Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   NVA zit in kordon Dehaene: dat zal bijdragen tot een oplossing !! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137253)

De schoofzak 10 april 2010 08:32

NVA zit in kordon Dehaene: dat zal bijdragen tot een oplossing !!

Wat lees ik vandaag in De Standaard ?

Dat den dikke veel praat achter de schermen.
Dat hij nooit praat met het Belang, dat weten we al. Kordon niewaar.
Maar hij praat blijkbaar ook niet met de NVA. Niet één keer.

Blijkbaar denkt hij van het te kunnen oplossen zonder de NVA?

Wat moeten we daar uit besluiten ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7A2OMKH5

stukje tekst waarover het gaat:
(voor wie het wil tsjekken: het is een paragraaf een beetje onder te titel "de asbak en de auto")

Citaat:

Maar zal het hem lukken deze knoop te ontwarren? Dat de N-VA geen verzoenende taal laat horen, is niet zorgwekkend. Op hen rekende Dehaene toch niet, hij praatte er niet één keer mee. Maar de houding van FDF-kopstuk Olivier Maingain biedt wel reden tot ongerustheid: zonder de MR van Didier Reynders - in kartel met het FDF - zijn er geen oplossingen mogelijk die niet tot een val van de regering leiden.

toccata 10 april 2010 09:06

1) Dat is geen cordon
2) het lijkt me logisch dat de NVA hier niet in betrokken wordt

Henri1 10 april 2010 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4684972)
1) Dat is geen cordon

Kijk, er heeft 3 man en een paardekop voor het N.VA gestemd.
Nu denken de Vlaams Nationalisten natuurlijk dat het N.VA "indispensable" is om al de problemen op te lossen.

De schoofzak 10 april 2010 10:58

Citaat:

1) Dat is geen cordon

Als dat geen kordon is, wat is het dan wel ?

En als de nva er niet in betrokken wordt, in tegenstelling tot de groentjes, zal er dan iemand verschieten ze zullen tegen stemmen ? En dan nog verweten worden om nooit een kompromis te willen.
(let op: voor bhv is geen kompromis nodig; voor een staatshervorming moet er gepraat worden, zelfs al zal de nodige twee derde er ooit maar komen omdat er geen gewone regering gevormd zal kunnen worden ...)

De schoofzak 10 april 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4685008)
Nu denken de Vlaams Nationalisten natuurlijk dat het N.VA "indispensable" is om al de problemen op te lossen.

Die drie man en een paardenkop zien hun stemmen dan wel verzilverd in een deelname aan de Vlaamse regering, waardoor er toch een regeerprogramma is met een tegemoetkoming aan ons kiesprogramma.
De groentjes mochten niet meespelen ....

indispensable, incontournable .... dure woorden ...

Henri1 10 april 2010 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4685125)
Die drie man en een paardenkop zien hun stemmen dan wel verzilverd in een deelname aan de Vlaamse regering, waardoor er toch een regeerprogramma is met een tegemoetkoming aan ons kiesprogramma.
De groentjes mochten niet meespelen ....

indispensable, incontournable .... dure woorden ...

Ik zie ook graag dat het BHV probleem van de baan geraakt.

Met of zonder de hulp van de N.VA, maakt toch niet uit ?

vrijevlaming 10 april 2010 11:21

Citaat:

13% is dus niemand volgens u?

Dan zijn er nogal wat partijen waar er 'niemand' voor stemt

Hendrik de Stoute 10 april 2010 11:33

Citaat:

het lijkt me logisch dat de NVA hier niet in betrokken wordt

Mogen we ook vragen waarom u dat logisch vindt ? Aan Franstalige kant lijkt gans het politieke firmament betrokken te worden bij die onderhandelingen, inclusief het FDF. Terwijl aan Vlaamse kant N-VA, LDD en VB niet betrokken worden. Er wordt dus een belangrijk deel van de Vlaamse kiezer buitenspel gezet en daardoor lijkt het een herhaling te worden van hoe de huidige Belgische regering tegenwoordig werkt en waar de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers buitenspel werd gezet. Het democratisch deficit lijkt hierdoor in België alleen maar uit te breiden.
Ook vreemd : de ganse Vlaamse Beweging en het Vlaamse middenveld reageert opvallend mak op deze ontwikkelingen. Waar blijven de betogingen, de sit-ins, de stakingen, de petities, de akties, de burgerprotesten, de akties van burgerlijke ongehoorzaamheid, ... ? Vlaanderen lijkt het noorden kwijt en aanvaard bijna stilzwijgend dat België door een Franstalige meerderheid wordt bestuurd.

solidarnosc 10 april 2010 12:00

Wat valt er te praten laat staan onderhandelen met NVA? Dehaene kent hun standpunt.

