Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Peter R. De Vries: De keerzijde van psychiatrische TBS (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137090)

ArjanD 5 april 2010 12:32

Peter R. De Vries: De keerzijde van psychiatrische TBS

Peter R. de Vries stelt in een drieluik over de kinderverkrachter Koos Hertogs uit Den Haag het psychiatrische TBS systeem aan de kaak.

Koos Hertogs

Tot levenslang veroordeelde gedetineerden blijken via TBS de kans te krijgen om terug te keren in de samenleving, op basis van het omstreden advies van een psychiater. Koos Hertogs zit sinds een jaar op de longstay afdeling van de TBS kliniek in Vught waarmee zijn advocaten, ondanks een opgelegde levenslange celstraf, uitzicht hebben om Koos in de toekomst "geruisloos terug te laten keren in de samenleving" zoals dat ook bij seriemoordenaar Cevdet Yilmaz is gegaan. Cevdet Yilmaz bleek in 2009 ondanks een levenslange gevangenisstraf al jaren vrij te leven en een gezin te hebben gesticht via psychiatrisch verlof.

En terwijl TBS voor de levenslang gestraften en meest zware misdadigers in hun voordeel kan uitpakken, kan iemand voor een relatief licht vergrijp potentieel levenslang gevangen zitten op basis van dezelfde natte vinger die de zwaarste misdadigers reeds voordat hun oorspronkelijke straf zou zijn afgelopen op vrije voeten kan stellen.

Het merendeel van de gezaghebbende TBS-advocaten uit Nederland ontraden hun cliënten inmiddels om mee te werken aan een TBS-onderzoek. De advocaten hekelen de onrechtvaardige aard van TBS, de willekeur door psychiaters en de discriminatie op basis van wetenschappelijk ondeugdelijke diagnosen.

Link naar de uitzending: http://www.peterrdevries.nl/archief/...eluik-koos-h./

Zie ook de Netwerk reportage: Weg met TBS? Prominente advocaten hekelen TBS-systeem

Sus Iratus 5 april 2010 12:38

In het geval van seriemoordenaars, kinderverkrachters en soortgelijke zaken, zou TBS beter vervangen worden door uurtje TBN (Ter Beschikking van de Nabestaanden) in speciaal daartoe door de overheid ingerichte geluidsdichte kamers.
Daarna kunnen de bevoegde instanties dan de restanten bij het grof vuil zetten.

ArjanD 5 april 2010 13:00

Ik vind ook: de emotie van de samenleving moet herkenbaar zijn in de straf.

TBS slaat nergens op. Psychiatrische ziekten zijn onmeetbaar dus hoe wilde je ooit aantonen dat iemand 'genezen' is?

eno2 7 april 2010 09:28

Vrijgelaten gekverklaarde seriële moordenaars moeten door de normalen direct gelikwideerd worden.

Want op justitie kunnen we niet meer rekenen.

ArjanD 10 april 2010 11:09

Peter R. De Vries mag de verborgen camera onthulling over de gang van zaken in de TBS kliniek niet vertonen morgen. In plaats daarvan onthult hij de feiten zonder de verborgen camera beelden.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1...uitzenden.html

Gisteren kwam er overigens een ander schandaal aan het licht via journalistiek werk van Algemeen Dagblad:

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/...pknappen.dhtml

Psychiaters van een TBS-kliniek in Utrecht blijken patiënten te dwingen om mee te helpen om andere patiënten plat te spuiten, naar de isoleercel te slepen of tegen de grond te werken. Als zij dat niet deden dan volgde represailles door de psychiater.

Citaat:

Het psychiatrisch personeel van de Utrechtse tbs-kliniek Van der Hoeven heeft tbs-patiënten als hulpje ingezet. De tbs’ers moesten onder meer medepatiënten tegen de grond werken bij incidenten, hen afvoeren naar isoleercellen of hen vasthouden als zij werden ‘platgespoten’.

“Uiteraard vinden dergelijke acties plaats op het bevel van een psychiater, welke tijdens de actie ook aanwezig is. Maar desondanks wordt de schuld afgeschoven op het psychiatrische personeel.” zegt ArjanD.

