Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Triestig nmbs-beleid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137168)

De schoofzak 8 april 2010 09:51

Triestig nmbs-beleid
 
Aangezien de nmbs nog altijd een overheidsbedrijf is, betreft het hier een item van binnenlandse politiek.

En aangezien de nmbs een federaal geval is, zitten ze met enorm veel senten te kort. Nog altijd waarschijnlijk veel volk teveel, gelijk in heel Walenland, redelijk goed betaald (dat mag) maar wel getraind en gedrild om zo weinig mogelijk werk te verzetten, en af en toe eens te staken.

En dan maar zagen en moeite doen om het openbaar vervoer te promoten.

Terwijl ze hun treinen regelrecht naar de 19° eeuw torpederen.

Er zou namelijk geen behoefte zijn aan internet op de trein.
Twaalf jaar geleden was er nergens behoefte aan internet. Gelukkig waren er vooruitziende mensen ....
Twintig jaar geleden was er nergens behoefte aan gsm. Gelukkig was men al goed bezig om de RTT te eutanazeren ... (voor wie echt zo oud is: hoeveel jaren achterstand met draadloze telefoon, met faks, met antwoordapparaten ...???)

Het spijt me, maar ik ben overtuigd dat een zelfstandig Walenland èn een zelfstandig Vlaanderen, hierin beterschap zal brengen.

link: http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/In...internet.dhtml

titel: Belgische treinen krijgen geen internet

beetje (gekleurd hier en daar) tekst:

Citaat:

Belgische treinen krijgen geen internet
De NMBS is niet van plan haar treinen geschikt te maken voor internetgebruik. Dat heeft een woordvoerster van de Belgische spoorwegmaatschappij gezegd, schrijft De Tijd.

Secundaire behoefte
"Uit een marktonderzoek in 2008 is gebleken dat voor de pendelaar en de zakenreiziger internet slechts een secundaire behoefte is." Daarom werd beslist niet te investeren in internet. "Bovendien beschikken steeds meer reizigers over toestelletjes waarmee ze, zonder internetinfrastructuur op het Belgische spoor, een internetverbinding kunnen maken", luidt het bij de NMBS.

Wel in Duitsland en Nederland
Die strategie steekt schril af tegen de ontwikkelingen bij Deutsche Bahn, waar alle intercitytreinen geschikt gemaakt worden voor internetgebruik. En in Nederland vertrok maandag de eerste trein met gratis internet vanaf station Amsterdam Bijlmer richting Leiden. Begin 2013 moeten alle intercitytreinen van de NS zijn uitgerust met internet, dat vooralsnog gratis kan worden gebruikt. Voor het internet-avontuur werkt de NS samen met telecombedrijf T-Mobile. Het Nederlandse ministerie van Verkeer steekt 15 miljoen euro in het project.

Op de hogesnelheidstreinen van Thalys is het al een tijdje mogelijk om een internetverbinding te maken. (belga/lb)

Zwartengeel 8 april 2010 10:00

Het zoveelste geval waarbij België de trein (letterlijk) mist, zullen we maar zeggen, zeker?

kiko 8 april 2010 10:00

Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.

Anna List 8 april 2010 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4681418)
Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.

dus gij denkt dat de NMBS goedkoper is dan de trein in de buurlanden ?

backfire 8 april 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4681418)
Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.

Ik zou dat internet op de trein wel kunnen pruimen, om de massa's tijd door te komen die ik verspeel als mijn treintje weeral eens in het midden van nergers is gestopt of tergend traag door het landschap klieft.

Van A tot B en niets meer, dat klopt.

Tick 8 april 2010 10:10

Het grappige hieraan vond ik eigelijk de uitleg van de nmbs.

De meeste reizigers hebben zelf al voor internet gezorgd (via gsm - netwerk) dat het eigelijk overbodig is dat er op de trein zelf internet aanwezig is.

Met andere woorden: als je lang genoeg wacht zorgen de mensen wel zelf voor wat ze nodig hebben en dan moet je het niet meer doen.

