Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kruis geschrapt van Sinterklaas mijter uit angst voor associaties kindermisbruik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137243)

ArjanD 9 april 2010 23:27

Kruis geschrapt van Sinterklaas mijter uit angst voor associaties kindermisbruik

De Katholieke kerk in Nederland blijkt een aanzienlijk aandeel te hebben in het kindermisbruik schandaal. Meer dan 1300 mensen deden de afgelopen weken aangifte van seksueel misbruik door een priester.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=109585

Verschillende kerken hebben geprobeerd om zwijggeld te betalen om veroordeelde priesters te beschermen. Sommige priesters waren kort na het misdrijf opnieuw aangenomen en zijn zelfs vandaag de dag nog steeds werkzaam als priester.

Nederlandse kerk koopt slachtoffer kindermisbruik af

http://forum.politics.be/showthread.php?t=137140

De Nederlandse Katholieke kerk stuurde de afgelopen week o.a. bloemen naar de Paus, alsof er niets aan de hand is.

Citaat:

Paus Benedictus XVI heeft zondag tijdens het uitspreken van de paaswensen bedankt voor de bloemen die hij uit Nederland heeft gekregen. De paus sprak zijn dank uit, nadat hij in het Nederlands 'zalig Pasen' had gewenst.
http://nos.nl/artikel/148479-paus-on...schikkers.html

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...900221-439.art

Een bedrijf uit Weert heeft inmiddels aangekondigd het Katholieke kruis van de Sinterklaas mijter te verwijderen omdat het associaties kan oproepen met pedofiele priesters.

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/a...misbruik.dhtml

respublica 9 april 2010 23:51

Quo vadis, ecclesia?
Ik vind het wel vreemd dat al die schandalen opeens massaal naar boven komen...

Andro 10 april 2010 06:18

Door deze ontwikkelingen komt die rattenvanger van Madrid, Pedoklaas, ook in een ander licht te staan Dat is toch ook een bisschop?
Ik heb het altijd al raar gevonden dat die man zich altijd omringt met van die kleine zwarte Pietjes. En dan die kleine kindertjes die hij altijd op schoot neemt. En dat gegluur door die schoorstenen altijd... Gadverdamme. Dat zie je de Kerstpedo bijna nooit doen. Maar oké, die heeft dan ook een broek aan. Het wordt tijd dat de handel en wandel van Pedoklaas ook eens onder de loep wordt genomen. God weet hoeveel ranzigheid we dan uit die zak zien stromen.

Albrecht 10 april 2010 07:02

Op zich is dat kruis niet zo belangrijk. Op de meeste echte mijters staat er ook geen kruis.

Best kunnen ze al zijn kleren verwijderen, als men de connectie met de Kerk wil verwijderen.

Travis66 10 april 2010 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4684791)
Quo vadis, ecclesia?

Daar is niks vreemds aan. Dat is nu net het verwijt, dat ze het al die jaren verborgen hebben gehouden.
De reden waarom ze niet vroeger naar buiten kwamen is omdat ze dachten gexcommuniceerd te worden. Omdat meneer pastoor altijd gelijk had. Omdat ze de schande van het dorp zouden worden.
Het is pas met het verdwijnen van de macht van Mr Pastoor, met het verdwijnen van het devoot geloof en op het moment dat ze wisten de niet alleen waren, dat deze mensen durfden spreken.

Marie van de koster 10 april 2010 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4684791)
Quo vadis, ecclesia?

Een heksenjacht inderdaad die mij sterk aan de heksen van Salem herinnert.
Natuurlijk zijn er misbruiken geweest, zoals overigens in alle lagen van de bevolking. Maar zoveel duizenden die zich tegelijk herinneren misbruikt te zijn?

Marie van de koster 10 april 2010 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4684880)
Op zich is dat kruis niet zo belangrijk. Op de meeste echte mijters staat er ook geen kruis.

Best kunnen ze al zijn kleren verwijderen, als men de connectie met de Kerk wil verwijderen.

Belachelijk dat een mooie oude traditie die staat voor vrolijkheid, gulheid, gezinswarmte enzovoort nu opeens ook al geassocieerd wordt met het laagste waar de mensheid zich toe kan brengen.
Laat Sint Niklaas toch bestaan zoals hij altijd geweest is!
Laat de kinderen toch nog van iets volkomen onschuldigs mogen genieten zonder enige bijgedachte.

