Jantje |
1 april 2010 07:16 |
Waarom diesel nog duurder kan worden
Citaat:
Waarom diesel nog duurder kan worden
AUTO
Wie stookolie inslaat of de benzinetank van de auto volgooit, heeft ongetwijfeld gemerkt dat de prijzen weer stijgen. Als de euro nog meer verzwakt, zal die tendens alleen maar doorzetten.
(netto) – Sinds begin dit jaar is de prijs van huisbrandolie, diesel en benzine flink gestegen. Voor stookolie is de stijging het sterkst. De maximumprijs van de brandstof steeg met 15,2 procent tot een maximumprijs van 61,89 cent (bij aankoop van 2.000 liter). Dieselrijders zagen de maximumprijs sinds begin dit jaar stijgen met 7,5 procent tot 1,157 euro per liter. Voor wie benzine tankt, is de stijging goed voor 7,3 procent (1,465 euro per liter).
De belangrijkste factor voor die stijging is niet meteen een hogere olieprijs. Uitgedrukt in dollar zweeft de olieprijs vrij stabiel rond het niveau van 80 dollar. Sinds Nieuwjaar steeg de olieprijs met zo’n 4 procent. Alleen ziet dat plaatje er anders uit voor de olieprijs uitgedrukt in euro. Door de verzwakking van de euro moeten er nu dus meer euro’s worden betaald om een vat ruwe olie te kopen. Vooral door de grote onrust over de belabberde financiën van Griekenland moest de Europese eenheidsmunt sinds begin dit jaar al 6,3 procent prijsgeven tegenover de dollar. Daardoor steeg de olieprijs in euro met 11 procent, 7 procent meer dan uitgedrukt in dollar.
Duurdere olie?
Maar hoe ziet het plaatje voor de toekomst eruit? Freddy van Den Spiegel, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, ziet de olieprijs niet meteen fors stijgen: “Het huidige prijsniveau van de olie is voor iedereen aanvaardbaar, zowel voor de OPEC-leveranciers als voor de afnemers. Er zijn ook geen capaciteitsproblemen en het lijkt er niet op dat de vraag meteen fors zal stijgen. Dat wijst erop dat de olieprijs rond het huidige niveau zal blijven hangen, op voorwaarde natuurlijk dat speculatieve bewegingen de grondstoffenprijzen niet fors de hoogte in duwen.”
Toch zien sommige olie-experts nog ruimte voor een stijging van de olieprijs. Eerder waarschuwde Michael Wittner ervoor dat de olieprijs in euro ook de rest van het jaar zal stijgen, maar dan wel door een stijgende vraag op de oliemarkt. “Naarmate het jaar vordert, zien we de olieprijs stijgen door de vraag uit China, de stabilisatie in de VS en de vastberandenheid van het OPEC-kartel om de productie te beperken”, verklaarde Michael Wittner in volle eurocrisis. Daarmee wordt meteen duidelijk dat specialisten niet meteen een daling van olieprijs verwachten, wel een stagnering of eerder een stijging van de olieprijs.
Zwakke euro?
Zelfs als de olieprijs stabiel blijft, zou de euro nog roet in het eten kunnen gooien. Momenteel noteert de euro aan 1,34 dollar. “De euro is niet zozeer zwak, maar gewoon overgewaardeerd. Een niveau van 1,15 �* 1,20 euro zou correcter zijn. Fundamenteel is de euro dus nog steeds te duur”, zegt Freddy van Den Spiegel, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis. Het is dus zeker nog niet uitgesloten dat de euro nog zal dalen. Voor de competitiviteit van de Europese economie zou dat nog niet eens zo’n slechte zaak zijn, zolang de grondstoffenprijzen niet fors de hoogte in gaan. Een verder afzwakkende dollar en een stabiele of stijgende olieprijs zouden dan ook de afgeleide olieproducten – zoals diesel, benzine en stookolie – duurder maken.
|
Toen de Euro sterk stond en de olie ons in Euro's eigenlijk slechts 30E/vat koste was het de schuld van de Dollar en de olieprijs, nu is het de schuld van de Euro.
Maar de waarheid durven ze duidelijk niet vertellen.
|