Het ministerie van Justitie heeft naar aanleiding van het schandaal inmiddels ingegrepen, schrijft het AD vrijdag. De kliniek moet van het ministerie vanaf mei stoppen met het misbruiken van tbs’ers.

“Fysiek ingrijpen door patiënten is niet toegestaan, want het is vragen om ongelukken”, zegt een woordvoerder van het ministerie tegen de krant.

Ex-patiënten van de kliniek verklaarden dat zij jarenlang gedwongen werden bij tientallen incidenten te helpen. Zij konden naar eigen zeggen niet weigeren dit te doen, omdat zij dan ‘zelf aangepakt zouden worden’ door hun psychiater.

Vuile werk opknappen

Ex-patient Gerrit Steffen zegt tegen de krant, dat hij drie jaar geleden een medepatiënt uit het koord moest losmaken waarmee die zichzelf had opgehangen. Een bron dichtbij het bestuur van de kliniek weet aan de krant te melden dat er een intern onderzoek gaande is.
In de media werd het psychiatrisch personeel overigens als schuldige aangewezen, maar zijn het niet de psychiaters die verantwoordelijk zijn? Psychiaters stonden erbij en keken ernaar…

ArjanD 12 april 2010 00:43

Peter R. de Vries en de SBS6 redactie hebben besloten om de verborgen camera beelden ondanks het oordeel van de rechter toch uit te zenden.

http://www.youtube.com/watch?v=nMwar...x=0&playnext=1

De reportage is schokkend. Koos H. lijkt een sluw spel te spelen om via psychiatrisch verlof alsnog vrij te kunnen komen. Zijn therapeut is het met Koos eens dat hij door zijn 'stoornis' niet bewust het kind heeft willen vermoorden, maar zijn moeder.

Het plan van de psychiater is om Koos uiteindelijk te betrekken in een begeleid wonen traject, zodat hij zijn oude dag buiten de inrichting kan slijten als 'genezene' van de ziekte die hem zijn misdaad deed plegen en die de psychiater zijn bestaansrecht geeft.

ArjanD 12 april 2010 01:07

Wat zou nu toch de motivatie van psychiaters zijn om dit allemaal te bewerkstelligen? Ik kan het nog steeds niet begrijpen.

Ze willen graag hun beroep veiligstellen, en het is wellicht marketingtechnisch enigszins te begrijpen: exponentieel groeien of ... ten onder gaan. (dit lijkt mij althans logisch bekeken vanuit het perspectief van de psychiater).

Psychiaters moeten dus door blijven groeien om te kunnen blijven bestaan. Hun ideologie verder uitdragen en koste wat kost doordrukken, anders zal het beroep psychiater komen te vervallen. En ja: dan moet je dus initiatieven als TBS uitwerken, en ja, als 'arts' moet je mensen genezen anders kan je ze net zo goed in een gevangenis laten.

Maar als je alle feiten op een rij zet en bekijkt hoeveel schade psychiaters veroorzaken voor werkelijk iedereen, niet alleen voor de mensen die ze 'behandelen', en terwijl je zeker weet dat ze bewust fraude plegen, dan blijft het onbegrijpelijk.

Waarom bedenken psychiaters onmeetbare ziekten en laten ze criminelen die levenslang krijgen op basis daarvan vervroegd vrij als 'genezene'?

Gaat dat alleen om een paar centen? Dat kan ik namelijk moeilijk geloven.

Het is iig. duidelijk dat het niet goed is waar psychiaters mee bezig zijn en dat ze zich daar ook ter degen bewust van zijn. Psychiaters werken in het geniep en het enige waar ze om geven is de publieke opinie: hoe anderen denken over wat ze doen, maar ze geven niet om wat ze feitelijk doen. Ze martelen mensen dood als ze de kans krijgen, en alleen als er media-aandacht voor ontstaat dan zal je ze berouw zien tonen.

Eigenlijk zie ik overeenkomsten tussen psychiaters en de Paus die ook meer blijkt te geven om zijn eigen hachje en dat van de kerk dan om de misbruikte kinderen.

ArjanD 13 april 2010 18:18

België wil praten met Koos H.