Shadowke 10 april 2010 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4685194)
Wat valt er te praten laat staan onderhandelen met NVA? Dehaene kent hun standpunt.

en nv-a blijft bij haar standpunt ipv toe te geven aan de Franstalige partijen.

toccata 10 april 2010 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4685122)
Als dat geen kordon is, wat is het dan wel ?

Op geen enkele manier een politiek akkoord sluiten met de NVA
De partij van de Dehaene zit in de regering met de NVA, in talloze lokale besturen en hij stond zelf op 1 lijst met de NVA:roll:
Groen! was ook niet betrokken bij de beslissing rond het langer openhouden van de kerncentrales, zit Groen! nu in een cordon?

Citaat:

Ga ergens anders trollen, uw tussenkomsten zijn irritant en inhoudsloos

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 4685171)
Mogen we ook vragen waarom u dat logisch vindt ? Aan Franstalige kant lijkt gans het politieke firmament betrokken te worden bij die onderhandelingen, inclusief het FDF. Terwijl aan Vlaamse kant N-VA, LDD en VB niet betrokken worden. Er wordt dus een belangrijk deel van de Vlaamse kiezer buitenspel gezet en daardoor lijkt het een herhaling te worden van hoe de huidige Belgische regering tegenwoordig werkt en waar de meerderheid van de Vlaamse volksvertegenwoordigers buitenspel werd gezet. Het democratisch deficit lijkt hierdoor in België alleen maar uit te breiden.

Mja eig is het niet logisch:?
Het VB wil alleen onderhandelen over de boedelscheiding dus die sluiten zichzelf uit, LDD tja als die meedoen liggen die zelf uit elkaar, dat NVA niet meedoet vind ik ergens ook onlogisch maar het lijkt me zeer moeilijk om ermee een akkoord te sluiten. Dat het FDF meedoet is inderdaad niet consequent maar het ligt natuurlijk aan de politieke situatie (zij zitten wel in de regering maar zullen er wsl snel uitliggen)

Zwartengeel 10 april 2010 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4685208)
Mja eig is het niet logisch:?
Het VB wil alleen onderhandelen over de boedelscheiding dus die sluiten zichzelf uit, LDD tja als die meedoen liggen die zelf uit elkaar, dat NVA niet meedoet vind ik ergens ook onlogisch maar het lijkt me zeer moeilijk om ermee een akkoord te sluiten. Dat het FDF meedoet is inderdaad niet consequent maar het ligt natuurlijk aan de politieke situatie (zij zitten wel in de regering maar zullen er wsl snel uitliggen)

Dat het FDF niet zou meedoen aan de onderhandelingen, zou uiteindelijk niets anders zijn dan uiterlijk vertoon om de Vlamingen te paaien. Iedereen die de communautaire politiek een beetje volgt weet immers dat de standpunten van Reynders en de MR in deze zaak geen duimbreed verschillen van die van Maingain.

De Garde 10 april 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4684956)
Wat lees ik vandaag in De Standaard ?

Dat den dikke veel praat achter de schermen.
Dat hij nooit praat met het Belang, dat weten we al. Kordon niewaar.
Maar hij praat blijkbaar ook niet met de NVA. Niet één keer.

Blijkbaar denkt hij van het te kunnen oplossen zonder de NVA?

Wat moeten we daar uit besluiten ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=7A2OMKH5

stukje tekst waarover het gaat:
(voor wie het wil tsjekken: het is een paragraaf een beetje onder te titel "de asbak en de auto")

Alléé, de frank is dus eindelijk gevallen. N-VA was juist goed voor de stemmen in 2007, nadien heeft het ACW de macht gegrepen binnen CD&V en dan was N-VA een hinderpaal. Het officieuze België - vakbonden, mutualiteiten, ... - hebben er geen belang bij dat er te veel verandert en wie te veel wil veranderen is hinderlijk.

