Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaams 'Belang' overtreedt zelf taalwet met affiches (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136792)

Brugge Veilig en Leefbaar 29 maart 2010 12:12

Vlaams 'Belang' overtreedt zelf taalwet met affiches

Chris du Bois heeft bij de Vlaamse Taalcommissie klacht ingediend tegen zijn voormalige partij Vlaams Belang. Volgens du Bois, die voor het VB nog in de gemeenteraad van Genk zetelde, overtreedt de partij de taalwetgeving door verkiezingsaffiches van Arabische, Franse en Chinese opschriften te voorzien.

Het gaat om in totaal 550 borden van twintig vierkante meter waarop de Belgische vlag staat met daarop ‘waarom’, vertaald naar het Frans, het Arabisch en het Chinees.

Kamerlid Bert Schoofs zegt in een reactie dat de taalwet geenszins overtreden is, omdat de partij een privé-organisatie en geen overheidsinstelling is.

Du Bois verloor indertijd alle krediet bij het Vlaams Belang nadat hij eind 2007 door het Hof van Beroep in Antwerpen voor vijf jaar uit zijn burgerrechten was ontzet. Hij zou een minderjarige hebben aangezet tot het afleggen van valse verklaringen.

Bron:
vandaag.be

Laat mij anticiperen op de verwachte opmerkingen dat het niet toepasselijk is omdat het niet gaat om een overheidsinstelling...

In feite zijn alle politieke partijen overheidsinstellingen. Hun mandaten worden betaald met publiek belastingsgeld, en ze krijgen honderden miljoenen partijsubsidie uit de schatkist.
Jullie zullen toch niet beweren dat ze overleven met het beetje lidgeld...

Steben 29 maart 2010 12:14

Ik vind het een absurde campagne.
Lijkt mij meer iets voor studenten architectuur voor een bijvakje "photoshop".

Ik viel echt achterover.

Anna List 29 maart 2010 12:15

toch al direct +2% in de peilingen :-)

Steben 29 maart 2010 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4664327)
toch al direct +2% in de peilingen :-)

Al die franstaligen, arabieren, chinezen in Vlaanderen...

Anna List 29 maart 2010 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4664332)
Al die franstaligen, arabieren, chinezen in Vlaanderen...

jaja, lach er maar mee, maar stel dat 10 van de arabieren denkt : eindelijk een partij die ons rechtstreeks aanspreekt :-o

wat gaat dat geven, denkte ? en vergeet ni, die zijn al die nieuwe vreemdelingen ook beu hé, genoeg studies die zulks indiceren.

Steben 29 maart 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4664338)
jaja, lach er maar mee, maar stel dat 10 van de arabieren denkt : eindelijk een partij die ons rechtstreeks aanspreekt :-o
wat gaat dat geven, denkte ? en vergeet ni, die zijn al die nieuwe vreemdelingen ook beu hé, genoeg studies die zulks indiceren.

Die stemden al op VB...

Maar goed, ik merk een kentering. Nu gaat het VB dus openlijk spelen met "goede" migranten tegen de "slechte" migranten.
Maar wat is er zo "Vlaams" als frans, arabisch en chinees gaan doen?

Brugge Veilig en Leefbaar 29 maart 2010 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4664338)

Das wel straf dat Blokkertjes hopen op de stemmen van vreemdelingen die extreem-rechts verkiezen boven linkse (?) permessiviteit... Waarom anders hebbeb ze hun programma in het Arabisch en het Joods vertaald ? :roll:
Van hun meisjes afblijven, maar wel Vlaamse lastig vallen. Die zijn in de ogen van hun fundi's toch maar hoertjes...

De schoofzak 29 maart 2010 12:37

Het zou best zijn dat het Belang 'veroordeeld' wordt door de Vaste Kommissie voor Taaltoezicht.

Alweer gratis reklame voor een V-partij.

Wordt er over welke andere politieke reklamekampanje 'geleuterd' ? Neen.
Besluit: het is waarschijnlijk een goede kampanje.

Het blijft de verkeerde V-partij, maar het blijft een kampanje die in het oog springt.

Afspraak bij de verkiezingen.

Bert Deckers 29 maart 2010 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4664387)
Het zou best zijn dat het Belang 'veroordeeld' wordt door de Vaste Kommissie voor Taaltoezicht.

Zegt de man die geen respect heeft voor het Nederlands.

Fieseler 29 maart 2010 14:05

Wie durft nu nog zeggen dat die gasten van het VB geen verstand hebben van campagne voeren?

Al die verzuurde reacties...het lijkt wel 2004 all over again...

S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D gewoon....

Anna List 29 maart 2010 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4664590)
Wie durft nu nog zeggen dat die gasten van het VB geen verstand hebben van campagne voeren?

Al die verzuurde reacties...het lijkt wel 2004 all over again...

S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D gewoon....

ik vraag mij af wat deze campagne gekost heeft :-P

aan mediaimpact in elk geval onbetaalbaar ! :-D

Bert Deckers 29 maart 2010 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4664599)
ik vraag mij af wat deze campagne gekost heeft :-P

aan mediaimpact in elk geval onbetaalbaar ! :-D

Ik heb van sommige Belangers (basis) gehoord dat ze toch wat bezorgd waren, want papa Morel had gezegd dat het de slechtste campagne ooit was van het Vlaams Belang.

