Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gemeenten en zijn ambtenaren. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137089)

illwill 5 april 2010 12:12

Gemeenten en zijn ambtenaren.

Indien je als burger vragen hebt bij enkele praktijken van je gemeente en zijn ambtenaren...wat kun je dan eigenlijk doen? Is er een onafhankelijke organisatie waar je je vragen en bedenkingen over iets kan neerleggen waarna deze het onderzoekt?

Ik heb nu een voorbeeld van een gemeente waar men overduidelijk een zwarte kas heeft, kan ik dit ergens aanklagen zodat de verantwoordelijken worden onderzocht...?

Xenophon 5 april 2010 12:41

Tot welk nut zou je dat aanklagen? Het is niet alsof er iets zou veranderen. Neem de gevangenissen, die draaien volledig in het zwart. Daar werken alle dagen duizenden mensen voor 12 cent per uur met de staat als koppelbaas.

Probeer maar, je gaat met je gezicht tegen de muur lopen.

Belgie is in alle lagen door en door rotcorrupt.

speurneus 5 april 2010 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676756)
Indien je als burger vragen hebt bij enkele praktijken van je gemeente en zijn ambtenaren...wat kun je dan eigenlijk doen? Is er een onafhankelijke organisatie waar je je vragen en bedenkingen over iets kan neerleggen waarna deze het onderzoekt?

Ik heb nu een voorbeeld van een gemeente waar men overduidelijk een zwarte kas heeft, kan ik dit ergens aanklagen zodat de verantwoordelijken worden onderzocht...?

1. hoe wordt die kas gespekt?
2. waaartoe wordt dat zwart geld gebruikt?

illwill 5 april 2010 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4676812)
1. hoe wordt die kas gespekt?
2. waaartoe wordt dat zwart geld gebruikt?

Door extra kosten aan de burger aan te rekenen onder de noemer "administratie kosten" en bij een retour "factuur voldaan" staan deze kosten er plots niet meer bij. Simpelweg...zwarte kas.

Privé doeleinden, wat anders. :lol:

illwill 5 april 2010 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4676805)
Tot welk nut zou je dat aanklagen? Het is niet alsof er iets zou veranderen. Neem de gevangenissen, die draaien volledig in het zwart. Daar werken alle dagen duizenden mensen voor 12 cent per uur met de staat als koppelbaas.

Probeer maar, je gaat met je gezicht tegen de muur lopen.

Belgie is in alle lagen door en door rotcorrupt.

Denk ik ook, maar zou het toch graag proberen.

De schoofzak 5 april 2010 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676820)
Door extra kosten aan de burger aan te rekenen onder de noemer "administratie kosten" en bij een retour "factuur voldaan" staan deze kosten er plots niet meer bij. Simpelweg...zwarte kas.

Zoiets heet toch geen 'zwarte kas', maar wel oplichting.

In welke gemeente was het ook weer, zowat een week of drie geleden in de gazetten, dat er een paar den bak zijn ingevlogen ?

Alleen, ben je wel zeker van je stuk ?
Ik heb zo al mensen gekend die van hun gat maakten omdat ze dachten een bepaalde belasting niet te moeten betalen. Maar als in het gestemde besluit staat dat de aanslag bepaald wordt op de toestand van datum zus-of-zo (vb. 1 januari), dan moet ge betalen als ge daaronder valt. Zelfs al woont ge nog maar drie dagen in die gemeente. En iemand die er 360 dagen woonde, maar niet op zus-of-zo, die heeft sjanse. (die zal wel moeten betalen in de andere gemeente ...)

kiko 5 april 2010 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676820)

Hm... gesteld dat jouw beschuldigingen volledig correct zijn, denk ik toch niet dat er veel koppen zullen rollen. Het komt mij eerder over als een futiliteit.

speurneus 5 april 2010 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4676842)
Hm... gesteld dat jouw beschuldigingen volledig correct zijn, denk ik toch niet dat er veel koppen zullen rollen. Het komt mij eerder over als een futiliteit.

Dat zeg jij maar als dat effectief zo is kan dat bedrag toch wel oplopen.
Ik zou daar iemand van de oppositie eens over polsen.

illwill 5 april 2010 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4676841)
Zoiets heet toch geen 'zwarte kas', maar wel oplichting.

In welke gemeente was het ook weer, zowat een week of drie geleden in de gazetten, dat er een paar den bak zijn ingevlogen ?

