Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   inwoners Noord-Nederland willen één provincie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137215)

Shadowke 9 april 2010 12:28

inwoners Noord-Nederland willen één provincie

Citaat:

Meer dan de helft van de inwoners van Drenthe, Groningen en Friesland is voor het samenvoegen van de drie noordelijke provincies. Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond in opdracht van VNO-NCW Noord. Van de ondervraagden is 53 procent voor samenvoeging en 36 procent tegen.

Uit de peiling zou verder blijken dat de bevolking beseft dat de culturele verschillen binnen de grote provincie zullen blijven bestaan. Twee op de drie mensen denken dat iedere regio zijn eigen cultuur houdt.

Volgens ondernemersorganisatie VNO-NCW Noord is één krachtige provincie beter in staat de regio te versterken, nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en meer invloed uit te oefenen in Europa. Bestuurders kunnen zich volgens directeur Lambert Zwiers niet meer verstoppen achter het feit dat de bevolking er niets voor voelt.

VNO-NCW Noord pleitte al eerder voor samenvoeging van de noordelijke provincies, maar het idee werd nog niet omarmd. Die nieuwe provincie zou verder moeten gaan onder de naam Friesland. De hoofdstad zou Groningen moeten worden.
bron: Fok! (http://frontpage.fok.nl/nieuws/37945...provincie.html)

dit is ook een wens van de werkgroep Leo Belgicus ;)

Kapitein Nemo 9 april 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4683651)

Dit hoort thuis in het subforum Europa.

Shadowke 9 april 2010 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo (Bericht 4683654)
Dit hoort thuis in het subforum Europa.

de mods mogen het gerust naar daar verplaatsen.

LiberaalNL 9 april 2010 14:50

Goed idee. Minder provincies betekent minder bureaucratische rompslomp en minder ambtenaren, dus geldbesparing.

Shadowke 9 april 2010 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4683918)
Goed idee. Minder provincies betekent minder bureaucratische rompslomp en minder ambtenaren, dus geldbesparing.

leo belgicus wilt de grotere provincies wel meer bevoegdheden geven om de bureaucratie in den haag te verminderen.

DESSERON 9 april 2010 14:57

Wat met een taalregeling voor Friesland ? Riskeert Friesland niet in de verdrukking te geraken indien het verbonden wordt met twee nederlandstalige provincies ?

Shadowke 9 april 2010 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON (Bericht 4683925)
Wat met een taalregeling voor Friesland ? Riskeert Friesland niet in de verdrukking te geraken indien het verbonden wordt met twee nederlandstalige provincies ?

ik volg liberaalnl (zie hieronder)

LiberaalNL 9 april 2010 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON (Bericht 4683925)

1) Aan het huidige statuut hoeft niks veranderd te worden. De (deels) Friestalige gemeentes bepalen nu al voor een groot deel het beleid.
2) In Friesland wordt steeds minder Fries gesproken. 55% van de Friezen spreekt Fries als eerste taal en de woordenschat van de taal vernederlandst. Dit gebeurt ondanks dat het Fries een officiele taal in Friesland is. Die trend zal niet veranderen.

Sidharta 9 april 2010 15:22

Citaat:

Nog beter zou zijn om alle provincies af te schafffen.

Shadowke 9 april 2010 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4683955)

minder OK, afschaffen niet.
de bureaucratie van den haag is al een hel en de gemeenten kunnen niet blijven alles overnemen. een tussenlaag is echt nodig.

DESSERON 9 april 2010 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4683933)
1) Aan het huidige statuut hoeft niks veranderd te worden. De (deels) Friestalige gemeentes bepalen nu al voor een groot deel het beleid.
2) In Friesland wordt steeds minder Fries gesproken. 55% van de Friezen spreekt Fries als eerste taal en de woordenschat van de taal vernederlandst. Dit gebeurt ondanks dat het Fries een officiele taal in Friesland is. Die trend zal niet veranderen.

55 % is nog steeds een ruime meerderheid, maar als men het Fries wil in stand houden moet er onderwijs in het Fries worden georganiseerd van in de peutertuin tot de universiteit en dit in (bijna) alle vakgebieden, zeker exacte wetenschappen en geneeskunde.

LiberaalNL 9 april 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4683955)

Ik zie dat ook het liefst. Ik zie de stadsregio als de oplossing. Ik denk echter dat in Limburg en Friesland de geesten daar nog niet rijp voor zijn.

Shadowke 9 april 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DESSERON (Bericht 4683965)
55 % is nog steeds een ruime meerderheid, maar als men het Fries wil in stand houden moet er onderwijs in het Fries worden georganiseerd van in de peutertuin tot de universiteit en dit in (bijna) alle vakgebieden, zeker exacte wetenschappen en geneeskunde.

dat is er al ;)

Shadowke 9 april 2010 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4683966)
Ik zie dat ook het liefst. Ik zie de stadsregio als de oplossing. Ik denk echter dat in Limburg en Friesland de geesten daar nog niet rijp voor zijn.

hier hebben ze dat ook is voorgesteld.
maar de kleine gemeenten willen het niet omdat dan alle geld naar de steden gaat

LiberaalNL 9 april 2010 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4683969)
hier hebben ze dat ook is voorgesteld.
maar de kleine gemeenten willen het niet omdat dan alle geld naar de steden gaat

Volgens mij was het ook een programmapunt van de LDD.

roger verhiest 9 april 2010 15:40

In de duitse bondsrepubliek zijn de pogingen om het aantal deelstaten te wijzigen steeds op een negatief oordeel van de bevolking(en) gestuit (Bundesland Nord -Sleeswijk Holstein + Nedersaksen +Bremen + Hamburg) (Brandenburg + Berlijn). Het schaalvoordeel als enige argument lijkt me nogal zwak, men kan net zo goed alle provincies afschaffen en de gemeenten zodanig fusioneren dat het gemeentelijk en het landelijk niveau de enige bestuursniveau's zijn : één gemeente "randstad", één gemeente
"Flevoland" enz.. Ik kan me best voorstellen dat een staat Nederland onderverdeeld in een 50tal gemeenten zonder een tussenliggend provinciebestuur perfect werkbaar zou kunnen zijn. Maar is dit wenselijk en komt het tegemoet aan de de verzuchtingen van de burger ?

Henri1 9 april 2010 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4683651)

Heibel in de prairie ?

Henri1 9 april 2010 16:09

Citaat:

En minder jobs.

Henri1 9 april 2010 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4683962)
minder OK, afschaffen niet.
de bureaucratie van den haag is al een hel en de gemeenten kunnen niet blijven alles overnemen. een tussenlaag is echt nodig.

Ingekaderd en boven mijn bed gehangen.

Kapitein Nemo 9 april 2010 16:28

Ik zou eigenlijk wel eens de uitslagen in Drenthe, Groningen en Friesland afzonderlijk willen zien evenals het aantal geënquêteerden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be