Hallo! Papa Morel is en CD&V'er! Uiteraard vindt hij die campagne slecht! Zeker als je weet welke (beperkte) impact dit mogelijk zou kunnen hebben op de relaties met China, waar papa Morel rijk door geworden is...

Geen zorgen maken dus en volle gas vooruit! De de resultaten van de mini-peiling vandaag geven alvast enige moed! Houzee!

De schoofzak 29 maart 2010 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers (Bericht 4664572)
Zegt de man die geen respect heeft voor het Nederlands.

Heila manneke,
waar haalt gij dat, waar durft gij dat zomaar beweren ??

Ik respekteer de grondwet, maar ik wil hem toch zeer grondig wijzgien.
Zo ook met mijn moedertaal.
't Is trouwens alleen maar de schrijfwijze die me niet aanstaat.

Gij hebt daar voorzekerst nog nooit over nagedacht. Gevoelloze apatische analfabeet dat ge zijt. Mij zo verwijten.

Schrijf voor straf maar eens tien keer eenderwelk gedicht van Guido de Gezellige, dat zal u leren.

BlueThunder 29 maart 2010 15:39

IDD, in Gent zijn er tal van mensen die zelfs via de unief Gents dialect gaan leren.....

ABN mijn kluute

Dixie 29 maart 2010 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar (Bericht 4664316)
Chris du Bois heeft bij de Vlaamse Taalcommissie klacht ingediend tegen zijn voormalige partij Vlaams Belang. Volgens du Bois, die voor het VB nog in de gemeenteraad van Genk zetelde, overtreedt de partij de taalwetgeving door verkiezingsaffiches van Arabische, Franse en Chinese opschriften te voorzien.

Het gaat om in totaal 550 borden van twintig vierkante meter waarop de Belgische vlag staat met daarop ‘waarom’, vertaald naar het Frans, het Arabisch en het Chinees.

Kamerlid Bert Schoofs zegt in een reactie dat de taalwet geenszins overtreden is, omdat de partij een privé-organisatie en geen overheidsinstelling is.

Du Bois verloor indertijd alle krediet bij het Vlaams Belang nadat hij eind 2007 door het Hof van Beroep in Antwerpen voor vijf jaar uit zijn burgerrechten was ontzet. Hij zou een minderjarige hebben aangezet tot het afleggen van valse verklaringen.

Bron:
vandaag.be

Laat mij anticiperen op de verwachte opmerkingen dat het niet toepasselijk is omdat het niet gaat om een overheidsinstelling...

In feite zijn alle politieke partijen overheidsinstellingen. Hun mandaten worden betaald met publiek belastingsgeld, en ze krijgen honderden miljoenen partijsubsidie uit de schatkist.
Jullie zullen toch niet beweren dat ze overleven met het beetje lidgeld...

het betreft 1 woord namelijk het woordje 'waarom' geheel wat anders dan folders volledig in't arabisch of turks bvb die bij vooral de spa/ps te vinden zijn !

Wisord 29 maart 2010 15:48

Een vlomsche partij moet vlomsche affiches hangen geen arabische of franse ....:):)

Henri1 29 maart 2010 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4664829)
Heila manneke,
waar haalt gij dat, waar durft gij dat zomaar beweren ??

Ik respekteer de grondwet, maar ik wil hem toch zeer grondig wijzgien.
Zo ook met mijn moedertaal.
't Is trouwens alleen maar de schrijfwijze die me niet aanstaat.

Gij hebt daar voorzekerst nog nooit over nagedacht. Gevoelloze apatische analfabeet dat ge zijt. Mij zo verwijten.

Schrijf voor straf maar eens tien keer eenderwelk gedicht van Guido de Gezellige, dat zal u leren.

Kijk maar uit.
Bert kennende "klikt" hij nu steevast op het driehoekje en heb je een waarschuwing aan je broek.

VB hé, weet je wel.

Luddo 29 maart 2010 15:52

Nu Zanmarie De Decker op zijn retour is en zijn kiezers terug naar het Vlaams Belang trekken is het nu de gedroomde kans voor Bruhhe Veilig en Leefbaar om de VB-basherfakkel over te nemen... Volgende zondag in de Zeverende Dag?

Metternich 29 maart 2010 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4664889)
Kijk maar uit.
Bert kennende "klikt" hij nu steevast op het driehoekje en heb je een waarschuwing aan je broek.

VB hé, weet je wel.

Jij kan citroenen doen wenen met jou niveau van verzuring.

De schoofzak 29 maart 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4664889)
Kijk maar uit.

VB hé, weet je wel.

Hendrik, ge moet hier geen zoetebroodjes komen bakken.

Ga van mijn erf af.

Ga thuis maar wat spelen met uw knipsels van foto's van 't keuninkijk hofke van Laeken. Legt de schoonste foto van den taaie nog maar eens op de blootste foto van Matilleke, misschien komt er nog een prince'ke ekstra van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be