Alleen, ben je wel zeker van je stuk ?
Ik heb zo al mensen gekend die van hun gat maakten omdat ze dachten een bepaalde belasting niet te moeten betalen. Maar als in het gestemde besluit staat dat de aanslag bepaald wordt op de toestand van datum zus-of-zo (vb. 1 januari), dan moet ge betalen als ge daaronder valt. Zelfs al woont ge nog maar drie dagen in die gemeente. En iemand die er 360 dagen woonde, maar niet op zus-of-zo, die heeft sjanse. (die zal wel moeten betalen in de andere gemeente ...)

Tja, daar heb ik dus deze instelling voor nodig indien deze bestaat. Ik kan als burger niet in de boeken gaan kijken van het gemeentehuis. Waar ik wel zeker van ben is dat wanneer je een factuur betaald, en indien je dan een recu krijgt met een ander bedrag...dan scheelt er ergens iets.

illwill 5 april 2010 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4676842)

Tuurlijk, het gaat maar over 10 euro. Maar dit is iets wat iedereen betaald in de gemeente...gaat dus al snel over miljoenen!

Conscience 5 april 2010 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676865)
Tja, daar heb ik dus deze instelling voor nodig indien deze bestaat. Ik kan als burger niet in de boeken gaan kijken van het gemeentehuis. Waar ik wel zeker van ben is dat wanneer je een factuur betaald, en indien je dan een recu krijgt met een ander bedrag...dan scheelt er ergens iets.

Klacht neerleggen bij de BTW administratie onder de bewering dat je voor diensten hebt betaald, dat dit regelmatig gebeurt, dat deze diensten niet behoren tot de normale werking van de gemeenten, en je dus recht hebt op een regelmatige factuur waarop BTW wordt aangerekend. Best de klacht schriftelijk formuleren aan de BBI.

kiko 5 april 2010 13:27

Citaat:

Gewoon eens bellen naar iemand van de gemeente en langs je neus weg vragen hoe het komt dat er een verschil is tussen beide bedragen.

illwill 5 april 2010 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Conscience (Bericht 4676872)
Klacht neerleggen bij de BTW administratie onder de bewering dat je voor diensten hebt betaald, dat dit regelmatig gebeurt, dat deze diensten niet behoren tot de normale werking van de gemeenten, en je dus recht hebt op een regelmatige factuur waarop BTW wordt aangerekend. Best de klacht schriftelijk formuleren aan de BBI.

Laat me niet lachen. De BTW dienst zit vol met rooien.

illwill 5 april 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4676873)
Gewoon eens bellen naar iemand van de gemeente en langs je neus weg vragen hoe het komt dat er een verschil is tussen beide bedragen.

Daar ben ik niets mee, ze hebben allemaal ongetwijfelt een mooie uitleg klaarliggen.

illwill 5 april 2010 13:30

Maar zoals ik hier kan uit opmaken is er geen controle mogelijk door onafhankelijken. Vandaar dat Belgie zo corrupt is.

Conscience 5 april 2010 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676877)
Laat me niet lachen. De BTW dienst zit vol met rooien.

Sterk argument.

fernand 5 april 2010 14:00

Citaat:

door de openbaarheid van bestuur, heeft elke burger het recht om de alle stukken van de gemeente in te kijken. ook de boekhouding. maar of u daar wijzer zal uit worden is een nadere vraag. alleen de stukken welke nog in behandeling zijn niet. (voor alle duidelijkheid)

kiko 5 april 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676879)
Daar ben ik niets mee, ze hebben allemaal ongetwijfelt een mooie uitleg klaarliggen.

Tja, voor jou is in elk geval de zaak al beklonken, zoveel is zeker.

Ik zou me toch eerst maar eens informeren bij de gemeente zelf vooraleer zware beschuldigingen te uiten. Me dunkt lijkt dat de meest logische stap.

illwill 5 april 2010 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand (Bericht 4676919)
door de openbaarheid van bestuur, heeft elke burger het recht om de alle stukken van de gemeente in te kijken. ook de boekhouding. maar of u daar wijzer zal uit worden is een nadere vraag. alleen de stukken welke nog in behandeling zijn niet. (voor alle duidelijkheid)

Zoals ik al zei, dat is geen optie.

Raf 5 april 2010 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4676867)
Tuurlijk, het gaat maar over 10 euro. Maar dit is iets wat iedereen betaald in de gemeente...gaat dus al snel over miljoenen!

Dat moet nogal een gemeente zijn, waar jij woont... Enkele honderdduizenden inwoners blijkbaar... :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be