![]() |
Nederlandse amtenaren doen deze bezuinigingsvoorstellen:
Gezondheidszorg
De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,8 miljard euro) Beperking van het basiszorgpakket (2,3 miljard) Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts (260 miljoen) Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet te meer vergoeden (200-400 miljoen) Nu ligt de grens op een IQ van 85. Per week eerste 90 minuten verzorging niet meer vergoeden (komt uit AWBZ) Verblijf verzorgings- of verpleeghuis alleen vergoeden bij intensieve zorgbehoefte Woningmarkt Aanpassing of afschaffing hypotheekrenteaftrek (2,5 tot 5 miljard) Maximale huur in de meest aantrekkelijke regio's optrekken Onderwijs Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (65 tot 95 miljoen) Collegegeld verdubbelen (500 miljoen) Basisbeurs omzetten in sociaal leenstelsel (350 miljoen) Een inkomensafhankelijke bijdrage van ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs voor lesmateriaal Lesuren verminderen - minder vakken/ kortere lessen (bijna 1,5 miljard) Aantal profielen middelbare school beperken (845 miljoen) Kortere opleidingen (312 miljoen) Werk en inkomen Maximaal een jaar WW (1,2 miljard) Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard euro) Beperking kinderopvangtoeslag (750 miljoen euro) Verlaging minimumloon met 10 procent (1.3 miljard) Openbaar bestuur Provincies en waterschappen opheffen, alleen grote gemeenten (1,8 miljard euro) Minder rijksambtenaren (2 miljard) Minder politici (160 miljoen) |
Hetgeen te verwachten was: een oprit naar een volledige afbraak van een sociale samenleving: ik stel voor dat we ook gaan bezuinigen op het betalen van belasting.
Keihard terugslaan, desnoods met burgerlijke ongehoorzaamheid. |
Citaat:
Bovendien zal men wellicht anders gaan stemmen in juni. Vooral die eigen bijdrage in de ziektekosten is voor veel mensen niet te betalen. |
Als het aan mij zou liggen:
- Afschaffen ontwikkelingshulp(weggegooid geld, werkt toch niet) - Geleidelijk afschaffen hypotheekrenteaftrek - Studiefinanciering vervangen door leenstelsel - Vlaktaks Volgens mij worden de bezuinigingsdoelstellingen al grotendeels gehaald met bovenstaande maatregelen. |
In Nederland worden tenminste voorstellen gedaan. In Belgie, waar de staatsfinancien er heel wat slechter voorstaan, gebeurt er niets.
Dus geef mij maar een overheid met initiatief. |
Citaat:
Bij de huidige demografische ontwikkeling zou binnenkort vrijwel de hele bevolking van NL in aanmerking moeten komen voor steun... Een aantal jaren geleden lag het gemiddelde IQ in Nederland nog op 106. Nederland en Duitsland waren zo de enige Europese landen die in de buurt van Japan, Taiwan en Zuid-Korea kwamen. Inmiddels zijn ze al tot 102 afgezakt... |
Citaat:
- Het Deense EP-lid Jens-Peter Bonde, inmiddels uitgetreden om zich beter aan de verdediging van de democratie te kunnen wijden dan in het Europees Parlement mogelijk was, heeft vijf jaar geleden alle Denen uitgedaagd om ook maar één Deense wet te vinden waarvan de strekking NIET door het (inmiddels zo genoemde) Verdrag van Lissabon werd gewijzigd, en beloofde de snuggere vinder een fles heel dure wijn. Deze fles mag nog steeds verwachten, door Bonde zelf te worden uitgedronken. Met andere woorden: Lissabon was voor de Denen, de Nederlanders en Belgen en iedereen een zeer ingrijpende grondwetsherziening. Die is er niet alleen buiten de voorgeschreven procedures om gekomen, maar zelfs van de paar schuchtere pogingen om er enige democratische rechtmatigheid aan te geven zijn in drie van de vijf gevallen (Frankrijk, Nederland en Ierland, Luxemburg en Spanje stemden immers vóór) uitgedraaid op een schandalige miskenning van de volkswil door de machthebbers. Met andere woorden: geen enkele wet in enige Europese lidstaat lijkt nog op enigerlei wijze te kunnen worden gerechtvaardigd door de volkswil (en dan laat ik buiten beschouwing dat alleen echte, directe democratie de democratische rechtmatigheid kan waarborgen). Met nog andere woorden: wij zijn van onze plicht, deze overheid te gehoorzamen, door de overheid ontheven. Groot gelijk d'Artois: burgerlijke ongehoorzaamheid! |
Ik moet me volledig bij alle vorige posters aansluiten.
