Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ik zoek het referentie-werk over (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136700)

eno2 26 maart 2010 11:11

Ik zoek het referentie-werk over

1 De geschiedenis van Israël

2 De zevendaagse oorlog.

Txiki 26 maart 2010 12:31

Ah, een ik-zoek-draad! Leuk :-P

Ik zoek het referentiewerk over

1 Stijlvol bomen zagen

2 de Keltische boomkalender

Jaani_Dushman 26 maart 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4660227)

2 De zevendaagse oorlog.

Bestaat niet.

Txiki 26 maart 2010 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4660418)
Bestaat niet.

:magniet: je moet zoekertjes plaatsen. Dit is de zoekertjesdraad.

Bovenbuur 26 maart 2010 12:43

De geschiedenis van Israël is nog altijd in wording, echte referentiewerken worden pas achteraf geschreven, door de overwinnaar. Een standaardwerk over de zevendaagse oorlog zou dus al wel moeten bestaan.

Jaani_Dushman 26 maart 2010 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4660431)
:magniet: je moet zoekertjes plaatsen. Dit is de zoekertjesdraad.

Gezocht.
Zoekertjesdraad.

Prijs overeen te komen.

Den Duisteren Duikboot 26 maart 2010 13:35

Ik zoek er één over de Belgische koloniale activiteiten. Gek genoeg lijken er wel veel boeken te bestaan die specifieke aspecten of periodes daarvan behandelen, maar een echt overzichtswerk vind ik niet zo gauw.

Herr Flick 26 maart 2010 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4660528)
Ik zoek er één over de Belgische koloniale activiteiten. Gek genoeg lijken er wel veel boeken te bestaan die specifieke aspecten of periodes daarvan behandelen, maar een echt overzichtswerk vind ik niet zo gauw.

Je moet naar buitenlandse bronnen zoeken in dat geval, al wat door belgen geschreven is, zuigt big time.... of is een vertekend bijgekleurd verhaal...

Jantje 26 maart 2010 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4660528)

Hierover bestaan inderdaad geen werken.
Dit omdat België eigenlijk nooit een echt koloniaal rijk is geweest.
Op papier was België de kolonisator van Congo, maar in werkelijkheid werd dit gedaan door
1) het koningshuis
2) de kerkfabriek en de kloostergemeenschappen
3) bedrijven
4) militairen

en hadden de Belgische politici eigenlijk weinig of geen inspraak in het bestuur van Congo. Dat bestuur werd gedaan door plaatselijke ambtenaren en door diplomaten die weinig of geen verantwoording moesten afleggen aan de Belgische regering, vele van hen stonden direct onder het koningshuis.

Sommige zaken zijn dus nog niet te achterhalen, andere zullen nooit achterhaald kunnen worden.
Dit juist doordat het bestuur niet in handen van de Belgische regering was en sommige van de instellingen die Congo bestuurde geen verantwoording tegenover de Belgische of Congolese bestuursorganen.
Zij moeten zelfs hun archieven niet vrijgeven aan justitie en genieten eeuwige onschendbaarheid.

Andere oorzaak hiervan is, dat het te veel van de eigen geschiedenis bloot legt en kan aantonen dat de onafhankelijkheid van Congo eigenlijk een grote economische en menselijke miskleun is.

Dronkoers 26 maart 2010 14:04

Ik ben op zoek naar de toverspreuk om da kot hier te doen blinken (en nie van de vettigheid ;-))

Jantje 26 maart 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4660546)
Je moet naar buitenlandse bronnen zoeken in dat geval, al wat door belgen geschreven is, zuigt big time.... of is een vertekend bijgekleurd verhaal...

Dat zijn ook de meeste buitenlandse bronnen.
Er heerst namelijk een mentaliteit om België in een slecht daglicht te plaatsen tegenover Congo. Dit omdat Congo een enorme rijkdom heeft aan grondstoffen en men deze in handen wil krijgen.
Dat België niet slechter heeft gehandeld dan alle andere Europese landen tegenover zijn Kolonie Congo, word steeds opnieuw ontkent door buitenlandse regeringen en onderzoekers. Ondanks het feit dat de meeste Congolezen zelf smeken aan de Belgen om terug te komen.

België en Congo zijn trouwens de enige twee landen die na een onafhankelijkheidsoorlog nog goede diplomatieke en economische betrekkingen met elkaar zijn blijven behouden. En waar beide landen nog steeds een goede militaire samenwerking hebben.
Het zijn trouwens de enige twee landen waar de plaatselijke bevolking nog steeds smeekt aan de oude heersers om terug te komen en hun land terug te gaan besturen.

ossaert 26 maart 2010 15:19

Citaat:

2 De zevendaagse oorlog.

Over de Zesdaagse Oorlog (ik vermoed dat je die bedoelt) zijn '1967. Israel, the War, and the Year that Transformed the Middle East' van Tom Segev, en 'Six Days of War' van Michael Oren wel interessant.

Jazeker 26 maart 2010 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 4660699)
Michael Oren

Is dat de bijnaam van Michel Follet?

Antoon 26 maart 2010 15:44

Citaat:

2 De zevendaagse oorlog.

Hèt referentiewerk bestaat niet. Maar voor puntje 1 kun je online alvast naar deze link : de geschiedenis van Israel.

Jaani_Dushman 27 maart 2010 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4660580)
Ik ben op zoek naar de toverspreuk om da kot hier te doen blinken (en nie van de vettigheid ;-))

"Ik beloof je trouw te blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood ons scheidt."

:mrgreen:

Dronkoers 27 maart 2010 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4662241)
"Ik beloof je trouw te blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, tot de dood ons scheidt."

:mrgreen:

Jaani, godverdoeme.... nu kan ik nie meer slapen eh :-(

Jazeker 28 maart 2010 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4662425)

Tja... die nachtmerrie van die teenslets, he.

Svennies 28 maart 2010 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4660546)

Mwa, échte overzichtsbronnen die de héle periode omvatten bestaan er niet...

Maar Jules Marchal is wel een van diegenen die niets verbloemd,Net zoals Daniël van Groeneweghe...

Dit boek bij voorbeeld..

http://translate.google.be/translate...z%3D1W1ADBR_nl

Svennies 28 maart 2010 01:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4662425)

Hoort ge het gezaag dat achteraf op Jaani's woorden volgt al in de verte aanzwellen...

Johan Cruyff zei het destijds al "ieder voordeel heb zijn nadeel"...;-)

bgf324 28 maart 2010 13:50

Citaat:

2 De zevendaagse oorlog.

Wat zionisten die boel zochten en kregen.
Meer valt er nie over te vertellen :-o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be