Zwartengeel 8 april 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4681426)
Ik zou dat internet op de trein wel kunnen pruimen, om de massa's tijd door te komen die ik verspeel als mijn treintje weeral eens in het midden van nergers is gestopt of tergend traag door het landschap klieft.

Van A tot B en niets meer, dat klopt.

Waarbij je in het slechtste geval nog de hele rit mag rechtstaan. Bij de NMBS betaal je nog altijd slechts voor een vervoersbewijs, geen zitplaats. Of met z'n drieën op een bank samengeperst zit. Iets wat voor een modern vervoersbedrijf stilaan ook niet meer van deze tijd genoemd mag worden.

De schoofzak 8 april 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4681418)
Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.

Vijftig jaar geleden was mijn grootvader het gezaag van mijn grootmoeder in de auto dik beu.
En hij wou dus een autoradio laten installeren in zijn keverke.
Maar neen hoor: kunde gij nu niet zonder diene radio, zijde gij zo gehecht daaraan (verslaafd bestond nog niet in hun woordenschat), kunde gij niet zonder ... daarbij, dienen automobiel dient om naar x en naar y te rijden, niet om de koers op te volgen ... bla bla ...

afijn, welkom in de evoluerende wereld.
euh, ik bedoel, welkom op dit stilstaande eiland, temidden in de evoluerende wereld.

Herr Flick 8 april 2010 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4681418)
Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.


Ik zie eigenlijk alleen een nut voor lange afstand lijnen, iemand die dus een uur op de trein moet gaan zitten zou dan bvb kunnen "werken"...

Heb zelf zo een internet GSM maar gebruik dat nauwelijks, eerst en vooral is het veel te duur, ten tweede is het scherm gewoon niet werkbaar, (buiten dan een paar apps die handig zijn, (Email, wat is het weer in ... ? uren van den bus of de vlieger, ... etc... ) Meestal heb je die apps enkel nodig als je in het buitenland of echt in de field bent. En dan is het een hele dure grap. Voor professioneel gebruik kan ik daar dus inkomen, al moet ik hier direct meegeven mijn collega doet het beheer van de GSM`s Blackberry`s en Microsoft Mobile PDA`s en als ge die gasten hun maandelijkse factuur ziet, (ze zitten wel gemiddeld minstens 5 dagen of meer per maand in het buitenland ) dan valt ge op uw gat, ...

Ik heb facturen gezien waar ne normale mens een paar maand voor moet gaan werken, pas op contractje van 10 euro in de maand he, (in het binnenland... ) maar wanneer gebruik, je die prullen, ... ah ja ...

Henri1 8 april 2010 10:49

Hoe de "echte" Vlamingen er telkens weer in slagen om nieuwe dingen te vinden waar ze kunnen over kankeren en klagen......

Herr Flick 8 april 2010 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4681495)
Vijftig jaar geleden was mijn grootvader het gezaag van mijn grootmoeder in de auto dik beu.
En hij wou dus een autoradio laten installeren in zijn keverke.
Maar neen hoor: kunde gij nu niet zonder diene radio, zijde gij zo gehecht daaraan (verslaafd bestond nog niet in hun woordenschat), kunde gij niet zonder ... daarbij, dienen automobiel dient om naar x en naar y te rijden, niet om de koers op te volgen ... bla bla ...

afijn, welkom in de evoluerende wereld.
euh, ik bedoel, welkom op dit stilstaande eiland, temidden in de evoluerende wereld.

Nu zou diene mens al nen auto pc moeten installeren, met HSDPA internet, of gewoon ineens een satelliet up en down link, ... ;-) en nog een DVBT antenne ook, kunt ge de Ronde Van Vlaanderen op uw Teeveeke volgen terwijl ge van het ene spectaculaire punt naar het andere rijd,...

Nu als bestuurder heb ik da niet vandoen, bluetooth voor mijnen telefon ne GPS en 6 CD`s en een aansluiting voor mijnen Ipod voldoen ruimschoots.

