![]() |
Turkije is meer seculier dan Amerika
Turkije is meer seculier dan Amerika.
Is deze uitspraak correct? |
In Amerika is er scheiding tussen kerk en staat en in Turkije is er ook een wet die zegt dat geloof geen invloed mag hebben op het maatschappelijke leven. Of er zoiets is als scheiding tussen kerk en staat dat weet ik niet. Wel is het zo dat Amerikanen vrij 'God-minded' zijn.
|
En wat ga je nu aanvangen met deze wijsheid ?
Turkije opnemen in NAVO en USA eruit flikkeren ?? |
Citaat:
|
Ik zou het niet weten. Nog nooit in Turkije geweest.
|
Met Erdogan aan het roer wordt Turkije een islamitische staat, weg erfenis van Ataturk :|
|
De V.S. is een seculier land, waar geloof een recht is.
Turkije is dat ook, dankzij Ataturk. Maar ik moet Garfield hier gelijk geven, het is nog maar een kwestie van tijd of Erdogan maakt er een tweede Iran van. Tenzij het leger ingrijpt. |
In de VS is er scheiding van kerk en staat, en vrijheid van godsdienst, wat maakt dat er ook radicaal-godsdienstige minderheden zijn.
In Turkije is een regering aan de macht die de scheiding tussen politiek en godsdienst ongedaan wilt maken, en andere godsdiensten worden het lastig gemaakt. |
Citaat:
Maar goed, ik ben hier en daar in Turkije geweest en zag de bevolking in wezen niet veel anders is dan in de U.S., beide landen zijn geobsedeerd door geld en de Turken moeten er meestal hard voor werken. In beide landen zijn de kerk en de staat officieel gescheiden, maar in de U.S. koketteert de regering toch openlijk met de God van het kapitaal. Op de munt staat sinds de burgeroorlog het officiƫle motto: 'In God we trust.' In Istanboel wordt de laatste jaren wat minder vanaf de minaretten tot gebed opgeroepen, maar je schrikt je toch lam 's-morgens om kwart voor zes als je dicht bij zo een minaret een kamer hebt. En dan is de wapenindustrie in de U.S. naar men zegt in christelijke handen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Op papier Turkije, maar Erdogan heeft volgens mij een dubbele agenda. Bovendien hebben christenen en Joden nauwelijks godsdienstvrijheid in Turkije. Geen eenduidig antwoord dus.
|
Citaat:
|
Polletje
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be