Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Geert Bourgeois: Uitbreiding van Brussel: No pasaran (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137252)

Hollander 10 april 2010 07:52

Geert Bourgeois: Uitbreiding van Brussel: No pasaran

Citaat:

Inmiddels is het wel duidelijk dat Dehaene op zoek is naar een tweederdemeerderheid voor een bredere hervorming. Maar de uitbreiding van Brussel is hélemaal uitgesloten. No pasaran. Onze laatste toegeving op dat vlak was het vastleggen van de taalgrens in 1963. En dit is niet een extremistische flamingant die spreekt. Dat is de mening van álle Vlaamse meerderheidspartijen. Als Dehaene zijn compromis wil koppelen aan grote Vlaamse toegevingen, maakt hij geen schijn van kans. De tijd dat we met een lepeltje suiker een bredere staatshervorming zouden doorslikken, is voorbij. Wij gaan voor de splitsing zonder meer.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GRE2ON3KE

koppijn 10 april 2010 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4684918)

We zijn eigenlijk niet duidelijk genoeg naar de Franstalige toe dat dit onaanvaardbaar is. Territoriale uitbreiding ??? Ja dat kan in sommige gevallen, dan moet men de oorlog verklaren aan Vlaanderen en dat territorium militair bezetten. Zo ontstaat er een territoriale uitbreiding en zo is het historisch altijd geweest ik zie geen enkel reden waarom dat nu anders moet gebeuren. Uiteraard moet men die oorlog ook winnen wil men die uitbreiding consolideren. En dan hoeven we toch ook niet meer die Franstalige te subsidiëren want ze zouden er wel wapens met kunnen kopen! Ze zullen zich wel eens tweemaal bedenken in het doen van zo'n uitspraken.

Pericles 11 april 2010 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 4684990)
We zijn eigenlijk niet duidelijk genoeg naar de Franstalige toe dat dit onaanvaardbaar is. Territoriale uitbreiding ??? Ja dat kan in sommige gevallen, dan moet men de oorlog verklaren aan Vlaanderen en dat territorium militair bezetten. Zo ontstaat er een territoriale uitbreiding en zo is het historisch altijd geweest ik zie geen enkel reden waarom dat nu anders moet gebeuren. Uiteraard moet men die oorlog ook winnen wil men die uitbreiding consolideren. En dan hoeven we toch ook niet meer die Franstalige te subsidiëren want ze zouden er wel wapens met kunnen kopen! Ze zullen zich wel eens tweemaal bedenken in het doen van zo'n uitspraken.

Wij hebben een druk week-end gehad, wij hebben de taalgrens bezeken en bescheten , de nodige loopgraven gegraven en hier en daar een geheim mijnenveld aangelegd, laat de fransoos maar komen, we knuppelen hem neer zoals in 1302. :-D

azert 11 april 2010 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4686970)
Wij hebben een druk week-end gehad, wij hebben de taalgrens bezeken en bescheten , de nodige loopgraven gegraven en hier en daar een geheim mijnenveld aangelegd, laat de fransoos maar komen, we knuppelen hem neer zoals in 1302. :-D

In 1302 vochten die van Brabant niet mee met Vlaanderen.

De Geus 11 april 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4684918)

Ik begrijp niet waarom Dehaene aan het 'onderhandelen' is. Er valt niets te onderhandelen. Het grondwettelijk hof heeft immers een uitspraak gedaan.

azert 11 april 2010 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Geus (Bericht 4687148)
Ik begrijp niet waarom Dehaene aan het 'onderhandelen' is. Er valt niets te onderhandelen. Het grondwettelijk hof heeft immers een uitspraak gedaan.

De Vlamingen denken dat de Franstaligen onnozelaars zijn hé.
De Vlamingen zeggen: we zullen onderhandelen maar het moet 100% ons idee zijn.

Shadowke 11 april 2010 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4687158)

de vlamingen hebben altijd toegegeven aan de franstaligen en als we is neen zeggen zijn we racisten en fascisten.

ga dan in wallonie wonen! dan ben je af van die racisten en fascisten!