Citaat:

BRUSSEL - De procureur van het Belgische Marche-en-Famenne wil dat er een nieuw onderzoek komt naar de mogelijke betrokkenheid van Koos H. bij de moord op twee Zweedse meisjes in 1980. Aanleiding is een uitzending van misdaadverslaggever Peter R. de Vries, waarin H. zegt te weten wie de meisjes om het leven heeft gebracht.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6...and,buitenland

stropke 21 april 2010 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD (Bericht 4676837)
Ik vind ook: de emotie van de samenleving moet herkenbaar zijn in de straf.

TBS slaat nergens op. Psychiatrische ziekten zijn onmeetbaar dus hoe wilde je ooit aantonen dat iemand 'genezen' is?

Door: Novum, Vernieuwd: 20-4-2010
Tbs'er steekt vrouw neer in Udense Hema
(Novum) - Een 49-jarige tbs'er heeft dinsdagmiddag in een vestiging van de Hema in Uden een 61-jarige vrouw uit Boekel neergestoken. De vrouw is volgens de politie vermoedelijk het willekeurige slachtoffer geworden van de patiënt uit een tbs-instelling in de buurt. De man is aangehouden.

De tbs'er was tijdens een begeleid verlof boodschappen aan het doen, toen hij de vrouw rond 14.15 uur neerstak. De vrouw had een flinke steekwond in haar bovenlichaam en werd naar het ziekenhuis vervoerd. Zij is niet in levensgevaar. De man zit vast.

Ondanks dat er veel klanten in de winkel waren toen de steekpartij plaatsvond, zijn maar weinig mensen getuige geweest. Het personeel is opgevangen door Slachtofferhulp.
Volg de vernieuwde Twitterfeed van MSN met altijd het laatste nieuws
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/ar...ntid=153112947

:x Dit artikel zegt al meer dan genoeg over de visie van Arjan. Ik vrees dat hij dik gelijk heeft.
Maar wanneer gaan die"deskundigen" het ooit snappen?? Nooit vlgs mij.
Dergelijke figuren moet ge niet terug in de maatschappij brengen. Zelfs begeleid verlof lukt nie. En waar keken die begeleiders naar ondertussen? Zeker naar de meiskes achter de kassa vd Hema?
Onbegrijpelijk!!!!:roll:
Ze moesten de ministers van Justitie eens een week bij zo iemand laten logeren, kijken wat ze dan zeggen. En dan gaat het niet volgens de boekjes en rapportages. TBS-ers zijn onberekenbaar, punt uit, einde oefening.

Cdude 21 april 2010 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD (Bericht 4685134)
“Uiteraard vinden dergelijke acties plaats op het bevel van een psychiater, welke tijdens de actie ook aanwezig is. Maar desondanks wordt de schuld afgeschoven op het psychiatrische personeel.” zegt ArjanD.

Jij quote een artikel van jezelf? 8O
Hoe moet ik dat interpreteren? :?

stropke 21 april 2010 15:11

Tbs'er stak met netgekocht Hema-mes UDEN -

De tbs'er die dinsdag in de Hema in Uden een willekeurige vrouw neerstak met een mes, had deze net daarvoor afgerekend bij de kassa.

De 49-jarige dader was tijdens zijn verlof met zijn begeleider op stap. Hij rekende het mes af bij de cassière en vroeg haar het verpakkingsmateriaal eraf te halen. Toen de cassière zei dat niet te mogen, haalde de tbs-klant zelf een schaar uit zijn zak om het mes eruit te halen. Dat melden ooggetuigen aan het Udens Weekblad. Er waren op dat moment veel mensen in de Hema.

Daarna stak hij in de winkel een 61-jarige inwoonster van Boekel neer. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht en verkeert niet in levensgevaar.

De tbs-kliniek in Zeeland (N-Br.) heeft voorlopig alle verloven opgeschort.

Onderzoek

Minister Hirsch Ballin zei woensdag dat hij onderzoek laat doen naar de toedracht van de steekpartij. Hij wil weten of de tbs'er wel met verlof gestuurd had mogen worden.