Het lijkt me ook geen toeval dat ze net nu Bourgeois in zijn privé willen treffen. Alsof dat zomaar ontstaat.

Ik herinner me De Wever nog op het debat met Van Overmeire in Gent (op zijn ronde door Vlaanderen) als die zei dat het Vlaams Belang zichzelf opsloot in het cordon. Misschien kan De Wever nu eens denken hoe hij uit dat van hemzelve zal komen. Want: als de N-VA te sterk wordt, eindigt die partij hoe dan ook in een cordon.

Pelgrim 10 april 2010 12:30

Wat er ook gebeurt, Dehaene verliest altijd, N-VA wint altijd. Hij heeft nog goede postjes in bestuursraden, dus zo erg zal dat niet zijn voor hem.

Wat ik wel redelijk opvallend vind is dat hij wel met groenen en ecolo gaat spreken, die net toevallig recent hun (heel Belgicistische) visie op de staatshervorming openbaar maakten (inclusief pleidooi voor een federale kieskring). SP.A is dan weer opvallend stil.

Zeno! 10 april 2010 12:31

Citaat:

:lol:

Ga jij de stemmen eens tellen van de BUB?

De Garde 10 april 2010 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4685194)

Alsof hij het standpunt van de andere partijen niet kent....

De schoofzak 10 april 2010 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 4685208)
Op geen enkele manier een politiek akkoord sluiten met de NVA
De partij van de Dehaene zit in de regering met de NVA, in talloze lokale besturen en hij stond zelf op 1 lijst met de NVA:roll:
Groen! was ook niet betrokken bij de beslissing rond het langer openhouden van de kerncentrales, zit Groen! nu in een cordon?

...

Ook hier bewijs je weer dat het B. model niet marsjeert, niet kan marsjeren en nooit zal kunnen marsjeren.

Den dikke, als Laekense bemiddelaar, behoort niet tot een partij.
Een bemiddelaar, verkenner, fasilatator ... aangeduid volgens de B-(non)prinsipes zou politiek neutraal moeten zijn, zich althans neutraal opstellen.

Aan de hand van de toegegeven of uitgelekte kontakten, mag men veronderstellen dat den dikke een zeer breed front van steun opzoekt; zelfs de groenen en de Vlaamse sossen mogen hun knikkers laten zien.

(Nu moet ge niet denken dat ik hier kwaad voor ben. Ik zou liefst zien dat den dikke mislukt - en daar ziet het er dik naar uit -, en dat bhv droog gestemd wordt in de kamer.
Of misschien nog beter: den dikke mislukt; bhv geraakt niet gestemd; men poogt noodgedwongen onwettige verkiezingen te organizeren, maar dat geraakt zo in de soep, dat uiteindelijk veel meer gesplitst geraakt dan bhv alleen.)

nabat54 10 april 2010 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 4685251)
Alléé, de frank is dus eindelijk gevallen. N-VA was juist goed voor de stemmen in 2007, nadien heeft het ACW de macht gegrepen binnen CD&V en dan was N-VA een hinderpaal. Het officieuze België - vakbonden, mutualiteiten, ... - hebben er geen belang bij dat er te veel verandert en wie te veel wil veranderen is hinderlijk.

Het lijkt me ook geen toeval dat ze net nu Bourgeois in zijn privé willen treffen. Alsof dat zomaar ontstaat.

Ik herinner me De Wever nog op het debat met Van Overmeire in Gent (op zijn ronde door Vlaanderen) als die zei dat het Vlaams Belang zichzelf opsloot in het cordon. Misschien kan De Wever nu eens denken hoe hij uit dat van hemzelve zal komen. Want: als de N-VA te sterk wordt, eindigt die partij hoe dan ook in een cordon.

Vergelijk jij nu hier de doorbraak van het VB in 1992 met de doorbraak van de NVA in 2007 ? Om het met een boutade te zeggen , in de politiek is een week heel lang, laat staan 15 jaar.

Vette Pois(s)on 10 april 2010 13:58

Citaat:

hahahahahahahahahahahahahahaha

Henri1 10 april 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4685340)
hahahahahahahahahahahahahahaha

Het doet me plezier dat zelfs U ook eens kan lachen. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be