|
Citaat:
-Ministeries halveren -1e kamer afschaffen. -Aantal gemeenten naar 50 -Defensie beperken tot luchtmacht en marine(binnen EU taken) - i.p.v militaire missies ,opbouwtaken (ontwikkelingshulp) |
Citaat:
Dat is het verschil:lol: |
Laat ons zo snel mogelijk bij Nedeland aansluiten; het beschermt ook tegen Oosterweelwaanzin. (Of hoe omschrijf je anders een investering met een te verwachten negatief saldo ?)
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat de eigen bijdrage betreft. De overheid mag zich niet bemoeien met particuliere verzekeringen. Dat is van 2 walletjes eten. Ze kunnen alleen iets doen aan de AWBZ Schoenmaker blijf bij je leest. De verzekeringen maken wel uit of de eigen bijdrage moet worden verhoogd en als dit te veel wordt voor de lage inkomens ,dan kan de overheid dit compenseren met belastingteruggave. |
Citaat:
31,6 miljard Je kunt met andere woorden 31,6 miljard bezuinigen door onnodige overheidsuitgaven te schrappen. Dan zitten we onder de 3% richtlijn en hoeven we niet eens te bezuinigen op volksgezondheid of onderwijs. |
Citaat:
Je hebt in een klap heel het gat in de begroting gedicht. Alleen de publieke omroepen wil ik behouden en alle provincies wil ik afschaffen. per saldo blijft het bedrag ongeveer gelijk. |
Citaat:
Bedenk wel dat wij in Europa grotendeels steunen op een impliciete Amerikaanse garantie. Of zou je bijvoorbeeld wel graag zien dat landen als Iran vrij spel hebben in de Straat van Hormuz, waar een groot deel van onze olie doorheen moet? Het is asociaal om de verantwoordelijk voor onze vrede en welvaart (deels) af te wentelen op de Amerikanen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De Nederlanders hebben het begrepen.
De huidige sociale hangmat in stand houden is onbetaalbaar omwille van de sterk veranderde demografie. Het is een beetje als een persoon die zich in goede tijden een Ferrari heeft aangeschaft, maar nu al zijn geld kwijt is. Het gaat dan ook niet op dat die persoon zou eisen zijn Ferrari te behouden omdat hij die "voordien ook had". Belgie kan hier een paar lessen uit trekken. Doorgedreven afbouw van het ambtenarenapparaat, alsook het politieke gedrocht. Werkloosheid beperken in de tijd, maar dan wel een hogere tegemoetkoming tijdens de periode van werkloosheid. Je kan er namelijk meestal niet aan doen dat je je job verliest, maar je kan wel zorgen dat je binnen het jaar terug werk vindt. Immigratiestop voor mensen die geen economische toegevoegde waarde betekenen, alsook het afschaffen van gezinshereniging en dergelijke. De uitgaven in de gezondheidszorg mogen blijven (je kan er niet aan doen dat je ziek wordt), maar moeten een aantal jaren bevroren worden op het huidige niveau. Drastische verlaging op lasten op arbeid, zodat werkende mensen meer overhouden van hun loon en dat weer in de economie kunnen injecteren. Ik sta niet geheel weigerachtig tov een Tobin-taks. Stimuleren van het ondernemerschap door de eerste 3 jaar een gunsttarief in te voeren voor RSZ. De ingewikkelde fiscale wetgeving afschaffen en een vlaktaks van 35% invoeren. Energiebesparende maatregelen volledig vrijstellen van belasting. Ik wil namelijk zonnepanelen zetten om mijn zwembad te verwarmen :-D (ik mag ook iets hebben he !) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be