De Geus 11 april 2010 18:55

Citaat:

Het waren de 'Belgen' die wilden onderhandelen voor het 'compromis belge'. Dit is niet het idee van de Vlamingen.

De Geus 11 april 2010 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4687165)
de vlamingen hebben altijd toegegeven aan de franstaligen en als we is neen zeggen zijn we racisten en fascisten.

Beste Shadowke, u haalt mij de woorden uit de mond. ;-)

Alboreto 11 april 2010 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Geus (Bericht 4687148)

Ook als je denkt volledig gelijk te hebben is het beter tot een akkoord te komen waarbij beide partijen hun zegje hebben kunnen doen.

Tenzij je voor de splitsing van het land gaat natuurlijk.
Ik ben van mening dat dit ook de drijfveer is achter de 'NON' van het NVA

Zwartengeel 11 april 2010 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4687165)

Hij wòònt al in Wallonië.

Shadowke 11 april 2010 18:59

.

De Geus 11 april 2010 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4687174)
Ook als je denkt volledig gelijk te hebben is het beter tot een akkoord te komen waarbij beide partijen hun zegje hebben kunnen doen.

Tenzij je voor de splitsing van het land gaat natuurlijk.
Ik ben van mening dat dit ook de drijfveer is achter de 'NON' van het NVA

Ik denk het niet, ik weet het zelfs zeker. En 'onderhandelen' over iets wat grondwettelijk al is toegewezen, is een flagrante schending van het grondwettelijk recht van de Vlamingen. In dit licht bezien begrijp ik dus de opstelling van N-VA.

Alboreto 11 april 2010 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Geus (Bericht 4687189)
Ik denk het niet, ik weet het zelfs zeker. En 'onderhandelen' over iets wat grondwettelijk al is toegewezen, is een flagrante schending van het grondwettelijk recht van de Vlamingen. In dit licht bezien begrijp ik dus de opstelling van N-VA.

Ik begrijp ook de opstelling van NVA, maar dat neemt niet weg dat een onderhandelde oplossing nog altijd beter is dan een eenzijdige.

Indien een compromis niet mogelijk is, dan is de eenzijdige weg nog steeds mogelijk, dus we kunnen er alleen maar bij winnen.

Svennies 11 april 2010 19:08

Citaat:

Zozo, als de franstaligen die taktiek toepassen is er voor U blijkbaar geen vuiltje aan de lucht....

Ernst Niessen 11 april 2010 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4687195)
Ik begrijp ook de opstelling van NVA, maar dat neemt niet weg dat een onderhandelde oplossing nog altijd beter is dan een eenzijdige.

Indien een compromis niet mogelijk is, dan is de eenzijdige weg nog steeds mogelijk, dus we kunnen er alleen maar bij winnen.

Wie onderhandelt, zal wel iets moeten toegeven of, om het dramatischer te stellen: inleveren.

Wat waren ook alweer de punten die voor de Franstaligen een halszaak waren?

Nu mag jij zeggen wat de Vlamingen moeten inleveren.

Henri1 11 april 2010 20:32

Als Geert Bourgeois tegen die tijd niet in de bak zit voor fiscale fraude.

Alboreto 11 april 2010 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4687267)
Wie onderhandelt, zal wel iets moeten toegeven of, om het dramatischer te stellen: inleveren.

Je moet niet gaan overdramatiseren ;)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4687267)
Nu mag jij zeggen wat de Vlamingen moeten inleveren.

Indien een voor beide partijen aanvaardbare oplossing komt, zoveel te beter, maar daar hoef jij je geen zorgen over maken.

Shadowke 11 april 2010 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4687344)
Indien een voor beide partijen aanvaardbare oplossing komt, zoveel te beter, maar daar hoef jij je geen zorgen over maken.

die er niet zal komen.

Vlaamse partijen willen geen toegevingen.
Franstalige partijen willen toegevingen van Vlaamse partijen.
dat noemt men *deadlock*

Ernst Niessen 11 april 2010 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4687344)
Je moet niet gaan overdramatiseren ;)

Ik vrees echter dat de oplossing juist voor 'een van de beide partijen' niet aanvaardbaar zal zijn.

Mag ik mij daarover zorgen maken?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be