1207 10 april 2010 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 4685066)
Een heksenjacht inderdaad die mij sterk aan de heksen van Salem herinnert.
Natuurlijk zijn er misbruiken geweest, zoals overigens in alle lagen van de bevolking. Maar zoveel duizenden die zich tegelijk herinneren misbruikt te zijn?

ze zijn het nooit vergeten maar alleen ben je toch kansloos tegen zo'n instituu gelijk de kerd, en ja het misbruik was systematisch omdat broeders, pastoors, priesters gewoon wisten dat ze straffeloos hun gang konden gaan.

de kinderen waren vaak weesjes en behoorden tot de allerzwaksten.
ben nog steeds benieuwd wanneer de eerste meisjes opduiken want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de nonnen niemand misbruikt hebben

Albrecht 10 april 2010 12:29

Ik denk dat ze weldra Sinterklaas volledig gaan vervangen met zijn Amerikaans afkooksel.

Inno 11 april 2010 14:18

Zoveel misbruik, dat geloof ik niet. Opeens is iedereen misbruikt. Natuurlijk is er misbruik.

Het kruis wegdoen, willen ze al langer, ze zoeken gewoon een reden.

ERLICH 11 april 2010 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 4685247)
Ik denk dat ze weldra Sinterklaas volledig gaan vervangen met zijn Amerikaans afkooksel.

U weet, alles dat van de Good USof A komt is gewild en modern. De eerste verhaaltjes van pedo's binnen de RKK komen die ook niet van de Good USofA? :roll:

Cdude 11 april 2010 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4686688)
Zoveel misbruik, dat geloof ik niet. Opeens is iedereen misbruikt. Natuurlijk is er misbruik.

Het kruis wegdoen, willen ze al langer, ze zoeken gewoon een reden.

Dus iets moet zelden gebeuren, anders geloof je het niet?

roger verhiest 11 april 2010 14:30

De H.Nicolaas verichtte diverse wonderen waaronder het tot leven wekken van mishandelde kinderen die vermoord waren en in een pekelvat gestoken....

Cdude 11 april 2010 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4686714)
De H.Nicolaas verichtte diverse wonderen waaronder het tot leven wekken van mishandelde kinderen die vermoord waren en in een pekelvat gestoken....

Met mijn staf wek ik ook vele vrouwen tot leven :jerry:

roger verhiest 11 april 2010 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH (Bericht 4686703)
U weet, alles dat van de Good USof A komt is gewild en modern. De eerste verhaaltjes van pedo's binnen de RKK komen die ook niet van de Good USofA? :roll:

Ĉi estas Avo Frosto la Esperanta Tutmonda Alternativo...

Vi povas skribi al Avo Frosto :

Avo Frosto
Norda Poluso

li respondas en via ajn lingvo !

roger verhiest 11 april 2010 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4686717)
Met mijn staf wek ik ook vele vrouwen tot leven :jerry:

Aha : dag Gustaaf !

xrc 11 april 2010 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4686713)
Dus iets moet zelden gebeuren, anders geloof je het niet?

Er hangt wel een luchtje aan het feit dat alle gevallen nu plots naar boven komen drijven. Het zou niet de eerste keer zijn dat kindermisbruik wordt misbruikt om aandacht/geld/... te verkrijgen.

Alleszins blijft kindermisbruik afschuwelijk, en moet het met man en macht worden bestreden.

xrc 11 april 2010 14:35

(dubbel)

Cdude 11 april 2010 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 4686725)
Er hangt wel een luchtje aan het feit dat alle gevallen nu plots naar boven komen drijven. Het zou niet de eerste keer zijn dat kindermisbruik wordt misbruikt om aandacht/geld/... te verkrijgen.

Alleszins blijft kindermisbruik afschuwelijk, en moet het met man en macht worden bestreden.

Slechts één mogelijke verklaring.
Een andere is dat, door de publiciteit mensen de kracht vinden de confrontatie aan te gaan met hun verleden.
Ze voelen zich niet meer alleen in hun ervaringen.

Objectief blijven zonder feiten is een goede eigenschap tijdens onderzoek;-)

xrc 11 april 2010 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4686748)
Slechts één mogelijke verklaring.
Een andere is dat, door de publiciteit mensen de kracht vinden de confrontatie aan te gaan met hun verleden.
Ze voelen zich niet meer alleen in hun ervaringen.

Ja, dat is een verklaring.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4686748)
Objectief blijven zonder feiten is een goede eigenschap tijdens onderzoek;-)

Ik vrees dat het niet zo eenvoudig is. Probeer kindermisbruik maar eens aan te tonen, of te ontkrachten in gevallen van vaak meer dan 20 jaar geleden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be