De minister zei de zorgen van de gemeenten rond de kliniek te begrijpen. Hij heeft woensdagmorgen over gesproken met de Brabantse commissaris van de Koningin, Wim van de Donk.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6...__.html?p=15,1

Hier valt me de broek af (figuurlijk) Wie laat een onberekenbare TBS figuur met een schaar op zak rondlopen en winkelen en nog onder begeleiding? Worden die gasten niet gecontroleerd als ze buitengaan?
Wat stelt die begeleiding dan voor? Nopes, zero, 0,0. geen ene moer.
Ballin gaat de zaak onderzoeken :roll:, laat me nie :lol:
Dat hij eerst zichzelf en die begeleiders en zogezegde deskundigen eerst zelf ondezoekt op bekwaamheid.
Er is een draad over criminele rechters en miss moeten we draad herbenoemen in: criminele en imcompetente rechters\justitie.
Tuurlijk weer hetzelfde als bij Milly Boele: als de procedure maar klopt is er niks aan de hand.

Wel stropke's procedure is: geen verlof meer, zero tolerance.

ArjanD 21 april 2010 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4704325)
Jij quote een artikel van jezelf? 8O
Hoe moet ik dat interpreteren? :?

Nee, dit plakte ik er voor de duidelijkheid even tussen ;) Zie bronvermelding voor het origineel.

ArjanD 21 april 2010 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 4704319)
:x Dit artikel zegt al meer dan genoeg over de visie van Arjan. Ik vrees dat hij dik gelijk heeft.

Idd., het enige dat psychiaters doen is misbruik maken van de problemen. Dit soort mensen kun je niet 'genezen' met psychiatrische behandeling.

Het is iets anders dat iemand tot een goedaardig en oprecht mens maakt en de enige manier om te zorgen dat mensen geen misdaden willen begaan is door het goede voorbeeld te geven.

In Rusland hebben ze een gezegde dat hierop van toepassing is: "The fish rots from the top down". Ze bedoelen daarmee dat als de overheid/het rechtssysteem corrupt is dat dan iedereen corrupt wordt.

Mensen vervolgen op basis van psychiatrische diagnoses is niet oprecht. Je kunt niet voorspellen of iemand wel of niet een misdaad zal begaan op basis van de natte vinger van een omstreden arts, of voor dat aangaat: dat hij het niet meer zal doen... Wat beter zou zijn in mijn opinie is harder straffen en mensen die bewezen gevaarlijk zijn geen kans meer geven.

Dat is misschien hard maar wel oprecht en dan behoud je het basale respect als mens (je onschuld) "tot het tegendeel bewezen is".

stropke 22 april 2010 08:12

'Geen bewaking bij tbs-steker Hema' Van onze correspondent

UDEN - Het slachtoffer van de steekpartij door een tbs’er in de Hema in Uden, heeft nog steeds geen idee waar de bewaking was op het moment dat de tbs‘er toesloeg. De tbs’er was op begeleid verlof, maar zag toch kans een mes te kopen en een passerende vrouw neer te steken.
De dochter van het slachtoffer, Monique Kager, was erbij toen het gebeurde. Zij zegt dat zijzelf en haar moeder nog steeds niet zijn ingelicht hoe het heeft kunnen gebeuren.

„Mijn moeder wilde een cadeautje kopen voor mijn zus. Ze kon niets vinden en we liepen samen naar buiten. Daar kwam die man mijn moeder tegemoet en stak twee keer. Ze ging nog opzij om hem door te laten voordat hij uithaalde. Waar was die begeleiding toen? Buiten? In de winkel? Hoe kan het dat die man een mes koopt, bij de kassa nog vraagt of het scherp is en dan ook nog vraagt of het meteen uitgepakt mag worden. Daarna stak hij mijn moeder neer. Hoe kan dat?” aldus Monique Kager.

Het slachtoffer zelf maakt het naar omstandigheden goed. Ze zal waarschijnlijk geen blijvende lichamelijke gevolgen aan het steekincident overhouden. ’Mijn moeder besefte nog niet helemaal wat er gebeurd is, ze is heel nuchter. Nu met alle commotie en media-aandacht wel. Lichamelijk komt het goed, maar geestelijk komt de terugslag nog wel,„ aldus Monique Kager, dochter van het slachtoffer van de tbs’er.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6...r_Hema___.html

Ja, waar was de bewaking? Dat vragen velen zich nu af. Duidt weer op een falend systeen en dit moet nodig eens grondig op de schop.
Boeken wijsheid en procedures helpen niet tegen zo iemand.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be