Verkeersinformatie krijg ik binnen via TMC, dus naar de radio moet ik al niet meer luisteren.

Voor wie twijfelt aan die auto PC en die up en downlink, dat bestaat echt, die antenne is superplat, zit op het dak en volgt de satelliet die hij nodig heeft,... het kost natuurlijk wel een paar duizend euro, maar als ge altijd TV wilt kunnen kijken...

Satelliet radio is overigens in Canada en de VS trouwens heel normaal, als ge daar in de bush rondrijd ontvangt ge anders niks.

giserke 8 april 2010 10:54

Ik val meestal in slaap op de trein.

De schoofzak 8 april 2010 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4681514)
Hoe de "echte" Vlamingen er telkens weer in slagen om nieuwe dingen te vinden waar ze kunnen over kankeren en klagen......

"Echte" Vlamingen "vinden" die leuke dinges waarmee we belgonostalgisji kunnen treiteren niet;
wij moeten daar niet naar "zoeken";

die dingen vliegen als gebraden kiekens in onze mond.
De gazetten staan er vol van.
Het is gelijk putten in onze wegen: alleen als ge naast de weg rijdt, zult ge ze 'missen'.
(tip voor den Hendrik: wiens bevoegdheid zijn die putten ?)

Zwartengeel 8 april 2010 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4681514)
Hoe de "echte" Vlamingen er telkens weer in slagen om nieuwe dingen te vinden waar ze kunnen over kankeren en klagen......

Dus de 'echte' Belgen missen graag de trein der vooruitgang? Niets nieuws onder de zon, lijkt me.

Anna List 8 april 2010 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4681536)
Dus de 'echte' Belgen missen graag de trein der vooruitgang? Niets nieuws onder de zon, lijkt me.

:rofl:

Sfax 8 april 2010 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4681418)
Internet op de trein kan handig zijn, maar is en blijft een luxe. Je betaalt bij de NMBS om je van punt A naar B te verplaatsen, niets meer, niets minder.

Dat andere landen zich klaar maken voor internet op de trein is fijn voor hen, maar ik ben geen voorstander. De kostprijs van Internet op de trein zal dan sowieso toch verhaald worden op de reiziger.

Wie Internet eist op de trein, heeft m.i. een probleem en is, zonder het misschien te beseffen, een slaaf van Internet geworden. Zo zijn er veel meer dan je zou denken.

Trieste evolutie.

Nee, de belastingsbetaler betaalt dat; de reiziger betaalt hoogstens een bijdrage die een fractie van de echte kost vertegenwoordigt. Het zou een zegen zijn moesten de reizigers eindelijk eens de echte kost beginnen betalen.

De schoofzak 8 april 2010 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 4681589)
Nee, de belastingsbetaler betaalt dat; de reiziger betaalt hoogstens een bijdrage die een fractie van de echte kost vertegenwoordigt. Het zou een zegen zijn moesten de reizigers eindelijk eens de echte kost beginnen betalen.

Laat maar zo jong,
'k sta al genoeg in de file, dat die treinzitters er nog bij moeten komen.

Tejokus 8 april 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4681536)
Dus de 'echte' Belgen missen graag de trein der vooruitgang? Niets nieuws onder de zon, lijkt me.

't Is eerder de trein der traagheid.
Ik vind dat de NMBS andere en dringende prioriteiten heeft dan het voorzien van internet.

Sfax 8 april 2010 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4681607)
Laat maar zo jong,
'k sta al genoeg in de file, dat die treinzitters er nog bij moeten komen.

Dan open je de deur tenminste voor een volledige vrijmaking van het spoor.

Zwartengeel 8 april 2010 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 4681609)
't Is eerder de trein der traagheid.
Ik vind dat de NMBS andere en dringende prioriteiten heeft dan het voorzien van internet.

Dat misschien wel, maar twintig jaar geleden waren er zo ook velen die het hogesnelheidsnet een overbodige luxe vonden. Zie waar we nu staan en waar we zouden gestaan hebben zonder...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be