aan het stuk over de Wooncode), ontzeggen zij hun lezers zonder enige reden dan ook van de mogelijkheid daarop te reageren.
Ook bij andere online kranten zie je steeds meer dat je een bericht plaatst, en je bericht om een of andere reden geweigerd wordt.
Zo kon ik niet reageren op de homofobe uitspraken van Léonard, want mijn mening zelf zou beledigend geweest zijn.
Het is wel vreemd dat een publiek figuur wel hele groepen mag schofferen maar als je daarop reageert zou je over eieren moeten lopen.
En dan hoor ik Peter Vandermeersch zeggen dat Johan Anthierens erfenis zeker niet dood is.
Nu, terug naar Le Soirs artikel.
Volgende tekst plaatste ik daar als reactie, en die werd noch goed- noch afgekeurd, maar ik zag ze uren later nog steeds niet op de website gepubliceerd staan, terwijl er wel nieuwe reacties stonden, waaruit ik afleid dat ze wel degelijk gecensureerd is.
BTW : ik weet niet of het hier toegelaten is Frans te gebruiken.
Mijn reactie was oorspronkelijk bedoeld om op de "Le Soir" pagina te staan, dus is ze in het Frans (met fouten) opgesteld.
"Je discerne dans cet article une hypocrisie profonde dans le regard
des francophones vers le monde.
Au même temps on applaudisse quand les français protégent leur langue
ou se réjouisse quand les Québequois votent des lois aggressives pour
ce même but.
Mais quel horreur quand d' autres peuples font la même chose.
Du coup on parle en termes de guerre, en compare avec des génocides,
avec le nazisme même.
Où est cette préocupation pour les droits de la minorité quand il s'
agit de la minorité flamande en Bruxelles, que vous réclamez par les
francophones en l'ensemble du pays ?
Où est l'inquiètude du journalist au sort des anglophones en Québec ?
Et comment peut-on dire être plus acceuilant vers l' autrui (flamands
et étrangers) si l'un des principaux exigences des francophones s'agit
du droit de ne pas comprendre la langue de la majorité ?
Comment peut on baser un discours sur la tolérance si on ne veut même
pas écouter l' autre ? "
|